Redbull til barn

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
M

My heart

Guest
Leser litt på nettet og ser at det ikke er aldersgrense ved salg av redbull og energidrikk til barn lenger, men at butikken selv kan sette en aldersgrense om de ønsker, men det er ikke lovpålagt.

Uansett. Synes ikke det er greit å selge redbull til småbarn.
Min 11 åring kom hjem i dag og har drukket 3 bokser med redbull som han selv hadde kjøpt på dagligvarebutikken. Han drakk alle tre boksene, fikk hjertebank og magesmerter.

Selv om de har fjernet aldersgrense på energidrikk, bør butikkene allikevel reagere når en 11 åring kommer å kjøper flere bokser..

Oppgitt og frustrert

La gutten din lese litt fagstoff om skader ved overforbruk av energidrikk... Tenker de er gamle nok I den alderen til å lære om hvilke konsekvenser deres valg kan ha. Jeg er ikke av de som er 100% mot energidrikk. Jeg har lest meg opp på hvilke av de som inneholder mest og minst koffein. Og skal man forby ungene å drikke energidrikk burde de heller ikke få drikke cola eller iste. Så min datter får av og til en sjelden gang drikke en 1/2 boks Mønster men aldri red bull. Vi har sammen lest litt artikler om emnet noe som har ført til at i stede for at jeg skal være den store stygge ulven som gir forbud så har hun fått kunnskap som igjen har ført til ny tankegang om temaet og dermed endret hennes holdninger og handlinger. Det fører til at vi begge føler vi har vunnet litt :)

Leser litt på nettet og ser at det ikke er aldersgrense ved salg av redbull og energidrikk til barn lenger, men at butikken selv kan sette en aldersgrense om de ønsker, men det er ikke lovpålagt.

Uansett. Synes ikke det er greit å selge redbull til småbarn.
Min 11 åring kom hjem i dag og har drukket 3 bokser med redbull som han selv hadde kjøpt på dagligvarebutikken. Han drakk alle tre boksene, fikk hjertebank og magesmerter.

Selv om de har fjernet aldersgrense på energidrikk, bør butikkene allikevel reagere når en 11 åring kommer å kjøper flere bokser..

Oppgitt og frustrert

Kjenner en annen på samme alder som måtte på legevakta pga inntak av energidrikk. I tillegg til at butikkene bør tenke seg om før de selger energidrikk til barn, bør foreldrene snakke med barna om dette også. Samtidig er det jo ikke alt man vet at er farlig før barnet plutselig har fått i seg for mye :)

Hvorfor har de sluttet med aldersgrense på energidrikk? Har det ikke alltid vært 16/18 eller noe på det?

Kjenner en annen på samme alder som måtte på legevakta pga inntak av energidrikk. I tillegg til at butikkene bør tenke seg om før de selger energidrikk til barn, bør foreldrene snakke med barna om dette også. Samtidig er det jo ikke alt man vet at er farlig før barnet plutselig har fått i seg for mye :)

Snakket med sjefen på butikken. Som hun sa—> det er mye i en butikk som er farlig for barn. Plumbo f. eks.
Har tatt praten hjemme, ofte samtale om det her i huset.
Bør jeg kontakte legevakt?

Snakket med sjefen på butikken. Som hun sa—> det er mye i en butikk som er farlig for barn. Plumbo f. eks.
Har tatt praten hjemme, ofte samtale om det her i huset.
Bør jeg kontakte legevakt?
Ja, nå er det ikke såå vanlig at barn kjøper vaskemidler for å innta det da. Energidrikk selges jo som noe som er drikkelig, så jeg tenker foreldrene kan snakke med barna om hva de kjøper i butikken og at det er farlig for barn å drikke mye energidrikk eller cola eller andre ting. Men energidrikk står i en særklasse blant det barn får kjøpt, de kan jo ikke kjøpe tobakk og alkohol. Butikken kunne med fordel sagt ifra at det er farlig å drikke noe særlig mer enn en halv t ti l en hel boks.
Tenker at hvis du er bekymra og allmenntilstanden ikke er god, så kan du hvertfall ta en telefon til legevakt å høre hva de sier :) ❤️ ble ikke gjort noe annet enn observasjon i det tilfellet jeg vet om. Og forbud mot energidrikk i fremtida.

Hvorfor har de sluttet med aldersgrense på energidrikk? Har det ikke alltid vært 16/18 eller noe på det?
Var vel 13 eller 14 års aldersgrense på det før.
Synes godt det kunne vært 16 eller hvertfall 13 års aldersgrense på det ja.

Var vel 13 eller 14 års aldersgrense på det før.
Synes godt det kunne vært 16 eller hvertfall 13 års aldersgrense på det ja.
Syns det er rart. Kanskje det er Sverige som har aldersgrense? Kjøper ikke så mye energidrikke så er ikke helt oppdatert :p er aldersgrense her i Storbritannia ihvertfall

Syns det er rart. Kanskje det er Sverige som har aldersgrense? Kjøper ikke så mye energidrikke så er ikke helt oppdatert :p er aldersgrense her i Storbritannia ihvertfall
Nei kjøper aldri jeg heller, men husker det var en eller annen greie med å kjøpe det da vi ble 14. Så det var vel en grense for mange år siden :hilarious:

Jeg jobber i en butikk hvor vi selger disse varene, og vi selger ikke til barn under 14 mener jeg det er.
Jeg får litt den følelsen at energi drikker er kult i denne aldersgruppen, og det er litt spennende å prøve det.
Har ansatte på min arbeidsplass som drikker store mengder av dette. Nå er de litt eldre enn, kanskje 20, men de blir jo helt ødelagt av effekten av det... jeg syns det bør bli strengere, gjerne 16 års grense

Grensen var 15/16 år i Norge før. Men det ble ikke overholdt her jeg bor i alle fall. Men det stod til og med på boksene.

På noen energidrikker har det stått "anbefales ikke til gravide og barn under 14 år".

På noen energidrikker har det stått "anbefales ikke til gravide og barn under 14 år".
Kanskje jeg har tenkt at det er aldersgrense pga det. Men jeg er rimelig sikker på at det har vært det før. Husker jeg fikk spørsmål av lillebroren min som er en del år yngre om jeg kunne kjøpe til han fordi han ville smake

Butikkene bestemmer selv om de vil sette aldersgrense, men fra regjerings hold er det fri aldersgrense fra Jan 2019

Jeg ringte legevakt og ble satt over til giftinformasjonssentralen. Fikk snakket med ei dame der.
Hun sier det er ufarlig for en frisk ungdom, mtp de mengdene han har fått i seg. Symptomene han har er normale pga koffeinmengden. Men vi måtte regne med at han ikke kom til å sovne i kveld. Kunne ta flere timer. Og det stemmer. Han har ikke sovnet enda.

Vi har tatt praten her hjemme, og han vil aldri drikke energidrikk mer sa han. Ikke før han er stor nok.
Han ble redd.
Jeg er bare veldig glad og takknemlig for at han kom til meg med dette.
Ingen pekefinger her i huset når barna kommer med slike ting.

Jeg er helt enig i at vi trenger en nasjonal retningslinje ved salg av energidrikker til barn/ungdom. Begynte egentlig med energidrikekr sent, for jeg drakk kaffe.. svart.. flere kopper dagen fra jeg var 12.5år. Jeg var avhengig et par år. Tidlig 20åra fungerte jeg ikke uten 5-6kopper om dagen.

Det er ikke bra for en, selv om det ikke alltid er livstruende.

JEG får hjertebank av redbull. Drakk alltid vodka/redbull da jeg var ute på byen i mine yngre dager. Butikken her har 14 års grense..

Trudde det var aldersgrense på det i Norge. Jeg ble spurt om legitimasjon på battery for noen år siden, var da 28 så var bare gøy.egentlog. ser de har satt opp lapp ang det i den ene butikken vi handler i i Sverige også ang dette.

Back
Topp