Realistiske forventninger.

ORIGINAL: janpanmarsipan

ORIGINAL: Sommer2010

Trådene på generelt ble nok slettet. Alle i hop. Det jeg har lest ut i fra dem ble så si alle innleggene for usakelige og ikke bare gikk de på en spesiell person, men det gikk også på førstegangsmødre generelt.

det er jo bare helt forkastelig å skrive slikt da....[&:]   ALLE mødre har jo en gang vært førstegangsfødene! og jeg er sikker på at alle kommer til å gjøre en feil eller to eller tre, men alt går seg nok til etterhvert! som andre sier her, kan man jo ikke vite om det kommer til å bli akkurat slik du har tenkt, men det skader jo overhodet ikke å ha noen tanker i bakhodet om hvordan du vil gjøre det og ikke. Det kaller jeg bare å være godt forberedt :)

Men hun sa at hun var glad hun ikke hadde gjort de førstegangsfeilene som alle andre hadde gjort for hun bodde hjemme hos mor og far og fordi hun hadde lest Gro Nylander sin bok.
Jeg tror nok ikke på det jeg da. Hun var 16 år da hun fikk sin første. Min mening om at hun ikke har gjort noe feil altså!!

såpass ja[:-]  men man kan uansett ikke lese seg til alt! sånn er det bare!! [:D]

Men hun sa at hun var glad hun ikke hadde gjort de førstegangsfeilene som alle andre hadde gjort for hun bodde hjemme hos mor og far og fordi hun hadde lest Gro Nylander sin bok.
Jeg tror nok ikke på det jeg da. Hun var 16 år da hun fikk sin første. Min mening om at hun ikke har gjort noe feil altså!!

16 år og ikke gjort noen feil ja, det må vel sies å være altfor bra til å være sant. Alle førstegangsfødende gjør feil tror jeg. Så får jeg bare håpe at jeg ikke gjør de helt store feilene... Jeg er egentlig mest spent på om jeg hører forskjell på hva de forskjellige skrikene betyr (sulten, våt bleie etc). Men jeg tror alt kan læres, og da må vi ikke være redde for å spørre om hjelp heller. Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar [;)]

ORIGINAL: Piplup

16 år og ikke gjort noen feil ja, det må vel sies å være altfor bra til å være sant. Alle førstegangsfødende gjør feil tror jeg. Så får jeg bare håpe at jeg ikke gjør de helt store feilene... Jeg er egentlig mest spent på om jeg hører forskjell på hva de forskjellige skrikene betyr (sulten, våt bleie etc). Men jeg tror alt kan læres, og da må vi ikke være redde for å spørre om hjelp heller. Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar [;)]

Har da aldri skrevet at jeg ikke har gjort noe feil.. Jeg skrev bare at jeg ikke var sånn som førstegangsgravid som mente at mitt barn SKAL bli sånn og sånn eller gjøre sånn og sånn. Og at jeg hadde veldig stor nytte av erfaringen til mine foreldre når jeg faktisk hadde født. Snakk om at en fjær blir ti høns..

Når jeg ble mamma for første gang hadde vi ganske klare meninger om at vi skulle gjøre sånn og sånn..

Alt ifra at hun skulle ALDRI ha en fast kosebamse som hun var "avhengig" av til at vi skulle alltid sitte samlet som en familie og bruke god til på middagen[8|].. Vel..

Hun har en kosebamse som må være med overalt og det er sjeldent vi har en lang og rolig middag.. hehe.. Dette var bare to av mange eksempler.. Denne gangen er jeg nok litt roligere og har en litt mer "tar det som det kommer" holdning, fordi jeg vet at det er liten sjanse for at ting blir akkurat som jeg planlegger/ønsker.. Men jeg er nok langt ifra ferdig med å svelge kameler[:)] 

hehe, jeg er vel kanskje ikke realistisk i det hele tatt[8D]
Jeg forventer at alt skal være like enkelt som sist. Fødsel på max 4 timer uten noen komplikasjoner etterpå. En baby som ikke er våken på nettene omtrent, som tar puppen og mme og grøt uten noe som helst problem[:D]

Jeg tror mye av grunnen til at jeg føler ting gikk veldig lett sist, er fordi jeg gikk inn med åpent sinn. Og jeg er en veldig avslappet person av natur. Og bekymrer meg svært lite for svært lite[:)] Tar ting som det kommer og det ordner seg alltid

Jeg har MASSE forventninger.
Noen realistiske og noen kanskje ikke så realistiske.
Ser for meg masse turgåing og parkpiknikker, men som carinasverden skriver så kan det faktisk bli slik at det ikke er bare-bare å ta slike utflukter.
Aner jo ikke hvordan barnet mitt vil være.
Syns det er kjipt å bli stempla som en rase bare fordi jeg er føstegangsfødende, men bryr meg egentlig ikke så veldig mye om hva som kommer ut av kjeften til enkelte her inne.
Ingen skal ta fra meg denne hærlige opplevelsen vi gjennomgår akkurat nå.
Jeg er veldig glad for at jeg skal få oppleve å bli mamma uten at mine foreldre skal henge over meg å fortelle hva jeg gjør galt og hva jeg gjør riktig. Jeg er ganske sikker på at både jeg og min samboer er oppegående nok til å finne ut av hva som er riktig for vårt barn.
Slik er det jo med alt. Alt må oppleves for første gang og jeg mener man vokser av å feile iblant (så lenge man lærer av sine feil).

Gleder meg masse til å bli mamma for første gang, uansett realistiske eller urealistiske forventninger[:)]

ORIGINAL: Sicily

Har da aldri skrevet at jeg ikke har gjort noe feil.. Jeg skrev bare at jeg ikke var sånn som førstegangsgravid som mente at mitt barn SKAL bli sånn og sånn eller gjøre sånn og sånn. Og at jeg hadde veldig stor nytte av erfaringen til mine foreldre når jeg faktisk hadde født. Snakk om at en fjær blir ti høns..

Har ikke lest den opprinnelige tråden, så vet ikke hvordan det var skrevet eller hvordan det kunne bli tolket. Jeg mener bare at alle gjør feil en eller annen gang, og ingen som er førstegangs vet alt. Samtidig har du rett i at det er til stor nytte å få hjelp av folk som har vært igjennom det før. Men uansett hvor forberedt en er, så vil det alltid dukke opp spørsmål eller at ting ikke går som en først trodde.

Har ikke lest den opprinnelige tråden, så vet ikke hvordan det var skrevet eller hvordan det kunne bli tolket. Jeg mener bare at alle gjør feil en eller annen gang, og ingen som er førstegangs vet alt. Samtidig har du rett i at det er til stor nytte å få hjelp av folk som har vært igjennom det før. Men uansett hvor forberedt en er, så vil det alltid dukke opp spørsmål eller at ting ikke går som en først trodde.

Ja, det er klart, og det har jeg aldri nektet for. Jeg tviler sterkt for at alt ble gjort riktig da jeg fikk Snuppa, eller jeg vet at jeg gjorde noen feil som jeg ikke ville gjort nå for å si det sånn. [8D] Og Lillyann: når man får barn som 16 åring vil jeg si at det er definitivt en bra ting å ha foreldrene sine der til å henge over en og si hva man skal gjøre. [;)]

Ja, det er klart, og det har jeg aldri nektet for. Jeg tviler sterkt for at alt ble gjort riktig da jeg fikk Snuppa, eller jeg vet at jeg gjorde noen feil som jeg ikke ville gjort nå for å si det sånn. [8D] Og Lillyann: når man får barn som 16 åring vil jeg si at det er definitivt en bra ting å ha foreldrene sine der til å henge over en og si hva man skal gjøre. [;)]

Helt sikkert.
Men jeg er ikke 16 år og gravid.
Jeg ønsker ikke å ha noen som forklarer meg hva som er rett og galt i MIN situasjon. Alt handler ikke om deg vettu[8D]

ORIGINAL: Lillyann

Helt sikkert.
Jeg ønsker ikke å ha noen som forklarer meg hva som er rett og galt i MIN situasjon. Alt handler ikke om deg vettu[8D]

Vel, det er jo lett å anta at det er mitt innlegg du sikter til når jeg nevnte mine foreldre og du skriver:
"Jeg er veldig glad for at jeg skal få oppleve å bli mamma uten at mine foreldre skal henge over meg å fortelle hva jeg gjør galt og hva jeg gjør riktig." som svar på mitt innlegg, men for all del, jeg er nok bare overmåte innbilsk.. [8|][8|]

Helt sikkert.

Vel, det er jo lett å anta at det er mitt innlegg du sikter til når jeg nevnte mine foreldre og du skriver:
"Jeg er veldig glad for at jeg skal få oppleve å bli mamma uten at mine foreldre skal henge over meg å fortelle hva jeg gjør galt og hva jeg gjør riktig." som svar på mitt innlegg, men for all del, jeg er nok bare overmåte innbilsk.. [8|][8|]

Regner ikke med at vennene mine kommer til å forklare meg riktig og galt. Som regel foreldre eller evt svigerforeldre som gjør det, er det ikke?....

Er det så ille om en feiler da? Om en gjør noen bommerter, og lærer av det, så kan det da ikke være så ille? De fleste vil vel ikke gjøre den feilen at de ikke gir barnet sitt den daglige omsorgen det trenger, og da handler det alt i alt bare om "bagateller" av feil. [;)] Misforstå meg rett. [;)]

Når man får barn har stort sett alle en mening om barnet, foreldrene, oppdragelsen og ellers ting som har med barnet å gjøre. Veldig mange av disse velger å fortelle om sine meninger også, og man kan kanskje føle det som kritikk. For min del handlet det om å nikke og være glad for det de fortalte, og når jeg gikk hjem igjen kunne jeg tenke at "DET er ikke aktuelt for oss i hvertfall!" [:)]

Man skal være glad for at de som har erfaring i fra før av deler det en kan, og så kan man heller være flink å luke ut det som en føler er aktuelt for en eller ikke! Det å være gravid er en spesiell ting, og man har sikkert allerede merket at man blir "allemannseie" både fysisk og psykisk. Slik er det når man har fått barnet også. Alle spør om fødsel, amming, soving, ja, U NAME IT! Men som jeg sa tidligere, vær åpen, ta i mot det de sier, og luk heller ut etterpå det som er relevant og ikke. [;)] Det hender faktisk det dukker opp noe som er veldig vesentlig og som man kan dra stor nytte av også. Bare ikke være for stolt til å ta i mot hjelp. [;)]

Dagens hønemor tale fra meg? *fnis*

Da jeg leste tråden din som het jaja, så leste jeg at du var så glad for at du ikke gjorde de samme feilene som førstegangsmødre gjorde for du hadde lest Gro Nylander og hadde mamma og pappa hjemme som hjalp deg. Og så gjorde du litt narr av andre førstegangsgravide og mødre.

Klart man skal kunne ta imot råd.
Men ikke alt som er svart/hvitt der, serru[:)]
Har ei venninne som fødte i januar og jeg spør og graver mye for jeg er nysgjerrig på hva som har funket og ikke funket der og hun er mer enn villig til å svare.
Det jeg mener er at jeg ikke ønsker å ha noen som skal kritisere eller bemerke alt jeg gjør. Om jeg påfører kremen slik eller slik, setter på genseren sånn eller sånn. Det er slike ting jeg ønsker å erfare selv.
Har en mor som jeg er redd kan bli litt sånn. Har ikke sett noen slike tendenser enda, så forløpig har det gått bra. Misforstå meg rett, vi er veldig glad i hverandre og har et fantstisk bra forhold, men enkelte mødre kan ha en tendens til å glede seg så mye at babyen nesten blir "deres" om du skjønner hva jeg mener.

Noen av tingene som har blitt sagt:

"Når han blir så stor at han kan gå må dere være forsiktige så han ikke løper ned til elven."

"Hvor lenge skal dere ha han inne på deres soverom? Nei nei, 6 mnd er for lite, dere må jo ha han der inne det første året."

Sånne ting er det jeg mener med å ta vekk litt av gleden med å bli mamma for første gang. Klart vi kommer til å passe på så han ikke løper ned til elven alene og vi kommer til å ha han inne på vårt soverom så lenge vi føler det er nødvendig. Ønsker ikke at noen skal fortelle meg hva som er rett og galt.
Har ingenting med stolthet å gjøre, heller det å få lov til å bli mamma og pappa for første gang:)

Har ei venninne som fødte i januar og jeg spør og graver mye for jeg er nysgjerrig på hva som har funket og ikke funket der og hun er mer enn villig til å svare.
Det jeg mener er at jeg ikke ønsker å ha noen som skal kritisere eller bemerke alt jeg gjør. Om jeg påfører kremen slik eller slik, setter på genseren sånn eller sånn. Det er slike ting jeg ønsker å erfare selv.
Har en mor som jeg er redd kan bli litt sånn. Har ikke sett noen slike tendenser enda, så forløpig har det gått bra. Misforstå meg rett, vi er veldig glad i hverandre og har et fantstisk bra forhold, men enkelte mødre kan ha en tendens til å glede seg så mye at babyen nesten blir "deres" om du skjønner hva jeg mener.

"Når han blir så stor at han kan gå må dere være forsiktige så han ikke løper ned til elven."

"Hvor lenge skal dere ha han inne på deres soverom? Nei nei, 6 mnd er for lite, dere må jo ha han der inne det første året."

Sånne ting er det jeg mener med å ta vekk litt av gleden med å bli mamma for første gang. Klart vi kommer til å passe på så han ikke løper ned til elven alene og vi kommer til å ha han inne på vårt soverom så lenge vi føler det er nødvendig. Ønsker ikke at noen skal fortelle meg hva som er rett og galt.
Har ingenting med stolthet å gjøre, heller det å få lov til å bli mamma og pappa for første gang:)

Klart du har lov å tenke slik!! [:)] Det vil jeg tro er det mest naturlige for alle mødre førstegangs eller femtegangs. [;)] Og det er overhodet ikke feil. [;)]

Det er ikke alltid man kan velge å ha det slik derimot. [;)] Noen mennesker er bare for glade i å dele det de mener må deles. Og da kan det ofte komme ut på den måten som du skriver her. Det er da en selvfølge at man ikke slipper barnet sitt ned til elven alene? [;)]

Og det er når disse menneskene bare vil fortelle deg ting de mener du bare MÅ få høre, ja det er da du må luke ut. [:)] Lat som ingenting, og drit i hva de sier.

ORIGINAL: cactus_jenten

Klart du har lov å tenke slik!! [:)] Det vil jeg tro er det mest naturlige for alle mødre førstegangs eller femtegangs. [;)] Og det er overhodet ikke feil. [;)]

Det er ikke alltid man kan velge å ha det slik derimot. [;)] Noen mennesker er bare for glade i å dele det de mener må deles. Og da kan det ofte komme ut på den måten som du skriver her. Det er da en selvfølge at man ikke slipper barnet sitt ned til elven alene? [;)]

Og det er når disse menneskene bare vil fortelle deg ting de mener du bare MÅ få høre, ja det er da du må luke ut. [:)] Lat som ingenting, og drit i hva de sier.

Enig.
Kommer ofte ann på personen du hører det fra.
Noen mennesker må dele erfaringer å råd fordi de er såkalte "bedrevitende", mens andre kommer med gode råd og ikke retter på det man gjør.
Nettopp den greia med elva kan få et menneske til å tenke: Tror du ikke jeg skjønner det??? Du slipper da ikke barnet ditt ut av synet, spesielt når det ligger en elv rett nedenfor.
Jeg kommer til å overvåke han som en hauk[:D]

Alle har jo litt stolthet når det gjelder å ta imot råd, jeg også, men det er måten det blir sagt på, hva og hvor ofte.
Litt krunglete og langt, men tror du skjønner hva jeg mener[:)]

Skjønner hva du mener. [;)]

Og det var det jeg prøvde å frem med at det er OK å gjøre feil! For som du sier; man skjønner da vel at man ikke slipper ungen sin ned til elven? Og det er akkurat disse feilene som går på den daglige omsorgen som jeg ikke tror noen her inne kommer til å gjøre. [;)]

Så får man heller se humoren i at noen faktisk syns det var viktig å fortelle at man ikke skal la sitt barn gå alene til elven. (Håper det går fint at jeg bruker det som eksempel)

ORIGINAL: cactus_jenten

Skjønner hva du mener. [;)]

Og det var det jeg prøvde å frem med at det er OK å gjøre feil! For som du sier; man skjønner da vel at man ikke slipper ungen sin ned til elven? Og det er akkurat disse feilene som går på den daglige omsorgen som jeg ikke tror noen her inne kommer til å gjøre. [;)]

Så får man heller se humoren i at noen faktisk syns det var viktig å fortelle at man ikke skal la sitt barn gå alene til elven. (Håper det går fint at jeg bruker det som eksempel)

Hehe, ja klart det.

jeg ble mamma som 16 år..jeg visste ikke hva jeg gikk til hadde ALDRI håldt en baby en gang..plutselig så var god gutten min der[:)]      Alle sa til meg at det blir sånn og sånn,kolikk,gulping,nattvåking+++++++++ alt d andre vanlige...MEN nå var jeg så heldig at min gutt var veldig snill..gråt sjelden,amming gikk kjempefint,såv rundt veldig tidlig,gulpa ca 5 ganger bare...mn selv om han var alt d så var d feil man begikk og[:)]       hele livet ble jo forandra!jeg gikk fra og være et barn til og få et barn selv... 

jeg er 3 gangs nå og er sikker på at jeg kommer til og gjøre feil nå og...man lærer så lenge man lever..jeg mener om man er 1.gangs lr 3-4 gangs så kan man lære nye ting og tenke..jøss,hvorfor har ikke jeg gjort d på den måten..d hørtes faktisk mer logisk ut!

alle har vært 1 gangs en gang....mn til dere 1 gangs vil jeg si at morsrollen kommer så naturlig som d går an[:D]    Dere klarer dette KJEMPEBRA!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg har aldri lest bok om baby lr oppdragelse...det ville jeg finne ut selv av!!Lære selv..er det noe jeg har lurt på så har jeg ringt mamma[;)]    Hun har 4 unger og hun har alltid hatt et svar klart om det har vært noe jeg lurer på..

Back
Topp