recaro young sport noen som har det?

ORIGINAL: larviksjenta

ja og da mener du at bilstolens egne belter ikke burde brukes før 7år? ha skal du bruke da? vanlig bil belte?

Nei. Bilens belter (altså beltestol) bør ikke brukes før 7 år (statstikk viser at barn tåler et kræsj forovervendt først når de er ca 7 år).
Før det bør de sitte bakovervendt, men det er ikke mulig for alle (ørene over setekanten på de storste setene eller over 25 kilo), og da bør man gå over til en beltestol. Ikke bruke en barnestol med bilstolens belter - uansett alder forovervendt.

ORIGINAL: Emina

ja og da mener du at bilstolens egne belter ikke burde brukes før 7år? ha skal du bruke da? vanlig bil belte?

Nei. Bilens belter (altså beltestol) bør ikke brukes før 7 år (statstikk viser at barn tåler et kræsj forovervendt først når de er ca 7 år).
Før det bør de sitte bakovervendt, men det er ikke mulig for alle (ørene over setekanten på de storste setene eller over 25 kilo), og da bør man gå over til en beltestol. Ikke bruke en barnestol med bilstolens belter - uansett alder forovervendt.

men da er vi egentlig enige da, bare vi bruker forskjellige ord på den.. men på det recaro setet så er den 5punkts sele man bruker først frem til man er så stor at man kan bruke bil belte.
helt enig med deg om bakovervendt jeg assa,ekke det det står på

young sport setet har egne seler

ORIGINAL: *Bianco*

Ja, det er jeg fullt klar over. Og de selene burde IKKE brukes - thats my point!

men da er vi egentlig enige da, bare vi bruker forskjellige ord på den..

Mhm, hehe.

nå tror jeg du snakker litt for mye om ting som ikke stemmer her,, ingen ting er sikrere enn bilstolens egne belter både bakover og forover. en belte stol med bilens belter, sikrer ikke på noen som helst annen måte enn på oss voksne. stolen er for komfort og høyde, høyden på stolen gjør slik at selen får ligget riktigsy mulig på barnets skulder for sikkerhet.
jeg har flere kurser på dette pga jobben, så akkurat det hvet jeg.

Hvis du har vært på flere kurser som du skriver så kan du vel det jeg skriver her da:

Skal barnet sitte fremovervendt er det tryggeste alternativet en beltestol med god sidestøtte og rygg, IKKE fremovervendt barnesete, så sant barnet er over 15 kg og aller helst er over 4 år! Før dette er barnet så lite at det er fare for at den ene skulderen kan skli under selen i en eventuell kollisjon. Sitter man fremovervendt i et barnesete med 5pkt int.seler gir det en mye større belastning på barnets nakke enn om man sitter i en beltestol med bilens egen 3pkts, det vil ikke gi like stor belastning på nakken.

Noen nevner alltid at Rallyfører sitter sikret med 5 punktsselele, det er ikke sammenlignbart med et barn i 5 punktssele, rallyførerne bruker nemlig noe som heter HANS-device(head and neck support).

Se bilde her: http://www.sparcomexico.com/articulos/Hans%20Device%20Instalacion.jpg

Informasjon om det her:
http://en.wikipedia.org/wiki/HANS_device

ORIGINAL: *Bianco*

Ja, det er jeg fullt klar over. Og de selene burde IKKE brukes - thats my point!

åå sånn ja.. da er vi ikek enige da..

hvis et barn er helt nødt til å sitte forovervendt (og jo det er noen som er helt nødt, selv jeg har innsett det) og det f.eks er 2år gamle, så burde de heller bruke en belte stol enn selene som er i en barnestol??
tenk litt over hva du sier da, en toåring kan ikke bruke bilens belter, kroppen tåler ikke kreftene som kommer i et slikt kræsj med bare en liten stropp over den ene skuldra..
bruk bakovervendt så lenge man kan, de som kan det, noe de fleste kan.. men for de som ikek kan det for guds skyld ikke kjøp et sete fra 15-36 kg til en 1åring- 2 åring osv

ORIGINAL: Helene Harefrøken

nå tror jeg du snakker litt for mye om ting som ikke stemmer her,, ingen ting er sikrere enn bilstolens egne belter både bakover og forover. en belte stol med bilens belter, sikrer ikke på noen som helst annen måte enn på oss voksne. stolen er for komfort og høyde, høyden på stolen gjør slik at selen får ligget riktigsy mulig på barnets skulder for sikkerhet.
jeg har flere kurser på dette pga jobben, så akkurat det hvet jeg.

Hvis du har vært på flere kurser som du skriver så kan du vel det jeg skriver her da:

Skal barnet sitte fremovervendt er det tryggeste alternativet en beltestol med god sidestøtte og rygg, IKKE fremovervendt barnesete. Sitter man fremovervendt i et barnesete med 5pkt int.seler gir det en mye større belastning på barnets nakke enn om man sitter i en beltestol med bilens egen 3pkts sele vil det ikke bli like stor belastning på nakken.

Og ja, Rallyfører sitter sikret med 5 punktsselele som noen påpekte i en tidligere tråd. Det er ikke sammenlignbart med et barn i 5 punktssele, rallyførerne bruker nemlig noe som heter HANS-device(head and neck support).

Se bilde her: http://www.sparcomexico.com/articulos/Hans%20Device%20Instalacion.jpg

Informasjon om det her:
http://en.wikipedia.org/wiki/HANS_device

Ville kikket på noen av disse beltestolene: Maxi Cosi Rodi XP/XR eller Britax Kid Plus/Kid Fix(isofix).

så du mener det hadde vært sikrere for meg å putte mi jente på 1 år i min 6 årings beltestol enn i en fremovervendt bil stol som er godtkjent for hennes vekt??

så du mener det hadde vært sikrere for meg å putte mi jente på 1 år i min 6 årings beltestol enn i en fremovervendt bil stol som er godtkjent for hennes vekt??

Nei, jeg ville aldri satt et barn under 15 kg i en beltestol. Glem min anbefaling nederst der, jeg kopierte bare direkte fra en tråd jeg har skrevet i tidligere(som gjaldt en treåring på 18 kg), har endret på det nå. Jeg ville aldri anbefalt noen et sete som ikke passet vektklassen barnet er i, det er ulovlig og FARLIG.

Sakset fra NTF sine sider(Sveriges svar på Trygg Trafikk):

3- eller 5-punktsbälte?
Vi har en 4-årig flicka som åker bakåt i en Britax Two-Way. Då hon nu är för lång måste vi tyvärr vända bilstolen. Stolen är utrustad med 5-punktsbälte som man naturligtvis använder när stolen är monterad bakåtvänd. I instruktionsboken står det att det går bra att använda 5-punktsbältet även vid framåtvänd åkning. Jag skulle nu vilja veta som är bäst säkerhetsmässigt, att vid framåtvänd åkning använda 3- eller 5-punktsbältet?

Svar:
NTF rekommenderar att du enbart använder bilens trepunktsbälte för att spänna fast barnet och bilbarnstolen.

Med bilbarnstolens fempunktsbälte kvar så ökar belastningen på barnets nacke och huvud vid en eventuell krock och även vid en kraftig inbromsning. Bältet håller tillbaka axlarna och och den kraft som uppstår flyttas uppåt mot huvudet.

Med bilens trepunktsbälte blir det ett bättre samspel mellan bältet och stolen samt barnet, en mjukare uppbromsning av barnets kropp och kraften fördelas över ett större område, hela överkroppen.

Jepp!
I teorien så er det det.

HH: Det finnes jo beltestoler fra 9 kilo..

Jepp!
I teorien så er det det.

Ja, men det anbefales IKKE brukt fra før barnet er min. 15 kg. Derfor velger jeg å utelate det. Jeg ville ikke anbefalt Recaro Start med magepute om det er det du tenker på?

Jepp!
I teorien så er det det.

Ja, men det anbefales IKKE brukt fra før barnet er min. 15 kg. Derfor velger jeg å utelate det. Jeg ville ikke anbefalt Recaro Start med magepute om det er det du tenker på?

Nei, jeg tenkte ikke på noen spesielle egentlig.
Ville heller ikke brukt det altså! Men det finnes.

Så hva er da best om man har en unge på, la oss si 11 kg - beltestol eller bilstol fremovervendt?

kjøper ikke så lenge det er forovervendt[:)][;)]...

Så hva er da best om man har en unge på, la oss si 11 kg - beltestol eller bilstol fremovervendt?

Ut i fra mitt syn fremovervendt i barnesete til 15 kg, så beltestol.

Nei, jeg ville aldri satt et barn under 15 kg i en beltestol. Glem min anbefaling nederst der, jeg kopierte bare direkte fra en tråd jeg har skrevet i tidligere(som gjaldt en treåring på 18 kg), har endret på det nå. Jeg ville aldri anbefalt noen et sete som ikke passet vektklassen barnet er i, det er ulovlig og FARLIG.

Sakset fra NTF sine sider(Sveriges svar på Trygg Trafikk):

3- eller 5-punktsbälte?
Vi har en 4-årig flicka som åker bakåt i en Britax Two-Way. Då hon nu är för lång måste vi tyvärr vända bilstolen. Stolen är utrustad med 5-punktsbälte som man naturligtvis använder när stolen är monterad bakåtvänd. I instruktionsboken står det att det går bra att använda 5-punktsbältet även vid framåtvänd åkning. Jag skulle nu vilja veta som är bäst säkerhetsmässigt, att vid framåtvänd åkning använda 3- eller 5-punktsbältet?

Svar:
NTF rekommenderar att du enbart använder bilens trepunktsbälte för att spänna fast barnet och bilbarnstolen.

Med bilbarnstolens fempunktsbälte kvar så ökar belastningen på barnets nacke och huvud vid en eventuell krock och även vid en kraftig inbromsning. Bältet håller tillbaka axlarna och och den kraft som uppstår flyttas uppåt mot huvudet.

Med bilens trepunktsbälte blir det ett bättre samspel mellan bältet och stolen samt barnet, en mjukare uppbromsning av barnets kropp och kraften fördelas över ett större område, hela överkroppen.

et barn på 15kg er da stor nok til å takle en beltestol, mens et barn under det skal ikke bruke det, men skal da bruke en stol med 3-5punkts sele i, da er vi forsåvidt enige. [:)]
for jeg hadde aldri i mitt mitt liv satt mitt barn eller solgt en beltestol til et så lite barn. [:)](under 15kg)

Ja, okei.

Jeg har det,men bruker det ikke ennå,synes absolutt ikke det er sikkert nok for snuppa så liten som hun er nå[;)]

larviksjenta: Da er vi i grunn helt enige [;)]

Bare mitt første svar som kom litt skjevt ut.

larviksjenta: Da er vi i grunn helt enige [;)]

Bare mitt første svar som kom litt skjevt ut.

lurte på om du ikke var helt go først. [:D][:D]

godt du fikk endra det da,s å ikek folk kjøper beltestol til babyene sine. [;)][:D][:D][:-][:D]

You must log in or register to reply here.
Back
Topp