Redd for å ikke få til amming

minililje

Betatt av forumet
September To Remember
Er allerede nå bekymret for å ikke få dette til, da kvinner i familien ikke har klart mer enn 3 måneder max og har måtte bruke erstatning i tillegg. Dette pga stramme tungebånd (oppdaget i ettertid) smerter, slit og ikke nokk produksjon.
jeg vil så gjerne fullamme, å helst så lenge som mulig!
Noen gode råd eller tips her fra andre?
 
Er allerede nå bekymret for å ikke få dette til, da kvinner i familien ikke har klart mer enn 3 måneder max og har måtte bruke erstatning i tillegg. Dette pga stramme tungebånd (oppdaget i ettertid) smerter, slit og ikke nokk produksjon.
jeg vil så gjerne fullamme, å helst så lenge som mulig!
Noen gode råd eller tips her fra andre?

Hva med å finne noen som har god kunnskap på fremre og bakre tungebånd før fødsel, så vet du hvor du kan henvende deg for hjelp dersom det blir utfordrende? :)
Ellers anbefaler jeg å lese på ammehjelpen, spørre om hjelp mange ganger på barsel og ringe opp til helsestajsonen etter dere er hjemme. Noen sykehus har også ammepoliklinikk, der pleier de å være veldig dyktige :) Dersom man sliter med riktig sugetak, er en god fast ammepute til god hjelp. Anbefaler cosyfix.
Ikke ta sorgene på forskudd og når du er oppi kaoset rett etter fødsel, så tenk at det ofte er litt bal de første 2 ukene men at det for mange blir bedre etter det!
Ellers tipser jeg om purelan (ta alltid på med ny q-tip og ikke fingre for å unngå brystbetennelse pga bakterier via sår), multimam kompresser og evt Silverette dersom du får såre bryster. Ammeskjold er et godt alternativ i starten om babyen ikke får tak, finnes i 3 størrelsesorden velges utfra størrelse på brystknopp og ikke bryst.

Disse som har slitt med amming - er det nå nylig eller forrige generasjon?
 
Jeg har ammet tre barn, men hun i midten måtte gå over til erstatning pga. Ekstrem gulping, så hun måtte ha erstatning uten melk!

Med første hadde jeg melk fra han ble født, og fullammet i 5 1/2 mnd. Hadde ikke mye melk, men endte opp med å amme ved siden av andre måltider til 11 mnd. Alder.

Med nr. 2 var produksjonen tregere i gang, det tok et par dager før produksjonen kom i gang og hun var misfornøyd og fikk erstatning på barsel fram til produksjonen var godt i gang.

Med 3. Mann kom også produksjonen sent i gang, men den gangen ble jeg tilbudt akupunktur for å sette i gang produksjonen... Det funket SYKT bra! Jeg la meg etter akupunktur på kvelden og våknet til TIDENES melkespreng dagen etter!

Måtte ha sånn nesespray som funker for utdrivningen etterhvert, og det funket greit.

Så denne gangen kommer jeg til å spørre om akupunktur tidligere, det funket så sykt bra!

Ikke vær redd for å spørre på barsel...

Har også ei veninne som er barselpleier og hun har nevnt for meg at det nå anbefales å begynne å håndmelke litt i uke 37 eller noe for å sette i gang produksjonen før barnet kommer! :)
 
Hva med å finne noen som har god kunnskap på fremre og bakre tungebånd før fødsel, så vet du hvor du kan henvende deg for hjelp dersom det blir utfordrende? :)
Ellers anbefaler jeg å lese på ammehjelpen, spørre om hjelp mange ganger på barsel og ringe opp til helsestajsonen etter dere er hjemme. Noen sykehus har også ammepoliklinikk, der pleier de å være veldig dyktige :) Dersom man sliter med riktig sugetak, er en god fast ammepute til god hjelp. Anbefaler cosyfix.
Ikke ta sorgene på forskudd og når du er oppi kaoset rett etter fødsel, så tenk at det ofte er litt bal de første 2 ukene men at det for mange blir bedre etter det!
Ellers tipser jeg om purelan (ta alltid på med ny q-tip og ikke fingre for å unngå brystbetennelse pga bakterier via sår), multimam kompresser og evt Silverette dersom du får såre bryster. Ammeskjold er et godt alternativ i starten om babyen ikke får tak, finnes i 3 størrelsesorden velges utfra størrelse på brystknopp og ikke bryst.

Disse som har slitt med amming - er det nå nylig eller forrige generasjon?
Her var det mange suuupre forslag og rå, det gjorde meg litt roligere. Jeg ser at du har mange gode forslag som jeg tenker disse andre ikke har prøvd. tusen takk! :smiley-angelic003 Det er forrige generasjon og ca 7 år siden på sistemann.
 
Jeg har ammet tre barn, men hun i midten måtte gå over til erstatning pga. Ekstrem gulping, så hun måtte ha erstatning uten melk!

Med første hadde jeg melk fra han ble født, og fullammet i 5 1/2 mnd. Hadde ikke mye melk, men endte opp med å amme ved siden av andre måltider til 11 mnd. Alder.

Med nr. 2 var produksjonen tregere i gang, det tok et par dager før produksjonen kom i gang og hun var misfornøyd og fikk erstatning på barsel fram til produksjonen var godt i gang.

Med 3. Mann kom også produksjonen sent i gang, men den gangen ble jeg tilbudt akupunktur for å sette i gang produksjonen... Det funket SYKT bra! Jeg la meg etter akupunktur på kvelden og våknet til TIDENES melkespreng dagen etter!

Måtte ha sånn nesespray som funker for utdrivningen etterhvert, og det funket greit.

Så denne gangen kommer jeg til å spørre om akupunktur tidligere, det funket så sykt bra!

Ikke vær redd for å spørre på barsel...

Har også ei veninne som er barselpleier og hun har nevnt for meg at det nå anbefales å begynne å håndmelke litt i uke 37 eller noe for å sette i gang produksjonen før barnet kommer! :)
å så godt å høre at flere har gode råd! du har jammen snart 4 barn, utrolig :happy:
håndamme i uke 37?! ææ? det gjør jeg gjerne dersom det er mulig o_O men ja har hørt at noen lekker litt gjennom svangerskapet. Gruer meg også litt til melkespreng da jeg føler allerede mine sprenger nå uten melk, heh! «svettefjesemoji» Dette blir så utrolig skummelt og fint på samme tid!
 
Her var det mange suuupre forslag og rå, det gjorde meg litt roligere. Jeg ser at du har mange gode forslag som jeg tenker disse andre ikke har prøvd. tusen takk! :smiley-angelic003 Det er forrige generasjon og ca 7 år siden på sistemann.

Da tenker jeg det er veldig gode muligheter for deg altså :) har kommer stadig mer kunnskap om amming og mer hjelp å få nå enn tidligere.

Jeg fullammet første i 6mnd og ammet til han avvendte seg selv rundt 17mnd. Den andre fullammet jeg også i 6mnd og ammer fortsatt mye, hun er 13 mnd nå :)

Jeg har for øvrig ikke hatt èn dråpe råmelk som gravid. Prøvde å håndmelke litt mot slutten, men helt unødvendig. Det var ikke så mye som en dråpe der :p
Jeg har også hatt sen melkeproduksjon, fått skikkelig melk på dag 5-6 etter fødsel begge ganger. Men til gjengjeld da alltid hatt mer enn nok melk når det kom skikkelig igang. Begge måtte ha litt erstatning den første uka pga sen melk hos meg. Så husk at om det tarlitt tid i starten og du eventuelt må gi litt mme, så trenger ikke det bety at det ikke kommer til å ordne seg!
 
Last edited:
å så godt å høre at flere har gode råd! du har jammen snart 4 barn, utrolig :happy:
håndamme i uke 37?! ææ? det gjør jeg gjerne dersom det er mulig o_O men ja har hørt at noen lekker litt gjennom svangerskapet. Gruer meg også litt til melkespreng da jeg føler allerede mine sprenger nå uten melk, heh! «svettefjesemoji» Dette blir så utrolig skummelt og fint på samme tid!

Ja, det er alltid spennende! Kjenner på det selv og, 12 år siden sist til høsten, så det blir som å begynne på nytt! Men jeg kommer til å be om akupunktur uansett tenker jeg! Også tror jeg det er viktig med ro for å lykkes. Og å unngå brystbetennelse - vet mange som har måtte gi seg å amme pga. det... Anbefaler veldig ammeinnlegg i ull :)
 
Med første trodde jeg det gikk som smurt,men viste seg at jeg ikke hadde fått noe særlig melk og babyen gikk ned litt over 10% av fødselsvekta i løpet av dagene på sykehuset. Da satte jeg meg på det barselrommet hvor de steller babyene og det var mange barnepleiere tilgjengelig slik at de kunne hjelpe meg å se at sugetaket var riktig og de tok også en rask titt på tungebånd. Det viste seg at den lange fødselen var så stor påkjenning til kroppen at melka lot vente på seg. Det løste seg heldigvis så vi fullamma til 6 mnd og amma til 17mnd. Samme med broren, fullamming til 6mnd og amming til 17mnd.

Bare vær klar på at melka kommer etterhvert og ikke alltid er i full gang de første dagene. Be om hjelp, ring ammehjelpen om du er usikker, de er kjempe flinke og gode å ha! Og ikke stress. Bruk purelan mot såre brystvorter og gjerne brystskjold om det hjelper barnet å få tak.
 
Jeg har ingen supertips, men her er noen ting jeg tok med meg fra barn 1:
Du er DU, og hva andre i familien eller svigerfamilien har gjort eller ikke gjort er i den sammenhengen luft. Vet det er vanskelig, men i ettertid er de giftige kommentarene fra både svigermor og andre ting jeg enda bærer nag over. Jeg satt og gråt og var fortvilet og alle bare «det er helt greit å gi opp, jeg gjorde det, det er såååå vanskelig og uansett blir du så bundet og og og». Der og da følte jeg det aldri kom til å gå, og at alle sluttet så hvorfor skulle jeg fortsette i all smerten og stresset og maset. Prøv å se kun deg og barnet ditt, i stedet for de andre, if you get my vibe. Du er et nytt papir, ikke en gammel avis. Du er en ny skog uten sti :D
Som gir meg neste tips: bare… hm. Let it go, som i sangen fra frozen. Ingen ideer, ingen forestillinger, faste mål eller «sånn og sånn må det gå». Av en eller annen grunn bare fortsatte jeg gjennom blødende nipples og sprengte bryster så vonde at jeg måtte sove med BH fordi sengetøyet gjorde vondt mot nipplene. Kavet med «fotballgrepet» og masse teori, puter, nøtter, klokke på nedtelling og stress. Plutselig sa det klikk og jeg satt henslengt på en stol uten noe og ammet ungen til den ikke ville ha mer. Instinktivt, naturlig, bare vi to. Angrer så på alt det styret og ideene fra andre. Alt ble så bra når det bare var oss!

Vet ikke om det hjalp/hjelper, men :)
 
å det var fint å lese! jeg tar med meg alle di gode ordene og rådene om å være et nytt papir å ikke en gammel avis:D:p veldig bra sagt!
Jeg er sikker på at dette skal jeg få til, med ro og tro på meg selv om at det ikke nødvendigvis trenger å være likt :Heartred
 
Datteren min hadde stramt tungebånd, det fant jeg ut når hun var 5 mnd. Jeg visste ikke engang at det eksisterte.
Vi ammet en kort stund, med mye knot og tull. Jeg pumpet, ble utslitt og hadde et sammenbrudd… Etter det innså jeg at amming ikke fungerte for oss og det var bedre med MME.
Hun hadde klikkelyder, dårlig sugetak, gråt og sinne ved mating. Jeg tok det utrolig tungt at jeg ikke klarte å amme, men det hjalp etterhvert.
Uansett, gjør det som er best for deg og din baby. Får du til amming er det supert, men går det ikke er du absolutt ingen dårlig mamma. For ditt barn, er du alltid verdens bedre mamma uansett!
 
Sniker!
Mine beste tips!!
Ha med ammeputa cozyfix på sykehuset! Naturbond vakumpumpe, fest den på den andre puppen når du ammer. Ha med brystskjold i tilfelle du trenger. Jeg synes de fra mam er best! Også legg babyen til så mye som mulig. Og ikke stress! Masse lykke til, når den tid kommer!
 
Her har du fått mange gode tips!! Vil bare si at det To be announced nevner er virkelig viktig. På barsel sa de til meg at jeg IKKE måtte være for opptatt og bekymret for amming, for stress og bekymring rundt amming kan faktisk føre til mer vansker. Hu ene jordmora sa de ser det igjen og igjen: de superunge mødrene fra 16-20 år får til amming som bare det uten å ha gjort seg noen tanker på forhånd, de «verste» var ofte høyt utdanna damer i 30-åra som hadde lest altfor mye om amming og mulige vansker på forhånd :rolleyes: Amming handler jo også mye om at mor har det bra, siden melk er et «overskuddsprosjekt» for barselkroppen. F eks er jo den nesesprayen en får bestående av sånne kjærlighets/kosehormoner! En kan ikke være fylt av «kosehormoner» hvis en er megastressa for amming :D

Jeg fikk ekstremprematur baby sist og la utrolig mye press på meg selv, og klarte ikke gi babyen nok melk. Mulig fordi jeg hadde vært syk i svangerskap selv, kanskje og fordi jeg pumpet for lite i starten.. Var kjempelei meg og brukte masse tid på bekymring, dårlig samvittighet og en del tårer. Denne gangen skal hvert fall jeg gå inn med holdningen til en 16 år gammel jente som aldri har lest en ammenettside i sitt liv, ta det med ro og håpe det ordner seg, gjøre et ordentlig forsøk og hvis ikke det går så går det også helt fint :Heartred
 
Er allerede nå bekymret for å ikke få dette til, da kvinner i familien ikke har klart mer enn 3 måneder max og har måtte bruke erstatning i tillegg. Dette pga stramme tungebånd (oppdaget i ettertid) smerter, slit og ikke nokk produksjon.
jeg vil så gjerne fullamme, å helst så lenge som mulig!
Noen gode råd eller tips her fra andre?
Det er ikke sikkert babyen din får stramt tungebånd. Jeg husker da jeg skulle amme min første så var det så mye stress og mas rundt amming. Og jeg sa til alle ikke snakk til meg om det for da vil jeg begynne stresse med det. Da babyen var født la jeg babyen til puppen og tenkte at dette er naturlig og jeg skal få det til...eller så får jeg ta det som det kommer. Og amminga gikk perfekt. Men jeg tror hvis jeg hadde stresset ville jeg ikke fått det til.Så prøv ikke tenk så mye på det, bare legg babyen til brystet. Og ikke gi det mere tanker:)
 
Du har fått masse gode tips her allerede, så jeg vil vare fremheve en ting:
"Ammesorg" og bekymring for amming rett etter fødsel er helt vanlig. Jeg var veldig avslappet på forhånd - amming skulle jeg gjøre om jeg fikk det til og hvis ikke skulle jeg gi flaske. Men etter fødsel ble det ekstremt viktig for meg å få det til - selv om jeg hadde treg produksjon, mye barseltårer og egentlig synes ammingen var ganske vanskelig mentalt. Jeg var ikke forberedt på at det skulle bli så irrasjonelt viktig for meg helt plutselig - jeg begynte å gråte fordi vi krøp til korset og ga litt flaske og smokk etter noen dager. Gikk ikke mange ukene før hun nekte flasken helt og det ble fullamming, og da skulle jeg gjerne sett at hun fortsatt tok den flasken :hilarious:
 
ja takk for gode råd og mange fine erfaringer. jeg er nå optimistisk, å ser for meg at dette skal gå fint :) så fint å dele
 
Masse gode tips her.
Jeg vil gjerne legge til ett tips.
Jeg har selv ikke hatt problemer med ammingen men i ettertid ser jeg noe jeg burde gjort annerledes.

Da vi kom hjem med den første, ammet jeg i stuen og slikt. Så begynte det å komme besøk, naturlig nok, og istedet for å trekke meg tilbake til soverommet for fred og ro i ammingen, så satt jeg sosialt til med etterrier og ubehag, og hadde en mindre kjekk amming. Utrolig dumt at jeg ikke bare trakk meg vekk litt slik at jeg ikke trengte sitte med vondt blandt alle folka men så har jeg lært av det hehe.

Så når tiden kommer, pass på å få fred sammen med den lille om du trenger det. Det er kjempeviktig for deg, babyen og ammingen :Heartred
 
Sniker!
Mine beste tips!!
Ha med ammeputa cozyfix på sykehuset! Naturbond vakumpumpe, fest den på den andre puppen når du ammer. Ha med brystskjold i tilfelle du trenger. Jeg synes de fra mam er best! Også legg babyen til så mye som mulig. Og ikke stress! Masse lykke til, når den tid kommer!

Veldig enig ang Cosyfix! :) Brukte den på sykehuset hele tiden de første mnd. Den er litt dyr men verdt det synes jeg, og jeg ser også at mange selger brukt (trekk kan vaskes på 60)
 
Er allerede nå bekymret for å ikke få dette til, da kvinner i familien ikke har klart mer enn 3 måneder max og har måtte bruke erstatning i tillegg. Dette pga stramme tungebånd (oppdaget i ettertid) smerter, slit og ikke nokk produksjon.
jeg vil så gjerne fullamme, å helst så lenge som mulig!
Noen gode råd eller tips her fra andre?
(jeg har ikke lest noen kommentarer) Jeg vil tipse deg om Ammehjelpen. Bli med i ammehjelpsgruppa på face. Det er så mye hjelp, støtte og råd å få der, både av andre i samme situasjon og erfarne og av ammehjelpere. Vil også si, ikke gi opp før det går utover hvem du er som mamma. Tenk at dette er maren til baby, derre skal du få til. Det er en fulltidsjobb i starten, men så utrolig mye kos når de klor større!! Jeg har vært heldig på en måte, lite plager med mine pupper, men en baby som ikke var fornøyd med det ene og det andre, men han skjønte seg heller ikke på flaske, så hadde ikke noe valg. Vi ammet til han var 3 år. Og det siste året var bare kos!!
 
Back
Topp