Reaksjoner på navn?

Nilema

Forumet er livet
Julimammaer 2016
August 2018
Noen av dere som har fått frekke eller spydige kommentarer på valg av navn? Jeg har fått så mange kommentarer at jeg vurderer å velge ett annet navn nå :(

Om dere har fått reaksjoner eller kommentarer, hvordan håndterer dere det?

Sniker: dette synes jeg var trist å lese. Hva har andre med hvilket navn noen velger. Kan jeg spørre hvordan de er spydige? Jeg synes IKKE at du skal velge et annet navn fordi andre er frekke eller spydige ❤

Jeg fikk det når vi "luftet" forskjellige navn før baby var født.. Det gjorde at jeg valgte et et navn foran et annet :/
Folk tenker seg ikke om...

Har du egentlig bestemt deg? Skjønner at du synes det er vanskelig :(

Så ubehagelig og trist!!! Heldigvis ikke noe sånt her, lillesøsteren min som har jobbet i bhg nevnte navnet blant andre før vi fortalte det til noen og sa "bare ikke disse, for det er det så mange som heter nå";) synes bare dét var artig da.
Dere burde ikke ombestemme dere pga andres reaksjoner, skjønner at det ødelegger litt men prøv å glem kommentarene.

Farmoren til storebror likte ikke navnet, og resultatene man fikk av å google det. Brukte vel ikke navnet hans første året... Pappaen var på nippet til å la seg overtale til å endre men jeg nektet. Vi hadde bestemt navn tidlig i graviditeten og lot ikke noen få vite det før etter fødsel når vi så at det passet, for å minimere påvirkning fra andre.

Lillebror har enda sjeldnere navn enn storebroren, men ingen negative kommentarer.(men ny pappa, så ikke samme farmor) Bare type "det har jeg ikke hørt før" (ikke så rart, han er nok eneste med det navnet)

Ikke la deg påvirke. Mine foreldre lot seg påvirke, og mamma irriterer seg fremdeles. Jeg fikk ikke det mellomnavnet de planla, og lillesøs fikk ikke det navnet de tenkte på heller, pga slekt som blandet seg.

Mamma liker ikke navnet vi har valgt. Sier at alle hun kjenner ved det navnet er noen " dritt unge". Og sa ja ungen til den og den heter det. 2 personer jeg ikke kjenner engang. Og hun ble faktisk irritert når jeg ikke skiftet det. Selv om jeg allerede hadde sendt det inn til altinn.. Men jeg prøver å ikke bry meg. Jeg liker navnet lille har fått, er det som teller!

Kan jeg spørre hva navnene dere har valgt er?
Vi har lyst å kalle vår Storm, men er litt usikker på hvilke reaksjoner vi kommer til å få... Samtidig som det egentlig ikke burde spille noen rolle hva andre synes! Men vi vil jo at folk skal like navnet også.

Jeg har fått

- er det ett navn?
- åh, det har jeg ikke hørt før(i litt sur tone)
- guttenavn til ei jente
- veeeeldig spesielt
- ikke noe fint
- høres ut som ett merke med tørkepapir
- seriøst?! Du vet barnet skal gå på skole!! Kommer til å bli mobba!!
- noen har faktisk bare flira

Begynner å lure på om det er oss det er noe galt med, siden vi liker navnet.

Jeg vet jeg ikke burde bry meg. Å at folk aldri hadde sagt det direkte til henne når hun hadde presentert seg. Men er redd for at det skal være for spesielt å at hun må "forklare seg" eller gjenta navnet sitt mange ganger når hun skal hilse på andre her..

Vi har lyst å kalle vår Storm, men er litt usikker på hvilke reaksjoner vi kommer til å få... Samtidig som det egentlig ikke burde spille noen rolle hva andre synes! Men vi vil jo at folk skal like navnet også.
Syns Storm er kult:-)kunne fint brukt det på lillebror her om ikke sønnen til en venninne hadde hatt det navnet. Stjeler ikke navn fra nærme venner og familie føler jeg :-)

Jeg fikk det når vi "luftet" forskjellige navn før baby var født.. Det gjorde at jeg valgte et et navn foran et annet :/
Folk tenker seg ikke om...

Har du egentlig bestemt deg? Skjønner at du synes det er vanskelig :(
Hadde bestemt oss ja, men jeg har ikke meldt det inn på altinn av den ene grunnen. Jeg har blitt så usikker etter alle kommentarene.. Mannen er på havet så jeg får ikke diskutert skikkelig med han heller.. Så synes det er vanskelig..

Synes Storm er kjempefint <3

Jeg har fått

- er det ett navn?
- åh, det har jeg ikke hørt før(i litt sur tone)
- guttenavn til ei jente
- veeeeldig spesielt
- ikke noe fint
- høres ut som ett merke med tørkepapir
- seriøst?! Du vet barnet skal gå på skole!! Kommer til å bli mobba!!
- noen har faktisk bare flira

Begynner å lure på om det er oss det er noe galt med, siden vi liker navnet.

Jeg vet jeg ikke burde bry meg. Å at folk aldri hadde sagt det direkte til henne når hun hadde presentert seg. Men er redd for at det skal være for spesielt å at hun må "forklare seg" eller gjenta navnet sitt mange ganger når hun skal hilse på andre her..
Må bare spørre : er det allerede et navn eller har dere funnet på det?
Her er det ingen som heter det samme som lillebror, måtte begrunne navnevalget på altinn for å få det godkjent. Så når folk spør "er det et navn" har de fått "nei, ikke enda" og nå: "ja nå er det" som svar fra oss :-D

Må bare spørre : er det allerede et navn eller har dere funnet på det?
Her er det ingen som heter det samme som lillebror, måtte begrunne navnevalget på altinn for å få det godkjent. Så når folk spør "er det et navn" har de fått "nei, ikke enda" og nå: "ja nå er det" som svar fra oss :-D
Det er et navn ja, ca 250 i Norge som heter det. Men ikke brukt her vi bor. Men det er jo litt det jeg er ute etter også. Slippe å bruke fornavn å etternavn på alt, fordi det er 4 på avdeling i BHG som har samme navnet.. Vanskelig med navn :(

Så spennende med navn ingen andre har da!! :) :)

Blir så nysgjerrig på hva navnene faktisk er jeg :p så artig å finne på eget navn :) har selv bare fått positive kommentarer, og hadde blitt ganske sur hvis noen hadde prøvd seg på sånne kommentarer!!! Voksne altså....... Ikke et eneste barn i barnehagen vil tenke over at et navn er uvanlig!

Det er et navn ja, ca 250 i Norge som heter det. Men ikke brukt her vi bor. Men det er jo litt det jeg er ute etter også. Slippe å bruke fornavn å etternavn på alt, fordi det er 4 på avdeling i BHG som har samme navnet.. Vanskelig med navn :(

Så spennende med navn ingen andre har da!! :) :)
Ja er kjekt med noe uvanlig. Har selv et navn som ikke var så vanlig frem til år 2000, da var det plutselig mange som fikk det. Men få på min alder. Greit å slippe forvekslinger :-D kun opplevd akkurat det en gang. Er nemlig en til i firmaet mitt som heter det samme. Jeg fikk plutselig gratulasjoner da hun ble gravid :-D var en mnd for tidlig det, ble gravid like etter da ;-)
Men har blitt husket ifbm jobbintervjuer (positivt), lærere har husket det osv.

Vi har valgt helt alm navn til våre barn.
Dog er det ikke så mange babyer/barn som heter frøknas navn i Norge. Vi fikk reaksjon fra min mor og svigerfar hhv "det er det bare folk på vår alder som heter" og "det er der bare gammle damer som heter".
I vår vennekrets ELSKET de det ;)
I DK er det flere barn som heter det.

Lillebror har er veldig dansk navn, og igjen mer min generasjon som heter.
I Norge er det litt mer yngre som heter det igjen.

Selv er jeg ikke fan av sære/uvanlige/motenavn.

Vi får alltid positive kommentarer "jøss, så deilig med et vanlig ordentlig navn!" Når de forventer noe spesielt...

Jeg hadde tenkt nøye igjennom
navnevalget deres. Husk det er barnet som skal stå med disse kommentarene senere..

Ikke fått noen reaksjoner på navn i negativ retning. Moren min sa bare da vi fikk lillebror at "det hadde hun ikke forventet" men han har ett ganske vanlig navn egentlig.

Nei huff du må ikke la deg bli påvirket av det. Skjønner ikke at folk er så frekke å sier det. Syns det er en ting å si at man ikke har hørt det før(med en hyggelig tone riktignok) men f... Ingen har noe som helst med hva du kaller din unge. Mamma likte heller ikke det ene navnet vi vurderte før vi fant det "riktige" navnet men jeg hadde rett og slett ikke brydd meg.
Og ja ungen skal på skole men hva vet de om hvordan ting vil være om 6-7 år. Kanskje de "vanlige" navnene ikke vil være så vanlige lenger.

Jeg får gå i tankeboksen noen dager. Har bestilt dåp så må velge navn å få fødselsattest..
Men tror det blir å velge navnet uansett. Har fått litt flere støttende kommentarer siste dagene. Så håper det blir flere av dem en de frekke/negative. Men som en venninne som jobber i barnehage sier. "Mulig vi reagerer på navn vi ikke har hørt før, men etter en uke eller to er det like normalt for oss som alle andre navn, å barn reagere ikke på navn slik som voksne. For dem er nesten alt normalt"

Vi annonserte navnet til svigermor igår. Og søsknene til samboeren min. Og de likte ikke navnet. Og gav faktisk beskjed om at det ikke var fint. Og vi har valgt et navn som ikke er unormalt, og mange som heter det også. Men ikke så vanlig som de vanligste. Han skal hete Benjamin har vi bestemt, og vi liker navnet. Bare jeg som må venne meg litt til det først, for det er min kjære som har valgt. Men etter den reaksjonen så er jeg bare enda mer sikker på at det er det han skal hete. Og så kan de mene akkurat det de vil. Ferdig.

Back
Topp