Reagerte på grøten

lenep86

Forelsket i forumet
Prøvde å gi gutten vår Hipp mildgrøt med frukt nå for første gang og det gikk ikke noe bra.
Han fikk røde prikker rundt munnen og hovnet opp på øye (han gnudde seg i øye med grøt på hånden).
Det er første gang han har fått noe med gluten eller melk i. Har ikke villet gitt han det før siden jeg selv ikke tåler gluten og søsteren min har melkallergi.
Blir litt redd for at han kan hovne opp i halsen også.
Er det noen andre som har fått noen slik reaksjon etter noe de har spist?
synes ikke dette var noe morsomt[:(]

jupp.. leo reagerte på samme måte da han fikk smake risgrøt (uten frukt da).. vi har derfor fått beskjed om å kun gi sinlac grøt til vi skal på 6 mnd kontroll på torsdag. De tror muligens han har melkeallergi, fordi han reagerer på mme og is også.. (nei, jeg har ikke gitt han is, men det rant litt på haka hans da jeg spiste og han ble veldig rød og hoven).

Har gitt han sinlac tidligere, den reagerte han ikke på.
Han har fått fruktpure fra hipp tidligere og den har ahn ikke reagert på, så da må det i såfal være pære han reagerte på (for det er det eneste som er i grøten men ikke i fruktpureen).
Har prøvd å gitt han nan en gang men har nektet å drikke, så vet ikke om det er melken eller gluten.
Skal på 6 mnd kontroll neste uke, så får høre om det er mulig å få noe allergitest eller andre råd da.

Du kan forsøke grøt fra Holle, de er det ikke noe annet enn kornet de er lagd av i (pluss tilsatt B-vitamin). Bland med vann eller morsmelk (det blir lite næring når du blander med vann, men for å teste allergi fungerer det jo fint).

I Hipp mildgrøt (og i Nestlé sine, tror jeg) er det både MME og skummetmelkpulver. Det er mer protein i skummetmelkpulver enn i MME-pulver, og siden allergi så vidt jeg vet er mot proteiner (intoleranse kan også være mot sukkerarter, feks. melkesukker) er det sannsynligvis lettere å reagere på sånne grøter enn på MME. I "gamle dager" lagde de MME ved å vanne ut kumelk (for å senke proteininnholdet) og tilsette sukker (for å kompensere for lavere melkesukkerinnhold etter utvanninga).

Aner ikke om de tar allergitester på spebarn (siden de som regel vokser det av seg i løpet av et par år), men når du har det i familien kan det hende. Ellers kan du jo forsøke med Holle-grøt med vann (og morsmelk til eller i) for å teste gluten-toleranse, og litt MME på huden et sted den er tynn for å sjekke om det blir noen reaksjon. Gluten er det vel sjelden noen er allergiske mot slik at de får hudreaksjon (iallfall ikke øyeblikkelig), så melka er kanskje mer sannsynlig.

ORIGINAL: nims

Du kan forsøke grøt fra Holle, de er det ikke noe annet enn kornet de er lagd av i (pluss tilsatt B-vitamin). Bland med vann eller morsmelk (det blir lite næring når du blander med vann, men for å teste allergi fungerer det jo fint).

I Hipp mildgrøt (og i Nestlé sine, tror jeg) er det både MME og skummetmelkpulver. Det er mer protein i skummetmelkpulver enn i MME-pulver, og siden allergi så vidt jeg vet er mot proteiner (intoleranse kan også være mot sukkerarter, feks. melkesukker) er det sannsynligvis lettere å reagere på sånne grøter enn på MME. I "gamle dager" lagde de MME ved å vanne ut kumelk (for å senke proteininnholdet) og tilsette sukker (for å kompensere for lavere melkesukkerinnhold etter utvanninga).

Aner ikke om de tar allergitester på spebarn (siden de som regel vokser det av seg i løpet av et par år), men når du har det i familien kan det hende. Ellers kan du jo forsøke med Holle-grøt med vann (og morsmelk til eller i) for å teste gluten-toleranse, og litt MME på huden et sted den er tynn for å sjekke om det blir noen reaksjon. Gluten er det vel sjelden noen er allergiske mot slik at de får hudreaksjon (iallfall ikke øyeblikkelig), så melka er kanskje mer sannsynlig.

Gluten gir valigvis ikke noe slik reaksjon. Kan gi utslett i for av eksem da (de som har Dermatitis herpetiformis), men har ikke hørt ved å få det på huden nei. Skal prøve å ta melk på huden å se om han reagere på det. De kan ta allergitest når de er så små, men de kan ikke garantere at det gir utslag enda, så det blir mest veiledene.
Tenkte å starte med Holle sin grøt, men de hadde ikke noe igjen på helsekosten da jeg skulle handle, så da ble det så vi startet med Sinlac istede.

Back
Topp