Redd for MA og SA

Fra Nhi.no
Abortrisiko

Hvis et levende foster er til stede ved uke 8, er risikoen for fostertap de neste 20 ukene på 3%. For mødre under 30 år er tallet under 2%. For mødre over 40 år er tallet mellom 5-10%. Mors alder er svært avgjørende for forekomsten av spontanabort.

(Når de skriver uke 8, menes fra uke 8+0)

oki, takk for svar :D

Jeg hadde en ma i desember. Trodde jeg var 11 uker på vei, men fosteret hadde sluttet å utviklet seg rundt uke 9. Hadde da vært på TUL rundt 8+3 og sett hjerteslag. Skjønte egentlig at noe var galt, da jordmoren lette etter sporadiske bevegelser hos fosteret, men det var svært lite. Etter en halvtime sa hun at hun så en bevegelse. (Vi så ikke det) Jeg tror allerede da at hun skjønte at det ikke gikk veien. Har tenkt litt på dette i etterkant, og synes hun burde henvist meg videre til ny TUL noen dager senere. Nå er jeg gravid på nytt (8+1) og reiser til Volvat til en spesialist. De ringer direkte til sykehuset om det er noe.

Jeg hadde en ma i desember. Trodde jeg var 11 uker på vei, men fosteret hadde sluttet å utviklet seg rundt uke 9. Hadde da vært på TUL rundt 8+3 og sett hjerteslag. Skjønte egentlig at noe var galt, da jordmoren lette etter sporadiske bevegelser hos fosteret, men det var svært lite. Etter en halvtime sa hun at hun så en bevegelse. (Vi så ikke det) Jeg tror allerede da at hun skjønte at det ikke gikk veien. Har tenkt litt på dette i etterkant, og synes hun burde henvist meg videre til ny TUL noen dager senere. Nå er jeg gravid på nytt (8+1) og reiser til Volvat til en spesialist. De ringer direkte til sykehuset om det er noe.

Uff, i dag har jeg en sånn dag hvor jeg er livredd for MA (mulig det er pga. vonde drømmer i natt samt urettferdig mange som opplever det her inne på termingruppen for tiden :Heartred). Har symptomer og kaster opp, men har vært så dum at jeg har googlet om man kan fortsette å ha symptomer under MA, og googler man finner man svar... Var på ultralyd i uke 8+1, hørte hjertet, men vi så ikke noe bevegelse? Trodde ikke fosteret skulle begynne å bevege seg før i uke 9 jeg??

oi... ble litt bekymret nå kjente jeg...

Men husk at oddsen for at det går bra når det er bankende hjerte i uke 8 er 97% hvis man er under 40. Så prøv å fokusere på det :)

Back
Topp