Redd for MA og SA

Babymama95

Andre møte med forumet
Hei.

Jeg er utrolig redd for å plutselig oppleve ma eller sa.
Jeg har vært på tidlig ultralyd i uke 8.. der fikk vi se et hjerte og alt så helt flott ut, baby lå bra til og ja.. men så lurer jeg på... i uke 8 og du får se hjerte og alt det der... hvor stor sjans er det da for å få en ma eller en sa?
Jeg er i uke 10 nå...

Hvor mange i verden får egentlig MA? føler det er sååååå mange for tiden..??

Er det noen erfarne her inne? :shy::shy::shy:

I min vennegjeng er det allerede 2 stk som har hatt mA i år! Å det i uke 9 hvor de så hjerte osv i uke 8! Så virker som om snasynligheten er ganske stor:(

Oiii... men var alt helt fint med baby i uke 8? hvordan merket dem at dem hadde en MA? i uke 9 allerede?

Sannsynligheten er ikke stor. Sannsynligheten for at det skal gå bra er MYE større. Men noen vil jo alltid være den det gikk galt med, og disse har ofte et større behov for en å uttrykke seg enn de aller fleste, som det går bra for.

Jeg har selv mistet etter en tilsynelatende positiv ultralyd i uke 8. Sannsynligvis skjer ikke det igjen, tenker jeg. Prøv å tenke positivt. Jeg velger å tenke at jeg skal ha et fint svangerskap så lenge jeg kan, uansett om det avsluttes i juni,juli eller i januar/februar.

Skjønte at noe var galt! Symptomer ble borte osv. Så det skjer oftere enn man tror

Sannsynligheten er ikke stor. Sannsynligheten for at det skal gå bra er MYE større. Men noen vil jo alltid være den det gikk galt med, og disse har ofte et større behov for en å uttrykke seg enn de aller fleste, som det går bra for.

Jeg har selv mistet etter en tilsynelatende positiv ultralyd i uke 8. Sannsynligvis skjer ikke det igjen, tenker jeg. Prøv å tenke positivt. Jeg velger å tenke at jeg skal ha et fint svangerskap så lenge jeg kan, uansett om det avsluttes i juni,juli eller i januar/februar.
Ja har man opplevd en sa/ma så er sjansen mindre for at du opplever det med neste mann! :) hadde selv en sa sist! Så jeg har troa på at det går fint nå:) men man hører om det så ofte! Og hadde jeg ikke vært medlem her så hadde jeg nok ikke vært så redd som jeg er nå heller!
Lykke tilv❤️

Det er vel så "mye" som 10-30% svangerskap som endret i spontanabort. Så er det en liten del av det igjen som endre i MA, husker ikke helt i farta. Jeg har opplevd 2 MA etter hverandre, begge oppdaget tidlig så vi så aldri noe bankende hjerte. Jeg var nok utrolig uheldig som opplevde det 2 ganger på rad. Tenkte at det skjer jo ikke meg, så uheldig er vi ikke, men det var vi dessverre. Nå på 3. forsøk ser det ut til å gå bra :) I min gjeng er jeg den eneste, så vidt jeg vet, som har opplevd MA/SA. Og statistikken heller jo mot at det i de fleste tilfeller går helt fint! :)

Det er vel så "mye" som 10-30% svangerskap som endret i spontanabort. Så er det en liten del av det igjen som endre i MA, husker ikke helt i farta. Jeg har opplevd 2 MA etter hverandre, begge oppdaget tidlig så vi så aldri noe bankende hjerte. Jeg var nok utrolig uheldig som opplevde det 2 ganger på rad. Tenkte at det skjer jo ikke meg, så uheldig er vi ikke, men det var vi dessverre. Nå på 3. forsøk ser det ut til å gå bra :) I min gjeng er jeg den eneste, så vidt jeg vet, som har opplevd MA/SA. Og statistikken heller jo mot at det i de fleste tilfeller går helt fint! :)

Hvor langt eer du på vei nå?

Ja har man opplevd en sa/ma så er sjansen mindre for at du opplever det med neste mann! :) hadde selv en sa sist! Så jeg har troa på at det går fint nå:) men man hører om det så ofte! Og hadde jeg ikke vært medlem her så hadde jeg nok ikke vært så redd som jeg er nå heller!
Lykke tilv❤️
Det stemmer ikke helt :)
Screenshot_20200608-191803_Chrome.jpg
Screenshot_20200608-192437_Samsung Internet.jpg

Hei.

Jeg er utrolig redd for å plutselig oppleve ma eller sa.
Jeg har vært på tidlig ultralyd i uke 8.. der fikk vi se et hjerte og alt så helt flott ut, baby lå bra til og ja.. men så lurer jeg på... i uke 8 og du får se hjerte og alt det der... hvor stor sjans er det da for å få en ma eller en sa?
Jeg er i uke 10 nå...

Hvor mange i verden får egentlig MA? føler det er sååååå mange for tiden..??

Er det noen erfarne her inne? :shy::shy::shy:
Det er veldig liten sjanse for abort etter du har sett et bankende hjerte og foster til riktig strl i uke 8:Heartbigred
Er du under 30 år er det under 2% sjanse så du kan nok nyte!:love7
Screenshot_20200608-192757_Samsung Internet.jpg

Anbefaler deg å høre podcast-episoden til Foreldrerådet om spontanabort. Der sier fødselslegen Thorbjørn Brook Steen at begrepet "missed abortion" egentlig har oppstått etter muligheten for å ta tul. Alt blir til syvende og sist en spontanabort hvis det ikke er liv, men siden mange tar tul, har det oppstått. Også sier han at det nesten er like sikkert i uke ni som i uke tolv hvis man har sett et bankende hjerte på ul. Ja, spontanaborter skjer etterpå, men det er ytterst sjeldent. Og her på forum samles selvfølgelig folk som har opplevd det for å finne trøst og råd, og deler sine historier. Jeg har selv mistet to ganger, en gang som "ma" og en spontanabort. Etter hver abort opplevde jeg en frisk graviditet, men har selvfølgelig vært (og er) livredd. Det jeg trøster meg med er Brook Steens ord, og min egen gynekolog som sier at "når man har sett hjertet slå, føyer man seg inn i en helt annen når det kommer til sannsynlighet for at det går bra". Så krysser fingrene for deg! Prøv å puste med magen, og ikke les forum, les ordentlig statistikk! :)

• Liker
Reactions: HCS
Dette hvertfall fra Helsenorge.no og FHI så veldig sikre kilder :)
Spiller vel egentlig ingen rolle for min del for har noia uansett:) er 100% sikker på at dette ikke går bra uansett! Er typisk min flaks i livet :hilarious:
Så det som står på helsenorge hjalp meg ikke til å roe meg ned! Blæææ! Jeg har altfor dårlig karma:shifty:

Spiller vel egentlig ingen rolle for min del for har noia uansett:) er 100% sikker på at dette ikke går bra uansett! Er typisk min flaks i livet :hilarious:
Så det som står på helsenorge hjalp meg ikke til å roe meg ned! Blæææ! Jeg har altfor dårlig karma:shifty:
Forstår du er veldig redd. Til og med jeg har bekymret meg mye uten og ha opplevd SA før.
Jeg har virkelig troen på at dette skal gå kjempe fint for deg! :Heartbigred men det er lov å være redd.
Ville bare gi gode kilder. Og ikke skrive ut i fra egne erfaringer for det kan gi feile inntrykk og redsler:love7

jeg er 10+1 så ikke langt fraa :D når er termiiin?
Så gøy! Jeg var også 10+1 men ble dyttet frem til 10+3 på ultralyden, så jeg har foreløpig termin 7. Januar ifølge appene. Blir terminsetting på sykehuset 24. Juli så gleder meg til å ha en fast dato! :happy:

Så gøy! Jeg var også 10+1 men ble dyttet frem til 10+3 på ultralyden, så jeg har foreløpig termin 7. Januar ifølge appene. Blir terminsetting på sykehuset 24. Juli så gleder meg til å ha en fast dato! :happy:

Ååå gøyy! eg har foreløpig termin 6 januar :D

Fra Nhi.no
Abortrisiko

Hvis et levende foster er til stede ved uke 8, er risikoen for fostertap de neste 20 ukene på 3%. For mødre under 30 år er tallet under 2%. For mødre over 40 år er tallet mellom 5-10%. Mors alder er svært avgjørende for forekomsten av spontanabort.

(Når de skriver uke 8, menes fra uke 8+0)

Back
Topp