Rassisme

Synes at dette begrepet blir kastet ut i hytt og gevær. Som noen sa over, det må faktisk være lov å mene noe uten å være rasist.

For 3 år siden var det mye oppstuss i media med det de kalte "den omvendte rasisme", altså at nye landsmenn slang med leppa til etnsiske nordmenn. Da konkluderte noen med at vi nordmenn er dumsnille og godtar det meste, livredde for å tråkke noen på tærne. Ganske sikker på at det er litt sannhet der.

Jeg er svært imot at hele folkegrupper skal bli dømt for hudfargen sin!! Men hvis JEG har mange negative erfaringer med ett folkeslag, så må jeg få lov til å ha det uten å være rasist. Jeg dømmer ingen for fargen de har på huden, det er irrelevant. Deres holdninger til land og mennesker derimot mener jeg faktisk at jeg har lov å dømme.

ORIGINAL: Labambie

Synes at dette begrepet blir kastet ut i hytt og gevær. Som noen sa over, det må faktisk være lov å mene noe uten å være rasist.

For 3 år siden var det mye oppstuss i media med det de kalte "den omvendte rasisme", altså at nye landsmenn slang med leppa til etnsiske nordmenn. Da konkluderte noen med at vi nordmenn er dumsnille og godtar det meste, livredde for å tråkke noen på tærne. Ganske sikker på at det er litt sannhet der.

Jeg er svært imot at hele folkegrupper skal bli dømt for hudfargen sin!! Men hvis JEG har mange negative erfaringer med ett folkeslag, så må jeg få lov til å ha det uten å være rasist. Jeg dømmer ingen for fargen de har på huden, det er irrelevant. Deres holdninger til land og mennesker derimot mener jeg faktisk at jeg har lov å dømme.

Det kan jo være en morsom og underholdende øvelse å sette folk i bås, men å gjøre det på alvor og faktisk tro på det, skal en vel være litt forsiktig med. Enten det går på folkeslag, farge eller nasjonalitet. Det er f.eks. morsomt å si at alle bergensere er gnålete og irriterende, men jeg tror jo ikke et sekund på at det er sant.

Jeg tror veldig på det HI sier. Jeg tror det er mange innvandrere som opplever rasisme som gjør vondt, selv om det ikke er ment vondt. Jeg hadde f.eks. to elever som var innvandrere i den forrige klassen jeg var lærer for. Flotte, hardtarbeidende og hyggelige gutter. Så hadde vi en oppgave der vi skulle diskutere innvandring. Mange av elevene kom der med påstander som at "alle innvandrere er kriminelle", "innvandrere stjeler fra nordmenn", osv. Til slutt måtte jeg gripe inn og spørre om de husket at vi hadde to innvandrere i klassen, og trodde de virkelig på at X og Y kom til å bli kriminelle og stjele fra dem? Da måtte klassen le (guttene er godt likt av de andre) og innrømme at: "nei, de to var jo ikke sånn, bare alle de andre..."

Jeg forteller dette fordi jeg tror det er sånn rasisme fungerer i hverdagen. Vi har ett bilde av de innvandrerne som vi ikke kjenner, som er på en sånn og sånn fæl måte.....og så er det de andre da. De som vi kjenner. De er jo greie alle sammen. Men de er liksom unntaket. Merkelig. [8|]

ORIGINAL: Febbis

Rasisme er HAT!!! Ikke misunnelse.
Hitler var rasistisk, han ville utrydde alle som ikke var ariske.
Mye av rasisme bunner i religioner, selv om det i utgangspunktet ikke har noe med det å gjøre.

Føler at ordet rasist fort blir kastet ut, fordi man har en annen mening enn andre.
Frp er ifølge veldig mange rasistiske, noe som ikke stemmer overhodet. De HATER ikke andre raser!

Det må gå ann å ha en mening, uten å bli kalt rasist!
Muslimer blir nok ofte dratt inn i sammenhenger om "utlendinger" mange tror nok at alle utlendinger er muslimer og tilber al quaida...

At rasisme er hat er i beste fall ditt syn på saken - og ingen offisiell definisjon. Dette er hentet fra IMDi sine introsider;

Begrepene slik de brukes av staten:

Rasisme
Rasisme kan defineres som «… ideen om at det finnes ulike raser eller etniske grupper som har ulike egenskaper, og at disse ulikhetene legitimerer negativ forskjellsbehandling.

Det er en begrunnelse og rettferdiggjøring av negativ forskjellsbehandling av enkeltpersoner eller grupper med utgangspunkt i deres «rase», hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse.» Denne definisjonen er hentet fra Regjeringens handlingsplaner mot rasisme og diskriminering fra 1998-2001 og 2002-2006. Definisjonen legger vekt på en bevisst holdning eller en ideologi, og oppfattes som en «streng» forståelse av begrepet rasisme.

Diskriminering
En diskriminerende handling trenger derimot ikke være motivert ut fra en rasistisk ideologi. Ofte vil en slik handling skyldes fremmedfrykt eller uvitenhet. Rasisme som ideologi må motarbeides.

Søkelyset må samtidig rettes mot å forhindre handlinger og praksis som rammer enkeltpersoner og/eller grupper. For den som rammes vil virkningen være av større betydning, enn motivasjonen bak handlingen.

Hvis man skal diskutere en sak er det jo greit å ha definisjonene i orden. Ved å påstå at rasisme er "hat" vil det jo si at man tillater alt inntil "hat" - jeg vil hevde at man finner mye rasisme innen man når så langt som "hat". Altså kan folk vise rasistiske holdninger uten at de nødvendigvis hater.

TAKK!!!  Enig!

ORIGINAL: Jeaa

Hvis en person sier "se på pakissen a, skaffet seg ny bmw. Sikkert hasj penger". Da vil jeg si at det er en smule rasisme og misunnelse.

hvorfor skulle dette være misunnelse?! dette sier man fordi man er irritert på hvordan de oppfører seg når de kommer til landet!

Der oppsummerte du vel ganske greit hvordan hverdagsrasisme ser ut i praksis... [:-]

Jeg synes forresten begrepet "omvendt rasisme" er latterlig. Omvendt? Hvordan er det omvendt?
Per definisjon er det rasisme, uavhengig av hvem det gjelder. "Rasisme" er ikke et ord forbeholdt "hvite". Alle kan være rasister, og det er like dustete either way.

ORIGINAL: ¤Esme¤

What she said!!!

ORIGINAL: IdaK

Hvis en person sier "se på pakissen a, skaffet seg ny bmw. Sikkert hasj penger". Da vil jeg si at det er en smule rasisme og misunnelse.

hvorfor skulle dette være misunnelse?! dette sier man fordi man er irritert på hvordan de oppfører seg når de kommer til landet!

Der oppsummerte du vel ganske greit hvordan hverdagsrasisme ser ut i praksis... [:-]

syns det er greit å si det som det er...

by the way: utlendinger er bra rasistiske de også ja! syns ikke en smule synd i de

Er ALLE "utlendinger" rasistiske?

Kjenner du noen "utlendinger" i det hele tatt?

ORIGINAL: IdaK

syns det er greit å si det som det er...

by the way: utlendinger er bra rasistiske de også ja! syns ikke en smule synd i de

Så utrolig lettvint og greit å bare skjære alle over en kam på den måten!? [8|]

Er ALLE "utlendinger" rasistiske?

Kjenner du noen "utlendinger" i det hele tatt?

Har aldri sagt alle er det og heller ikke alle norske er det..

ja jeg kjenner faktisk ganske mange. de jeg ikke liker er de som kommer hit til landet og setter seg ned på ræva og forventer hjelp og penger uten å prøve å gjøre noe selv..
mange norske som trenger hjelp blir oversett pga utlendinger det er såå synd i....

"by the way: utlendinger er bra rasistiske de også ja! syns ikke en smule synd i de"
Er det du skrev. Hvordan er det ikke å skjære alle over en kam?

Kjenner du mange? Og likevel sier og tenker du det du gjør?
Jeg er litt glad jeg ikke kjenner deg personlig, om det er slik du snakker om venner.

Man blir jo stemplet som rasistisk med engang man har en motsigende mening mot utelnginger, og innvandringspolitikken.
I Norge blir man stempley som rasist hvis man prøver å uttale seg om NORSK kultur, jeg er norsk og ønsker å ivareta den norske kulturen!!! Jeg ønsker innslag av fremmedkulturer, ja.
Men i Oslo, som er hovedstaden er det snart fler innvandrere enn det er nordmenn. Det høres ikke veldig logisk ut, skal man se helt objektivt på det.
Og i denn kommunen styrer det såkalte rasistiske partiet, og det er innbyggerne i Oslo som har stemt der fram. ALLE over 18 som er norske statsborgere har lov til å stemme. Så dette tyder jo på at innvandrere med norsk statsborgerskap ikke engang gidder å engasjere seg i hvem som styrer i kommunen de bor.
På Grønland er det nesten farlig for homoseksuelle å leie hånd, for dette er streng fordudt ifølge islam. g det er fler muslimer enn kristne der. Men Norges lover tillater jo faktisk eksteskap mellom homoseksuelle!!! Dette skaper frykt og folk blir skeptiske.
Jeg ønsker å leve med norsk kultur jeg vil at barna mine skal vokse opp i et norskt miljø. Er ikke noe rasistisk det, det er bare et ønske jeg har.
Så vi sier farvel til hovedstaden og tettstedene rundt, vi føler oss faktisk skviset ut av vår egen by[:(]
I bydeler i oslo, har de kun halal kjøtt i heimkunnskapen, det er ikke fokus på jul, påske og andre tradisjoner i skolen. Speidern lag legges ned en etter en, håndballag osv... For store deler av innvandrerne deltar ikke på slike ting, og når største andelen av de som bor i området er innavandrere, så er det jo ingen til å delta....
Og dette ødelegger samfunnet vårt!!! Det ødelegger oppvekstvilkårene for barna våre!!!!

Men ja, vi er svake og flytter. Vi ønsker ikke leve sånn, vi er nordmenn og øsnker norsk kultur og norske oppvekstvilkår for barna våre. Og de er norske, jeg ønsker ikke at de skal være den eneste etnisk norske i klassen.......

ORIGINAL: ¤Charlotte¤

Og øst-europeere blir omtalt som egen "nasjon"... Hadde sett reaksjonen hvis nordmenn ble omtalt som "skandinavere" og tatt under en kam med dansker, svensker, finner og islendinger... [8|]

Men det gjør vi da strengt tatt i store deler av verden. Jeg har da blitt kalt skandinav mange ganger, og ser ikke helt problemet med det.

Back
Topp