Rask vektoppgang. Noen andre?

Pissi87

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Junilykke 2022
Først og fremst, jeg har ikke tidligere slitt med at jeg har lagt på meg. MEN nå er jeg bekymret og vil gjerne høre om noen som opplever det samme som meg nå, eller har opplevd det tidligere (og ja, skal spørre jordmor på neste kontroll). Ved uke 12 hadde jeg allerede lagt på meg 8kg ( som jeg syntes på det tidspunktet var mye), men jeg visste da at noe av årsaken lå i kosthold. Det eneste jeg fikk i meg var chips til middag, lakris og salt potetgull utover dagen. Nå er jeg i uke 22 og har lagt på meg 12 kg! Jeg er absolutt ikke hysterisk, men tenkte jeg måtte måle kaloriinnholdet for å finne ut om jeg faktisk spiser for mye. En typisk normal matdag for meg består av grov ristet brødakrive til frokost, dobbel 00 youghurt til mellommåltid, grove knekkebrød til lunsj, tradisjonell middag, youghurt naturell med varme bær til kvelds, samt at jeg spiser 2-3 mandariner til mellommåltid ( en per mellom måltid ). Jeg har veid mat, og regnet på det, til og med i rein desperasjon vært til kostholdsveileder for å dobbelsjekke kaloriinnhold. Alt virker normalt, og jeg ligger faktisk på kaloriunderskudd. Jeg spiser ikke en gang godis lengre i helgene. Uansett så går jeg veldig mye opp i vekt synes jeg. Puppene har doblet seg i størrelse (til min store glede!!:happy:), merker litt mer rundt midje, og størrelse på mage tilsier at det ligger tvillinger der(kun ei jente da). Jeg vet at dette er individuelt selvfølgelig men er ute etter å høre om det er flere her med rask vektøkning? Er det noen som har opplevd å gå mye opp i starten, for deretter ikke legge på seg mye? Er også ut etter å høre om noen her har hatt svangerskapsdiabetes eller erfaring med det. :angelic:
 
Ja. Opp 6 kg ved 12 uker, rundt 20 kg halvveis og 30kg totalt.

Spiste litt crap første ukene pga kvalme, og de kgene forsvant ikke med baby. Resten var antakelig baby og vann. Merket det ikke mens jeg var gravid (hverken jeg eller jm la merke til det), men etterpå var det tydelig at jeg hadde ødem. Man ser det ikke gradvis, men veldig tydelig når klokka plutselig er veldig romslig 1 uke etter fødsel.
 
Ja. Opp 6 kg ved 12 uker, rundt 20 kg halvveis og 30kg totalt.

Spiste litt crap første ukene pga kvalme, og de kgene forsvant ikke med baby. Resten var antakelig baby og vann. Merket det ikke mens jeg var gravid (hverken jeg eller jm la merke til det), men etterpå var det tydelig at jeg hadde ødem. Man ser det ikke gradvis, men veldig tydelig når klokka plutselig er veldig romslig 1 uke etter fødsel.

Takk for at du deler :Heartred. Jeg er superstresset over dette, og skal ta det med jordmor på neste kontroll. Fra uke 12 har jeg spist veldig normalt sunt igjen, og har da tenkt at 6 kg i perioden uke 13 - 22 er mye.
 
Last edited:
Jeg har gått opp 10 kg og er i uke 24.

jeg løper 40 min hver dag og spiser og spiser, hehe.

normalvektig i utgangspunktet.

Hater vektøkning uansett hva som er grunnen, trøsten er at det har gått bort 3 ganger så klarer det vel denne gangen også.
 
Takk for at du deler :Heartred. Jeg er superstresset over dette, og skal ta det med jordmor på neste kontroll. Fra uke 12 har jeg spist veldig normalt sunt igjen, og har da tenkt at 4 kg i perioden uke 13 - 22 er mye.

Gikk annenhver gang hos lege og jordmor sist og ingen av de reagerte. Så da gadd ikke jeg heller. :)
Spent på neste veiing!
 
Dette tror jeg er veldig forskjellig ja. For de som går opp 20-30kg i løpet av svangerskapet så tenker jeg det er helt normalt og fint at vektøkningen er fordelt godt utover svangerskapsukene. Som Kaffebønna skriver så kan det hende en del av det er vann også, og da går man raskt opp i vekt. Selv økte jeg vekten skikkelig i perioder i forrige svangerskap og det ser ut som det blir likt denne gangen. Vekten stod stille og så 5kg opp på noen uker, så stod den stille noen uker før det kom en vektspurt igjen.
 
Gått opp en hel kilo i svangerskapet, mellom uke 9 å 20. Magen er stor men hjelper lite når jeg spyr ofte. Har heldigvis litt å gå på.
 
Sist svangerskap hadde jeg ikke lagt på meg noen ting før uke 28. Da plutselig raste det på 7kg frem mot fødsel. Det viste seg å være vann. Jeg hadde da fått svangerskapsforgiftning. Og dagen etter fødsel var 13 kg borte...
Jeg var i utgangspunktet overvektig, så i prinsippet var legen og jordmor fornøyd med 0 vektoppgang.
 
Jordmora mi sa at noen får vektoppgang tidlig og at det stabiliserer seg senere i svangerskapet, mens andre får vektoppgang sent. Så tror det er veldig individuelt :)
 
Først og fremst, jeg har ikke tidligere slitt med at jeg har lagt på meg. MEN nå er jeg bekymret og vil gjerne høre om noen som opplever det samme som meg nå, eller har opplevd det tidligere (og ja, skal spørre jordmor på neste kontroll). Ved uke 12 hadde jeg allerede lagt på meg 8kg ( som jeg syntes på det tidspunktet var mye), men jeg visste da at noe av årsaken lå i kosthold. Det eneste jeg fikk i meg var chips til middag, lakris og salt potetgull utover dagen. Nå er jeg i uke 22 og har lagt på meg 12 kg! Jeg er absolutt ikke hysterisk, men tenkte jeg måtte måle kaloriinnholdet for å finne ut om jeg faktisk spiser for mye. En typisk normal matdag for meg består av grov ristet brødakrive til frokost, dobbel 00 youghurt til mellommåltid, grove knekkebrød til lunsj, tradisjonell middag, youghurt naturell med varme bær til kvelds, samt at jeg spiser 2-3 mandariner til mellommåltid ( en per mellom måltid ). Jeg har veid mat, og regnet på det, til og med i rein desperasjon vært til kostholdsveileder for å dobbelsjekke kaloriinnhold. Alt virker normalt, og jeg ligger faktisk på kaloriunderskudd. Jeg spiser ikke en gang godis lengre i helgene. Uansett så går jeg veldig mye opp i vekt synes jeg. Puppene har doblet seg i størrelse (til min store glede!!:happy:), merker litt mer rundt midje, og størrelse på mage tilsier at det ligger tvillinger der(kun ei jente da). Jeg vet at dette er individuelt selvfølgelig men er ute etter å høre om det er flere her med rask vektøkning? Er det noen som har opplevd å gå mye opp i starten, for deretter ikke legge på seg mye? Er også ut etter å høre om noen her har hatt svangerskapsdiabetes eller erfaring med det. :angelic:
La på meg 27 kg sist o_O hadde mye fostervann, men også cravings på bakst hele svangerskapet. Denne gangen har jeg spist ganske normalt egentlig. Føler selv at jeg ikke har gått så mye opp (i forhold til sist..), men nå har jeg ikke veid meg på halvannen mnd. Da hadde jeg gått opp 6 kg.
Tror ikke jeg hadde noe uoppdaget svangerskapsdiabetes forrige gang, for babyen veide 3,6 kg. Men har litt lyst å ta glukosetesten neste gang jeg skal til legen bare for å være helt sikker!
 
Jeg la på meg brått og veldig mye mellom uke 25 og 32 forrige svangerskap. Grunnen viste seg å være svangerskapsdiabetes. Så kan være greit å ta en glukosebelastningstest, hvis du ikke har gjort det enda da.
 
Jeg har gått opp nesten 4 kg siden jeg målte meg sist for 10 dager siden og er i uke 26. fikk litt sjokk :) Har ikke svangerskapsdiabetes for det fikk jeg akkurat tilbakemelding om. Men kan spise mer enn små posjoner igjen og har vært på julebord på fredag så har nok fylt opp magen temmelig bra. Pluss er blitt sulten. For 2 uker siden slet jeg i at jeg var mett hele tiden, nå er det motsatt.
 
Jeg har gått opp nesten 4 kg siden jeg målte meg sist for 10 dager siden og er i uke 26. fikk litt sjokk :) Har ikke svangerskapsdiabetes for det fikk jeg akkurat tilbakemelding om. Men kan spise mer enn små posjoner igjen og har vært på julebord på fredag så har nok fylt opp magen temmelig bra. Pluss er blitt sulten. For 2 uker siden slet jeg i at jeg var mett hele tiden, nå er det motsatt.

Jeg har gått opp 10 kg mer enn deg..
 
Jeg har gått opp 10 kg mer enn deg..

Og jeg trodde du mente hele svangerskapet frem til nå :wtf:. Leste feil. Jeg har også gått opp rundt det på rundt 14 dager. Jeg er ikke i noe risikogruppe for å svangerskapsdiabetes, så jeg begynner virkelig å lure
 
Jeg gikk ned 4 kg i starten og hadde lagt på meg kanskje 100-200 g i uka fra laveste vekt og var akkurat kommet tilbake på startvekt og så gikk opp 4 kg til neste veiing. Så stod litt å måpte på vekta.
 
Forrige gang la jeg på meg 12 kilo hele svangerskapet, nå har jeg lagt på meg 12 kilo allerede :( lurer på hvordan dette skal ende, må vel trilles inn på føden til slutt :hilarious:
 
Back
Topp