Rare bevegelser

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Om man kontakter jordmor pga lite bevegelser; hva skjer da?
Blir det å finne foster lyd, eller belte rundt magen?

Og, er det noen som merker mer flytende bevegelser enn spark?
Har nå spist litt forskjellig, magen blir hard, men merker mer at noe skyver på seg der, enn spark. Kommer kanskje et par raske spark, så blir magen hard, og det kjennes som noe flytter seg.
Men er ikke tydelige og mange spark, føles mer som om det er langt inni magen på en måte.
Kan han ga snudd seg? Morkaken foran.

Her er det lite spark, mest bare knuffing og bevegelser. Jeg har morkaken bak.

Har vært en periode her nå å hvor det har vært mer roteringer og bevegelse enn spark. Var hos jordmor i dag og gikk høre hjertelyden, så alt var bra:)

De tar "sparketest" med beltene rundt magen osv. Også evt en UL :)

Hadde det sånn du beskriver når jeg hadde morkaken foran :-) var inne en del ganger for å sjekke for jeg kjebte liv lite i hele svangerskapet og aldri ordentlige spark..

Her kjenner jeg alt mulig. Både spark, bevegelser og rare bevegelser. Magen blir inni mellom hard på et område så regner med at det er lillemor som snur seg. Kjenner også rytmiske bevegelser, har lurt på om hun ligger å skjelver eller noe der inne. Kjenner innimellom litt og andre ganger mye. Har også tenkt på "sover hun aldri" noen dager.

Også får jeg dager hvor jeg kjenner lite, men slik var det med gutten min også. Dette skjedde/skje etter dager med veldig vonde ligamenter og mage, hvor jeg har konkludert med at det er magen som vokser (eller at hun har snudd seg). Og som mannen må minne meg på hver gang fordi jeg blir så nervøs.

Jeg lå våken i mårrest mens gutten sov ved siden av meg, selvsagt halvveis oppå meg. Og fordi om han sov så rørte han mye på seg, litt "spark", litt snuing, litt rykninger. Så regner med at lillemor har "samme" bevegelser.

Det sagt så er jeg komfortabel med slik det er. Og kommer det en dag hvor jeg ikke kjenner noe som helst vil jeg ringe jordmorvakta med engang. Så er du ukomfortabel med din situasjon så ta kontakt med helsepersonell for å få en sjekk:)

Har forresten også morkake foran og er 27 uker i morgen:)

Jeg har kjent veldig mye (morkaken bak) fra midten av uke 16, men med noen dager innimellom med litt roligere aktivitet. På mandag derimot, kjente jeg svært lite i løpet av hele dagen. Kjente jo at han levde, var bare litt rolige bevegelser innimellom, og han reagerte ikke noe særlig når jeg spiste. Ringte føden og prøvde "saft-testen", men med labre tilbakemeldinger. Begynte å bli litt bekymret. Føden sa vi bare kunne komme, så tok de en ctg. Så kl 20 var vi der, kom rett inn. Var visst lite gjøre. Men med en gang jeg satte meg ned i stolen med ctg'n, begynte mini å sparke masse - sånn som han pleier. Og da holdt han på nesten hele timen jeg satt der. Så han brakte mors ære i vannry ;)

Og dagen etter var det fullt sirkus igjen som vanlig. Så nå skal jeg ta det litt mer med ro. Jordmoren sa at det er det som skjer i 99% av tilfellene når man kommer inn med "lite liv".

Jeg var på sjekk for dette i uke 24, da babyen har beveget seg daglig og regelmessig siden uke 17. Jeg var nok litt for "tidlig" til at de tok på CTG eller noen andre form for målinger. Men jordmoren lyttet etter hjertelyd, og selvfølgelig reagerte knøttet på trykket fra doppleren med å sparke :p Så tror det varierer litt hvordan de sjekker.. :) Viss ikke babyen hadde sparket og hun ikke hadde vært fornøyd med fosterlyden hadde det blitt tatt ultralyd. :) Også ble det tatt urinprøve, for UVI kan visst virke inn på fosteret.

Back
Topp