Rampete barn

*Høna*

Forumet er livet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Augustlykke 2015
Flere med ekstremt rampete unger som ikke hører på nei?
Jeg kjenner at tålmodigheten min blir dårligere og dårligere!!

Nå vet ikke jeg hvordan andre 1 åringer er da, men føler at han
er værre enn andre [8D] Når han er borte sier folk at han er så
snill og rolig, mens hjemme tar han helt av!

Sånn som i dag da f.eks så klatrer han først opp på høytaleren
ca 10 ganger etter hverandre, jeg sier nei det er farlig eller bare
nei og fjerner han. Men uansett hvor mange ganger jeg gjør det
eller hvor streng jeg er så hjelper det ikke. Og så begynner han
med skuffene på tv-benken, drar opp og henter ut ting, det har
han aldri fått lov til så han vet jo egentlig at det ikke er lov, dette
gjør han x antall ganger,for så å ta et dvd cover og slå i tv`en,
jeg sier nei, han snur seg mot meg og gliser og slår det i tv`en igjen.
Og så har han blitt så fæl til å slå meg og pappan!

Hvordan gjør dere for at barna skal skjønne at ting ikke er lov?

ORIGINAL: Anik

Hehe det hørtes ut som her!!
Hun åpner og henter alt hun ikke får lov til, samtidig som hun ser på oss
og smiler. Og hun slår oss rett som det er, hvergang vi sier nei får vi oss en smekk!
Sier Nei og det får du ikke lov til, og tar henne vekk, og hun gjør det samme igjen..
Og sånn går dagene i grunn[8D]

"Godt" å høre at det ikke bare er sånn her da [8D]
Jeg har med en del adhd barn å gjøre på jobben og jeg bare ser for meg en adhd fremtid..hehe! Neida, er vel ikke så ille enda [:D]

Tar han bort fra situasjonen OG avleder med annen lek[:D]
Det hjelper lite om jeg setter ham med lekene og jeg fortsetter på pc, oppvask eller hva... Jeg må leke sammen med ham, kanskje ikke mer enn et halvt minutt, da er rampetingen glemt for ei stund!

ORIGINAL: *ÅsLe*

Det hjelper lite om jeg setter ham med lekene og jeg fortsetter på pc, oppvask eller hva... Jeg må leke sammen med ham, kanskje ikke mer enn et halvt minutt, da er rampetingen glemt for ei stund!

Hmm, prøver ofte avledning, men ikke som du gjør med å leke med han! Da skal jeg prøve det [:)]

ORIGINAL: Anik

Hehe det hørtes ut som her!!
Hun åpner og henter alt hun ikke får lov til, samtidig som hun ser på oss
og smiler. Og hun slår oss rett som det er, hvergang vi sier nei får vi oss en smekk!
Sier Nei og det får du ikke lov til, og tar henne vekk, og hun gjør det samme igjen..
Og sånn går dagene i grunn[8D]

sign

Har en her som har begynt å tøye grensene og.. Men føler ikke at det er et problem..foreløpig.
Lønner seg nok å gjøre som *ÅsLe* skriver. Å gi de annen positiv oppmerksomhet til rampestreken er "glemt" :)
Jonas tar heller ikke "nei" så alvorlig enda, bare gliser [8D]

ORIGINAL: Minismurf

Har en her som har begynt å tøye grensene og.. Men føler ikke at det er et problem..foreløpig.
Lønner seg nok å gjøre som *ÅsLe* skriver. Å gi de annen positiv oppmerksomhet til rampestreken er "glemt" :)
Jonas tar heller ikke "nei" så alvorlig enda, bare gliser [8D]

Samme her Sebastian bare ler når jeg kommer med morsk stemme....

Jaaada har en ramp uten like her >.<
Gjør alt han ikke har lov til og hånler når han får kjeft ... :P

Og nå har han lært av de "større" ungene i bhg at han kan bite, slå og kaste ting på folk også..
Trenger bøttevis med tolmodighet med han ja:P

ORIGINAL: *ÅsLe*

Må signere her. Dette er det mest effektive her i gården også!! Er ikke så mye som skal til for de små [:D] 
Hvis vi sier nei nei nei, blir det bare mer gøy å se reaksjonen vår og hun tester og tester og tester med lurt smil og blikk.

Samme her...han gjentar og gjentar til tross for nei. Han hører rett og slett ikke på nei. Og avledning med leking er d en mnd siden sluttet å virke. Så her en dag var han litt sliten og lei etter barnehagen. Han gjør gjerne rampestreker når han er sliten syns jeg. Men da hadde han et raserianfall etter å ha fått nei og blitt tatt bort. Fikk sjokk for det har han ikke hatt før faktisk. Da satte jeg han i en krok i stua og sa med rolig stemme at slik kunne han ikke gjøre og at han fikk sitte pent der til han var rolig igjen. Gikk 2 min så sluttet han og grine og kom ga meg en suss. jeg ble så overrasket hadde aldri trodd han skulle forstå hva time out betydde i så ung alder altså! Forsøkte det igjen i går når han konstant drev å skrudde på komfyren, funket da og!

sorry ble litt langt.....

ORIGINAL: wendymora

Samme her...han gjentar og gjentar til tross for nei. Han hører rett og slett ikke på nei. Og avledning med leking er d en mnd siden sluttet å virke. Så her en dag var han litt sliten og lei etter barnehagen. Han gjør gjerne rampestreker når han er sliten syns jeg. Men da hadde han et raserianfall etter å ha fått nei og blitt tatt bort. Fikk sjokk for det har han ikke hatt før faktisk. Da satte jeg han i en krok i stua og sa med rolig stemme at slik kunne han ikke gjøre og at han fikk sitte pent der til han var rolig igjen. Gikk 2 min så sluttet han og grine og kom ga meg en suss. jeg ble så overrasket hadde aldri trodd han skulle forstå hva time out betydde i så ung alder altså! Forsøkte det igjen i går når han konstant drev å skrudde på komfyren, funket da og!

sorry ble litt langt.....
Ble han sittende?

Han prøvde å reise seg en gang med det var i det jeg reiste meg for å gå. Så da snudde jeg og satt han tilbake. Etter det ble han sittende.

Personlig syns jeg det er vel tidlig å bruke time-out-metoden, men funker det? -Hvorfor ikke?

Vi har oppdaget dette med EA:
- Han gjør ting han ikke har lov til, spesielt når han har behov for oppmerksomhet og kontakt med oss voksne. Vi fjerner han fra situasjonen, sier nei og gjør noe sammen i stedet.
- For mye NEI, gir EA en mulighet til bare å gjøre mer nei-ting. Ser det ikke virker særlig bra på ham med for mye negativitet. Da avleder vi og viser han noe han kan gjøre i stedet. Gir ham masse skryt og godord. Da blir han så stolt.
- Vi har også akseptert at han må få utfolde og utforske kanskje mer enn vi hadde bestemt oss for i utgangspunketet.
- Tror også det er viktig å involvere barnet i det meste av dagliglivets hendelser og gjøremål, det er morro og lærerikt, selv om ting ofte tar mye lengre tid. Kjedsomhet gir rampefakter her...
- I noen situasjoner ignorere vi oppførselen hans, da slutter han som regel fort. Ikke morro uten respons...

"Godt" å se at vi ikke er alene om å ha bølle-unge! Alexander hører sjelden på ordet nei, og har en stygg tendens til å slå... både meg og andre barn. Hadde besøk av en kollega i går og hennes to gutter på 3,5 og 5,5 år.. og de to guttene ble jo nesten redde for Alexander. Når han slår (og klyper og gjør andre ting han ikke har lov til) setter jeg han på dørterskelen som er ved terrassedøren. Siden han er så liten kan jeg ikke si at han skal sitte så og så lenge føler jeg, men han forstår ihvertfall at han blir satt der når han ikke oppfører seg.

Det å gjøre ting han ikke har lov til (som ikke kan skade) føler jeg at jeg heller må si nei til og så prøve å lede han inn i annen aktivitet. Husker ikke hvem det var som delte, men leste jo for noen måneder siden artikkelen om hvordan 1åringer tenker, og ofte tenker de at hvis jeg gjør sånn og sånn får jeg oppmerksomhet fra mamma/pappa - de har nok glemt at de får kjeft...

er enige med alle over jeg, når dere forklarer hvordan ungene er blir jeg letta! for mina er helt lik![:)][8D]

Mi er slik og værre... men hun slår ikke da.
[:D][:D]

Ho hopper i sofaen, klatrer opp på steroanlegget, river ned cdene, klatrer inn i tvbenken, slenger ut alt av tvbenken.
Tømmer skuffene på kjøkkenet. Klatrer opp på bordet, bader i vannet til hundene, spiser hundemat, løper rundt og rundt,
er hun stille eller synger lykkelig... da gjør hun alltid noe galt!!! [8D][:D][:D]

Hun var hos søstra mi og var en engel... med en gang jeg kom inn døra løp hun bort og dro i gardinene, turna over kanten på sofaen osv..
så hun er værst sammen med meg[8D][:D]. Og dette er allt kun tegn på at hun kjeder seg. Så hun må aktiviseres, være ute, i åpen barnehage, finne på noe... for med en gang hun kjeder seg blir hun en pøbel.

he he... åååå, dette var godt å høre! [:D][:D][:D]

Sånn har vi det også.
jo mer vi sier nei, dess gøyere blir det, så vi må også avlede han!
Men som oftes virker det som om han er rampete hvis han er trøtt eller kjeder seg!

Ho er heldigvis sjeldent skikkelig ramp. Men om ho finner ut at nei jeg vil ikke høre så bare fjerner jeg ho.
Så begynner ho å bælje litt siden jeg tross alt fjerna ho. Så bæljer ho ferdig å finner på noe annet.
Eller jeg er grei å spør om vi ikke skal leke litt eller se i bok.

Men ho er stort sett veldig snill. [:D]  Takk og lov for det!

Mathea er også der om dagen. Snur seg å gliser, men når jeg tar ho vekk og setter ho på gulvet et annet sted blir ho fly forbanna og skaller hode i gulvet [&:]
Og ho har også begynt å slå oss, og når jeg sier nei strengt og holder armen hennes så skaller ho meg i stedet. Det er bare ikke helt greit, så da er det ned på gulvet igjen da og hyl og grin.. gidder ikke det tullet en gang så ignorerer det fullstendig.

Kan hende at ho frustrert over at det ting ho vil utrykke men ikke kan siden ho ikke kan prate enda, at det er hennes måte å få ut litt frustrasjon på..
Har aboslutt ikke peiling, men antar at det bare er en fase hehe vi skal jo igjennom en god del faser årene framover hehe

Back
Topp