Hvordan kan man finne reallønn når det man har å gå ut i fra er Nominell lønn, og konsumprisindeksen for det aktuelle året?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Reallønn= nominell lønn x (100/prisindeks)
Da får du vel kanskje oppgitt en prisindeks? Eller så tar du en forutsetning om hva prisindeksen er

Da må du sette opp stykkene slik vi gjorde i gode gamle dagerFørst regner du ut kroneverdien (100/konsumprisindeksen):
Vis vedlegget 115786
Hundre går ikke opp i 134,2 og derfor må vi først sette en null og komma. Hadde konsumprisindeksen vært lavere enn 100 ville det blitt 1 og kommada har vi fortsatt igjen 100 og lan legge til en null =1000. Så må vi tenke oss til hvor mange ganger 134,2 kan gå opp i 1000. Sett opp et addisjonsstykke så ser du hvor mange ganger du må addere for å komme nærmest 1000, men under. 134,2 syv ganger gir 939,4, derfor settes 7 bak komma i svaret og vi trekker 939,4 fra 1000. Sitter da igjen med 60,6. Videre kan vi da legge til en null, men ettersom det er et kommatall flytter vi kommaen i stedet. Så gjør man samme greia som over, sjekker hvor mange ganger 134,2 går opp i 606. Slik holder man på til man er fornøyd med antallet desimaler eller det går i null på bunnen av stykket.
Videre må du ta svaret ditt og gange med nominell lønn.
Vis vedlegget 115790
Da begynner du med 5 bakerst og ganger med alle tallene i det nominell lønn, bakfra og fremover. Her er det 5x0=0, 5x0=0, 5x8=40 hvor nullen går ned og 4 går over neste tall som skal ganges.
På neste rekke må du flytte alle svarene ett hakk forover. Summer alle radene nedover og få svaret. Det skal være 3 desimaler bak komma fordi det er det i indeksen.
Da må du sette opp stykkene slik vi gjorde i gode gamle dagerFørst regner du ut kroneverdien (100/konsumprisindeksen):
Vis vedlegget 115786
Hundre går ikke opp i 134,2 og derfor må vi først sette en null og komma. Hadde konsumprisindeksen vært lavere enn 100 ville det blitt 1 og kommada har vi fortsatt igjen 100 og lan legge til en null =1000. Så må vi tenke oss til hvor mange ganger 134,2 kan gå opp i 1000. Sett opp et addisjonsstykke så ser du hvor mange ganger du må addere for å komme nærmest 1000, men under. 134,2 syv ganger gir 939,4, derfor settes 7 bak komma i svaret og vi trekker 939,4 fra 1000. Sitter da igjen med 60,6. Videre kan vi da legge til en null, men ettersom det er et kommatall flytter vi kommaen i stedet. Så gjør man samme greia som over, sjekker hvor mange ganger 134,2 går opp i 606. Slik holder man på til man er fornøyd med antallet desimaler eller det går i null på bunnen av stykket.
Videre må du ta svaret ditt og gange med nominell lønn.
Vis vedlegget 115790
Da begynner du med 5 bakerst og ganger med alle tallene i det nominell lønn, bakfra og fremover. Her er det 5x0=0, 5x0=0, 5x8=40 hvor nullen går ned og 4 går over neste tall som skal ganges.
På neste rekke må du flytte alle svarene ett hakk forover. Summer alle radene nedover og få svaret. Det skal være 3 desimaler bak komma fordi det er det i indeksen.
Nei, for formelen er ikke slik du skriver den. Ikke slik jeg husker å ha lært i alle fall. Reallønn=lønn x (100/indeks)WÆæh... Skal man ikke gange 134.2 med nominell lønn, og dele på 100 ?? Siden Reallønn= nominell lønn x indeks/100?
Hjelpes; jeg er fucked tydeligvis...
i gode gamle dager var ikke jeg så ekstremt mye på skolen, da hadde jeg ikke trengt å gjøre det nå. .
Men uansett takk for hjelpa! Ser at med 2 timer til rådighet på alle oppgavene så blir nok ikke en sånn oppgave prioritert hos megDu er flink!
Nei, for formelen er ikke slik du skriver den. Ikke slik jeg husker å ha lært i alle fall. Reallønn=lønn x (100/indeks)
Har hatt noen år med matteDet er faktisk veldig fort gjort hvis man øver noen ganger. Har du virkelig ikke tilgang til kalkulator på prøven?
Nei på eksamen så har du ingen hjelpemidler på del 1. Denne oppgaven hører til på ett eksempelsett i del 1. Har regna mange tidligere eksamenssett dem siste mndene, men denne, som er aktuell for i år er helt latterlig vanskelig. Og det er 22 dager til eksamen.Haha..
Joda, med litt tid på deg hadde du nok klart detWow! Var glad i matte på skolen jeg men tror ikke jeg hadde klart det uten kalkulator![]()
Jøss, det var veldig uvanlig vanskelig! Bare å sette seg ned og øve, daNei på eksamen så har du ingen hjelpemidler på del 1. Denne oppgaven hører til på ett eksempelsett i del 1. Har regna mange tidligere eksamenssett dem siste mndene, men denne, som er aktuell for i år er helt latterlig vanskelig. Og det er 22 dager til eksamen.Haha..
Samme her!Hadde 3mx som det het den ganga, vanskeligste nivået. Men vi brukte kalkulator på altbrukte jo egentlig til vanskelige ting men glemte oss bort og tok enkle regnestykker også....
Gjorde det i stressede stunderTok omtrent 3+3 på kalkulator![]()
Jøss, det var veldig uvanlig vanskelig! Bare å sette seg ned og øve, dahvilket nivå skal du opp i eksamen?