rapeteknikk

Lizzy_

Elsker forumet
noen som har funnet en god rapeteknikk?
synes ikke den jeg lærte av jordmor funker noe særlig...slenge han opp på skulderen og klappe han på ryggen?
 
ORIGINAL: Siljepus

Jeg lærte en god av pleierne på prematuravdelinga.

Han skal opp skuldra, men så er det veldig viktig å strekke kroppen mest mulig ut. Bena skal rett ned, og armer litt opp. Så skal du holde han der, klappe litt på ryggen. Raper han ikke etter en liten stund, ta han i henderne og legg han bak litt, og så opp igjen og prøv på nytt.

Når du mater, prøv og ikke la han ligge flatt ut, men hodet litt mer opp og bena nedover, kanskje litt sittende.. da skal lufta være lettere å få ut etterpå!

Edit: Kom på at jeg har også lært at det hjelper å legge dem på sin høyre side. Så hvis du ikke har fått rape han og skal legge han i fra deg, legg han på høyresiden, det skal visst være lettere å få opp lufta da!

 
Takk for mange gode råd [:)]
 
hos oss funker det best å sette seg litt bakoverlent i sofaen, ha henne på magen og dunke henne i rompa.. slå lett oppover på en måte.. da kommer den fort[:)]
 
ORIGINAL: Siljepus

Jeg lærte en god av pleierne på prematuravdelinga.

Han skal opp skuldra, men så er det veldig viktig å strekke kroppen mest mulig ut. Bena skal rett ned, og armer litt opp. Så skal du holde han der, klappe litt på ryggen. Raper han ikke etter en liten stund, ta han i henderne og legg han bak litt, og så opp igjen og prøv på nytt.

Når du mater, prøv og ikke la han ligge flatt ut, men hodet litt mer opp og bena nedover, kanskje litt sittende.. da skal lufta være lettere å få ut etterpå!

Edit: Kom på at jeg har også lært at det hjelper å legge dem på sin høyre side. Så hvis du ikke har fått rape han og skal legge han i fra deg, legg han på høyresiden, det skal visst være lettere å få opp lufta da!

 
Fikk ikke noe veiledning om dette på sykehuset så dette må prøves  [;)]
 
Har ikke funnet noen teknikk som er noe bedre enn andre. Noen ganger funker den ene teknikken, andre ganger en annen. Ikke alltid Heid vil rape i det hele tatt, noen ganger kommer den leeenge etterpå etter at jeg har lagt ho fra meg.
 
Snuppa her KAN virkelig rape... Enten så kommer den når hun slipper puppen, eller så kommer den i bevegelsen der jeg løfter henne fra den ene puppen til den andre. Så her trengs ingen lang rapepause[:D]
 
Jeg har han over skulderen, klasker han litt "hardt" på rumpa, og så stryker jeg han oppover ryggen..-rapen pleier å komme ganske kjapt da!
 
Hvis du legger dem ned litt slik at de begynner å "stresse" litt, og så løfter dem opp igjen, så kommer ofte rapen[;)]
 
Jeg har prøvd de fleste av disse teknikkene dere har nevnt, og det varierer en del hvilken av de som funker. Noen ganger kommer den med en gang, andre ganger må det jobbes en stund. Har også fått tips om å ta dype utfall. Da kommer rapen som regel i det jeg "spretter" opp igjen.
 
Back
Topp