Rare råd fra jordmor?

smilejenta78

Glad i forumet
Oktoberskattene 2015
Desemberlykke 2018
Var til jordmor forrige uke og jeg sa jeg hadde gått opp 3-4 kg pga kvalmen og at jeg derfor har måttet spise hele tiden. Fortalte at det gikk mest i rista brød med ost eller leverpostei. Hun bad meg kutte ned på osteskivene, ( drikker ikke melk så tenker at det er fint med kalsium). Hun sa også jeg skulle spise små mengder jordbær og reker. Har bare hørt at det er et problem hvis man ammer?blander hun ikke her? Er vel et gammelt råd som ikke gjelder lenger?

Men hvertfall synes jeg ikke jeg skal kutte ned på det eneste jeg får ned, nemlig ost..skal man bli så hysterisk i fh til vekt?hadde det vært sjokolade hadde jeg skjønt det[emoji28]

Se rådene hadde jeg ignorert.

Var til jordmor forrige uke og jeg sa jeg hadde gått opp 3-4 kg pga kvalmen og at jeg derfor har måttet spise hele tiden. Fortalte at det gikk mest i rista brød med ost eller leverpostei. Hun bad meg kutte ned på osteskivene, ( drikker ikke melk så tenker at det er fint med kalsium). Hun sa også jeg skulle spise små mengder jordbær og reker. Har bare hørt at det er et problem hvis man ammer?blander hun ikke her? Er vel et gammelt råd som ikke gjelder lenger?

Men hvertfall synes jeg ikke jeg skal kutte ned på det eneste jeg får ned, nemlig ost..skal man bli så hysterisk i fh til vekt?hadde det vært sjokolade hadde jeg skjønt det[emoji28]

Du har helt sikkert ikke gått opp 4 kg hvis du kun har spist litt og litt og bare toast med ost og skinke. Dessuten så går kvalmen etterhvert over og det er helt tullete å si slikt. Det går over. Spis det du kan, forsøk å VARIER dersom du orker men barnet får det det trenger likevel. Er du som blir lidende hvis ensidig kosthold fortsetter lenge

Hmm reker og jordbær er når man ammer.. Jeg fikk beskjed at så lenge rekene er rosa (kokt) kjør på og jordbær er bra for frukt og bær er bra, men må vaskes godt.

Jeg har også gått opp 3-4 kg, små spiser hele tiden og ost og skinke går det i her.. Skinke er det proteiner i og ost kalsium så det er bra fikk jeg beskjed om.

Man trenger ikke å være forsiktig med reker og jordbær, men som Snuppa81 sier, så er det viktig med god hygiene og rekene bør være så ferske som mulig.

Det er gammelt råd at man skal være forsiktig med det, da man har trodd at det kan gi allergi. Men selvfølgelig, alt med måte;)

Sjekk matportalen for opodaterte kostholdsråd for gravide og ammende.

Jeg forholder meg også fullt og helt til råd fra helsedirektoratet. Tenker de er mest og best kvalitetssikret, for ikke å snakke om oppdatert :)

Jeg forholder meg også fullt og helt til råd fra helsedirektoratet. Tenker de er mest og best kvalitetssikret, for ikke å snakke om oppdatert :)

Egentlig skummelt at jordmødre uttaler seg slik. Tenker det skal være et yrke med ganske greie retningslinjer i forhold til kostholdsråd og diverse.

Gulost inneholder jod, og siden så mange gravide visstnok har mangel på jod, så hadde jeg vært veldig forsiktig med å kutte det ut.

Syns det var rare råd. Etter jeg fant ut at jeg er gravid har jeg prøvd å få i meg mer melk enn til vanlig for at man skal få i seg nok jod som jeg kommer over var veldig vanlig at gravide manglet. Melk er noe jeg ikke til vanlig bruker å drikke, så her prøver jeg å få meg iallefall et glass om dagen.

Det var ett litt spesielt råd..
Kanskje du kan spørre ernæringsrådgiver Thea om dette? Hun svarer raskt ;)

http://forum.babyverden.no/forums/spør-ernæringsrådgiveren.1455/

Back
Topp