Redusere antall amminger

lillekos

Flørter med forumet
Julibarna2014
Jeg var på 6-ukers kontroll med vesla i dag, og fikk tips av legen som jeg lurer på om noen har prøvd. Vesla har lagt på seg masse, og hun lurte på hvor lenge det kunne gå mellom hver amming på det lengste og hvor lenge hun spiste. Jeg sa at det lengste var 2,5 - 3 timer mellom, og at hun kun tok en pupp men i 10 - 13 minutter. Siden jeg har raynauds fenomen synes hun vi burde få ned antall amminger og få opp mot 5 timer mellom.
Hun anbefalte da at jeg alltid gir begge puppene, men kun 4-5 minutter på hver. Da vil melkemengden min justere seg etter få dager, og vesla vil fortere få helmelk. Hun mener at jeg allerede til helgen vil merke at det kan gå lengre mellom måltid. Noen som har prøvd lignende?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Ingen erfaring, dessverre, men har en jente her også som legger godt på seg, så kanskje jeg får samme beskjed... :) lykke til! :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Ingen erfaring her heller. Stusser på en ting; mente hun 5 timer imellom på dagtid også?

Hva er raynauds fenomen?

Har aldri hørt om noen som skal amme færre ganger.. vi er ofte sultne etter 3 timer og det tenker jeg barna også er. Er det fordi du får vondt ved ammingen? Jeg tilbyr puppen når det virker som jenta er sulten, men det går gjerne 2-3 timer.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Ingen erfaring, dessverre, men har en jente her også som legger godt på seg, så kanskje jeg får samme beskjed... :) lykke til! :)

Takk! Hun har ikke tatt smokk heller, så har brukt meg som smokk - men i går tok hun den for første gang, så det er mulig det hjelper litt også :) Vesla her har lagt på seg hele 2 kg! :)

Ingen erfaring her heller. Stusser på en ting; mente hun 5 timer imellom på dagtid også?

Hun mente en runde med 5 timer i løpet av døgnet, så mente på natten. Men gjerne få antall amminger ned til ca 7 i døgnet...

Har aldri hørt om noen som skal amme færre ganger.. vi er ofte sultne etter 3 timer og det tenker jeg barna også er. Er det fordi du får vondt ved ammingen? Jeg tilbyr puppen når det virker som jenta er sulten, men det går gjerne 2-3 timer.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Ja, poenget var at jeg har vondt når jeg ammer (og det er det ikke så mye å gjøre med) og vesla har lagt på seg mye. I tillegg til at det ikke går mer en 2-3 timer om natten heller, om dagen gjerne under 2 timer og hun er generelt urolig. Legen mente det var fordi hun fikk mye skummet melk, og ikke helmelk, da blir hun fort sulten... så hun syntes jeg kunne få ned antall amminger til 7 i døgnet. Det blir jo mellom 3-4 timer i snitt.

Jeg har fått samme tips av to helsesøstre.

Jeg ammer hver 2. til 3. time hele døgnet og han legger fint på seg. Jeg har ingen "komplikasjoner" med ammingen da (som raynauds f.eks).

Min gutt er bare 3 uker, så redusering på amming er ikke aktuelt ennå (tipsene gikk liksom ut på om ammefrekvensen ikke regulerte seg etterhvert).

Ikke prøvd, men går ofte Mange timer mellom amming på dagtid, men kortere på natten :(

Nå vet ikke jeg hva raynauds fenomen er for noe.
Men jeg hadde et barn som la på seg 3kg på 8 uker (vi hadde noe forsinket 6ukers kontroll).
Jeg styrte han inn til å spise til faste måltider (sånn ca tider), lot det gå 4 timer mellom hver gang. Han var stor hele spedbarnstiden, og nå er han skolegutt og tynn (i mine øyne).

At du skal la det gå så mye som 5 timer mellom hver amming, synes jeg hørtes mye ut. Særlig når de er så små som 6 uker gamle. Men nå er ikke jeg noe helsepersonell.
Jeg ville tatt kontakt med ammehjelpen og fått veiledning av de. :)

Nå vet ikke jeg hva raynauds fenomen er for noe.
Men jeg hadde et barn som la på seg 3kg på 8 uker (vi hadde noe forsinket 6ukers kontroll).
Jeg styrte han inn til å spise til faste måltider (sånn ca tider), lot det gå 4 timer mellom hver gang. Han var stor hele spedbarnstiden, og nå er han skolegutt og tynn (i mine øyne).

At du skal la det gå så mye som 5 timer mellom hver amming, synes jeg hørtes mye ut. Særlig når de er så små som 6 uker gamle. Men nå er ikke jeg noe helsepersonell.
Jeg ville tatt kontakt med ammehjelpen og fått veiledning av de. :)

I dag har det gått nesten 3 timer mellom hvert måltid, og det har gått veldig fint :)

Synes du 5 timer på natten høres for mye ut for ei på 6 uker? Det skulle ikke være 5 timer mellom hver amming. Hun nevnte at ca 7 amminger i døgnet var passe, og det gir jo snitt på 3-4 timer mellom.

Jeg ammer ca 8 ganger per døgn noe som vil si at jeg ammer hver tredje time (noen ganger mer når vesla er gretten og lyst på kos). Pluss at jeg gir tillegg fordi i starten når hu ble født (5uker gammel) mista hu nesten 500g på under ei uke. Hu virker stor for å være 5uker gammel for hu er høy, og har ikke mye fett/kjøtt i kroppen. Hu veide nesten 4.5 ved fødsel, og 4.0 hjemreisen. Nå vet jeg ikke hvor mye hu veier, har 6ukers kontroll 1 sept, så får se hva de sier. Jeg håper jo eldre hu blir at brystet blir nok for henne.

I dag har det gått nesten 3 timer mellom hvert måltid, og det har gått veldig fint :)

Synes du 5 timer på natten høres for mye ut for ei på 6 uker? Det skulle ikke være 5 timer mellom hver amming. Hun nevnte at ca 7 amminger i døgnet var passe, og det gir jo snitt på 3-4 timer mellom.

Nei da misforstod jeg. 5 t på natta er vanlig :)
Trodde det var dagtid jeg.

Back
Topp