Reaksjon på melken?

Tamiria

Forumet er livet
Har ei lita ei som var intolerant mot melk som lita. Hun fikk spesialmelk frem til hun var 6mnd. Da ble det tatt allergi test som kom ut negativ. Fikk da diagnosen intolerant(dvs at hun hadde vært intolerant, noe som ikke er så uvanlig på babyer de første mnd). Vi skulle da etter den negative testen prøve vanlig mme, og det gikk greit.

Hun har fått syrnet melkeprodukter fra hun var rundt året, det har gått greit. Etter avtale med barnelege(for 1mnds tid siden) skulle vi gradvis innføre vanlig melk. Dette skulle gjøres ved å blande melk med mme, hvor mengden vanlig melk skulle øke etterhvert og mengden mme skulle synke.

Det gikk helt greit når hun hadde 150ml mme og ca 50-70ml melk, økte melke mengden i går og det første som skjedde var at hun halvveis i måltidet kastet opp. Tenkte ikke videre over det da hun på forhånd hadde spist en del og tenkte at det var fordi det ble for mye mat og melk i magen som gjorde det.

Vel, idag så skiftet jeg bæsje bleie på henne, og den bæsjen var veldig,veldig tynt flytende og gul. Vet at det ikke er tannbæsj, da hennes tannbæsj er helt anderledes. Hun er veldig fast i avføringen normalt, tannbæsjen er noe mykere men ikke diareflytende i det heletatt. Langt i fra.

Vel, gav henne melk etter frokost i dag og det samme skjedde. Hun drakk halve flasken og så kastet hun opp. Så da er spørsmålet, er det melken hun reagerer på? eller kan det være omgangssjukå? Formen henne fin. Ikke noen tegn på at hun er syk, og når man har omgangssjukå så er man jo slapp og dårlig. Har litt vondt for å tro at det er det som er åsaken.

Noen som har erfaring med laktoseintoleranse? Hva var symptomene? Vet at noen kan drikke laktoseredusert melk og ikke er så hardt rammet, mens noen må ha helt laktose fri melk.

Skal ta en tlf til sykehuset i morgen å høre om jeg får pratet med barnelege. Det som er dumt her er at hennes barnelege har utdanningspermisjon og kommer ikke tilbake før om ett par mnd, og barnelegen jeg evt får prate med da ikke vet hele forløpet angående henne og melk fra før.

Kan jo nevne at pappaen er fra Iran, og at det er ikke så uvanlig at mennesker fra den delen av verden ikke tåler laktose.

har to barn med diagnosen kumelkprotein allergi..

for det første så er det feil av sykehuset å ta melkeallergi test på en unge på bare 6mnd.. de slår negativt ut uansett stortsett..

det du beskriver er typisk reaksjoner, merker det på eldstemann her om han får en bestemt is han vil ha som innholder en del melk kommer det ut i bleien som vannaktig.. slik du beskriver.. han får også vondt i magen..

ville latt være å gi melk til drikke hvertfall ei god stund enda.. gutten her kan få litt melk i ett glass en gang i ny å ne for å se hvordan han reagerer, for de kan jo vokse det fra seg, han er nå 2år og 7mnd og ikke vokst det fra seg enda..

og legene på sykehuset her vil ikke teste han pga det som er beskrevet øverst, pluss han har alle typiske symtomer og reaksjoner når han drikker melk.

må bare legge til at jeg har lest om flere som spyr av melk ja.
min lille mini gulper masse når jeg har melkekost og ingenting når jeg går 2 uker uten.

melka irriterer slimhinnene sa vår barnelege.

begge de to eldste barna mine har laktoseintoleranse, gutten min fikk magesmerter og diare + kvalme. jenta mi fikk magesmerter og diare. noe som jeg kjenner igjenn hos meg selv etter jeg ble gravid selv :)

Var hos barnelege og på sykehus for å få testet gutten min,men dem ville ikke ta vanlige prøver siden dem uansett nesten alltid viser negativ.
Gutten min kan i dag drikke melk,men ikke i alt for store mengder. Holdt han unna kumelk fra 1 år til han var 7 år:)

Har en gutt med melkeproteinallergi.
Sier som ei over her at melkeallergi prøve er ofte feil.
Vi var hos spesialist på allergier for 2 uker siden.
De tok 6 glasser med blod,avføringsprøve ble sendt til Ullevåll sykehus,prikketest,lungetest og laktosetesten ble tatt.

Gutten vår har perioder med diarè.Perioden varer da 3-4 uker før han er fin igjen i 2-3 mnd.
Han har alltid vondt i magen sier han.

Nå har han levd på soyaprodukter i 2 uker.Har kuttet alt av melk,melkepulver og myse i 2 uker.Diareen er borte og magen er mye bedre.

Håper dere snart finner ut av hva barnet deres feiler og at dere får god oppfølging videre.[:)]

Tusen takk for svar alle sammen.[:)]

Skal gå tilbake på melkemengden hun får, dvs jeg går helt tilbake til mme. Så får jeg ta en tlf til sykehuset og høre veien videre. Virker ikke som hun er klar for vanlig melk enda. Yoghurten hun spiser får hun behold inntil videre, da det har gått helt greit å gi henne den.

Har ikke fått pratet med barnelege da største jenta har vært syk. Håper jeg kan få prate med han i løpet av uken, men det er ikke så lett da jeg ikke har fått noen tlf time til legen.

Angående allergitesten de tok på henne så var det prikketest. Alt kom ut negativt, men ser at den som oftest viser negativt uansett når de er så små. Skal ta opp det og med barnelegen.

Det kan virke som hun tåler litt melk/melkeprodukter men i en begrenset mengde.

Back
Topp