Reaksjon av andre!

Noen spurte rett og slett: "Det var ikke helt planlagt dette da?"

Syns det var enda frekkere å anta at det ikke var planlagt. Skjønte heller ikke hvorfor hun spurte, vi har vært sammen i fire år, har hus, hund, bil og jobber...

Noen spurte rett og slett: "Det var ikke helt planlagt dette da?"

Syns det var enda frekkere å anta at det ikke var planlagt. Skjønte heller ikke hvorfor hun spurte, vi har vært sammen i fire år, har hus, hund, bil og jobber...
Som sagt, virker som alt av sosiale antenner forsvinner i det man snakker med gravide O.o

Ja, har liksom ikke fått det like mye denne gangen når vi allerede har en på snart to år, kun mamma som har spurt om det var planlagt faktisk :p skjønner ikke helt vitsen med å spørre når det er helt tydelig at det ikke er planlagt heller.. Også er det noe med å måtte være den som skal svare på at nei, det var ikke planlagt, men babyen er like ønsket og elsket som om den hadde vært planlagt. Er kanskje lettere for de som faktisk har en planlagt baby å få det spørsmålet, ikke vet jeg.
Det kan godt hende at du er inne på noe der ja. Det følger nok litt mindre fordommer med en bekreftelse av at det er planlagt, og da er det lettere å bare svare ja og få det ut av verden, enn å svare nei. Da 'kreves' liksom oppfølgingsforklaringer.

Det kan godt hende at du er inne på noe der ja. Det følger nok litt mindre fordommer med en bekreftelse av at det er planlagt, og da er det lettere å bare svare ja og få det ut av verden, enn å svare nei. Da 'kreves' liksom oppfølgingsforklaringer.
Ja, jeg syns i alle fall det var kleint å få det spørsmålet, for det var jo så tydelig at det ikke var planlagt! Vi skulle begge starte siste året på studiet, vi var ikke samboere, jeg skulle egentlig ha 3 mnd praksis i ghana den høsten +++ så kunne ikke lyge og si at det var planlagt heller.

Ja, jeg syns i alle fall det var kleint å få det spørsmålet, for det var jo så tydelig at det ikke var planlagt! Vi skulle begge starte siste året på studiet, vi var ikke samboere, jeg skulle egentlig ha 3 mnd praksis i ghana den høsten +++ så kunne ikke lyge og si at det var planlagt heller.
Haha, uff, nei. Det skulle jo egentlig ikke være nødvendig å spørre.

Haha, uff, nei. Det skulle jo egentlig ikke være nødvendig å spørre.
Ja, det jeg også tenker :p der var ingen som helst indikasjoner på at det var planlagt, så hvorfor sette folk i en slik pinlig situasjon ved å stille det spørsmålet? :p folk fikk jo ikke vite det før vi hadde passert 12 uker, så var jo tydelig at vi hadde planer om å beholde uansett :)

Ja, det jeg også tenker :p der var ingen som helst indikasjoner på at det var planlagt, så hvorfor sette folk i en slik pinlig situasjon ved å stille det spørsmålet? :p folk fikk jo ikke vite det før vi hadde passert 12 uker, så var jo tydelig at vi hadde planer om å beholde uansett :)
Lurer på om dette kan være et klassisk eksempel på den der at vi føler oss litt bedre når andre skyves litt ned.

Lurer på om dette kan være et klassisk eksempel på den der at vi føler oss litt bedre når andre skyves litt ned.
Ikke godt å si. Skjønner at nære folk kan spørre, og det er også enklere å dele med dem, men kollegaer som jeg overhodet ikke har for vane å dele personlige og intime detaljer med? Eller folk i klassen som jeg egentlig ikke kjente, de gikk bare i samme klasse. Nei, det er litt merkelig syns jeg :p

Merker forskjellen på meg som gravid 30-åring, og meg som gravid 23-åring, spørsmålet om det var planlagt kommer ikke. Likevel var begge veldig planlagte. Føler likevel folk er helt ville av begeistring denne gangen, men det er kanskje fordi mine jevnaldrende venninner nå har blitt verpesyke.

Det kommer an på hvem som spør føler jeg. Helt enig at det er frekt og et veldig unødvendig spørsmål fra personer man ikke kjenner så godt eller som man ikke deler så mye personlig med. Det er selvfølgelig ikke gøy å svare nei på spørsmålet og spes ikke til personer som du føler ikke har noe med ditt privatliv å gjøre og som du blir nødt til å da legge ut i det vide og breie om hvorfor det ikke var planlagt osv. Men om det er ei god venninne/familie/søsken så ville jeg nok uansett betrodd meg til dem og føler at det hadde blitt litt mer naturlig om det var dem som lurte på dette :)

Alle veit jo at me har prøvd lenge så tvile på at eg får sånne kommentarer! Te nå har alle fått ståpels og tårer i augene så kan vel neppe vente bedre mottagelse på nyhetene mine :-)

Men vil tru at eg hadde reagert om eg fekk da spørsmålet ja!

Ble spurt om det veldig mange ganger forrige svangerskap! Jeg og mannen hadde da vært sammen i 7 år, hus og jeg var nesten ferdig utdanna. Var da likevel bare 21 år, kontra 25 år denne gangen. Denne gangen er folk mer "det var jo på tide"
(Mellom linjene selvsagt) enn å spørre om hvor planlagt det var :-p

Kjem garantert til å få det spørsmålet denne gangen da lillegutt kun er 7,5 mnd gammel.(blir 8 mnd rett før vi skal fortelle) Og det kan virke veldig uplanlagt å få to så tett, men det er forsåvidt planlagt. (I den forstand at vi var veldig klar over at det kunne skje, men vi hadde aldri i verden trudd at det skulle gå så fort. (Vi brukte nesten 4år på førstemann så vi ville ikkje begynne på prevensjon))

Blir spennende å se om noen spør oss.. Har veldig lyst til å komme med et svar som kan sette de ut, så de kanskje forstår at de faktisk ikke har noe med det..
Feks si at så mye vi har pult hadde vi ikke regna med noe annet :p

Back
Topp