Raynard syndrom

Enhjørningen

Glad i forumet
Hei.. vil bare informere om at det er noe som heter Raynard syndrom og det kan føre til at amming blir veldig smertefullt. Venter nr 2 nå og jeg skal prøve amming igjen, men ikke til enhver pris. Holdt på i 14 dager med første, men når man sitter og håper at baby ikke våkner for man vet man må igang med amming igjen...da er det bare å gi opp. Jeg fikk ikke vite om dette på barsel, men ca en uke 1 etter fødsel kom helsesøster på besøk hjemme etter eget ønske. Og hun såg det med en gang. Om du får helt hvit bryst vorte så kan det være det som gjør det. Håper dere som ønsker klarer amming, men husk; har ikke mor det bra så har ikke baby det bra heller. I mitt tilfelle fikk jeg en baby som roet seg og jeg fant selv gleden ved å være mamma ved å slutte med ammestyret. Og tro meg...jeg prøvde alt! Lykke til damer! ☺
 
Hvis man er ekstremt lys i huden generelt kan amming og være et problem. Det kan da hjelpe å ta vitamin og jerntilskudd. :)

Også vil jeg tipse om at det finnes mange fantastiske ammehjelpere rundt om. :)
 
Har aldri hørt om Raynard syndromet men jeg vet og har selv erfart at det kan være vanskelig å få til amming om man ikke har nok melk osv
 
Hvis man er ekstremt lys i huden generelt kan amming og være et problem. Det kan da hjelpe å ta vitamin og jerntilskudd. :)

Også vil jeg tipse om at det finnes mange fantastiske ammehjelpere rundt om. :)
Er man mer utsatt for vitamin og jernmangel om man er ekstremt lys? Jeg er det nemlig, og vet jeg har jernmangel, slet også med amming sist, baby fikk ikke nok næring. Jeg vil prøve igjen denne gangen, men ikke på bekostning av vekt og vekst hos babyen.
 
Er man mer utsatt for vitamin og jernmangel om man er ekstremt lys? Jeg er det nemlig, og vet jeg har jernmangel, slet også med amming sist, baby fikk ikke nok næring. Jeg vil prøve igjen denne gangen, men ikke på bekostning av vekt og vekst hos babyen.
Jeg tør ikke si ja eller nei her for jeg har ingen kilder annet enn Jordmødre og barnepleieres utsagn.

Jeg er ekstremt blek og har med begge mine hatt for lite melk.
Og jernmangel etter fødsel er ganske vanlig. Man mister jo mye blod.

Sist tok jeg ekstra tilskudd og var flink å spise tørket frukt og nøtter drakk øl og amme te. Jeg pumpet også mellom amming for å få opp produksjonen. Og fysisk aktivitet skal man være måteholden med. Det går faktisk ut over melkeproduksjonen fikk jeg vite.
 
Raynauds syndrom er noe som kalles likfingre, og er fordi man har dårlig blodforsyning til fingre, tær, nese osv. Utløses ofte ved kulde! De fleste som har det merker det vel best på fingrene! Men har du det, eller egentlig uansett - bruk ammeinnlegg av ull! :)
 
Back
Topp