Rampete 1åring

S

Sliten og fortvilet mor

Guest
Hejsann.

Jeg er ei mor på 22 år, med ei datter på 1.5 år. Den nydeligste prinsessa som kommer å koser å kysser deg på kinnet, samtidig som hun stryker deg på ryggen. Hun er det vakreste som finnes og jeg elsker henne mer enn livet selv. MEN, selv om hun er så snill å go, å kommer bort for å kose å kysse, så er hun ett mareritt. Hun slår, biter, sparker, lugger, hyler å kaster ting på deg - noen ganger i sinne, da hun ikke får viljen sin, andre ganger kan vi sitte på sofaen å kose, før hun plutselig vrir seg å begynner å være voldelig. Så, jeg lurer på.. Er det noen hær som har noen tips i hva vi kan gjøre?

Hun er også for såvidt VEEELDIG rampete i den forstand av at hun ødelegger ting, tar ting hun vet hun ikke får ta (vi vet at hun vet, nemleg fordi når hun tar det, å ser vi kommer, løper hun ifra oss slik at vi ikke kan ta det tilbake, eller går å gjemmer seg på det rommet vi IKKE er på) søler bevist med drikke, kun for å kunne grise med det.

Når vi tar henne for det, sier vi nei, at det ikke er lov å at vi får vondt når henne slår, dette responderes med latter, gjentakelse av sisituasjonen eller raserianfall. Vi begynner å bli meget lei.


Mareritt blir kansje feil ord å bruke, men det får bare våge seg Det høres kansje ikke så mye ut her, men det er det. Far i huset er spesielt utsatt for vold fra lille, iform av biting og slag stakkars..

Skal forsåvidt nevnes at hun har vært mye syk, men har en fin utvikling både fysisk og mentalt. Løper og « prater » i den forstand at hun selv klarer å gå beskjed ved avføring og om hun er sulten

Håper noen har gode råd til hva vi kan gjøre for at hverdagen skal bli litt lettere ..

×× fortvilet mor
 
Høres veldig likt min eldste slik som hun kunne være på den alderen. Husker det var et mareritt feks å dra på besøk noen sted med henne. Har ikke så mange råd annet en at her gikk det seg til etterhvert som hun ble eldre, alt er i perioder med disse barna å livet med de er som en berg og dalbane. Fortsett å si nei strengt når hun slår/klyper å etter dere har sagt nei så prøv å avlede henne med noe annet, feks sett henne i gang å leke med noe, vise bilder, en bok etc.
 
Vi tar yngste med på rommet. Altså tar han vekk fra situasjonen. Dette er vel det som fungerer best her og noe de også gjør i bhg. Han sitter ikke stengt inne på rom alene men sammen med en voksen.
 
Hun gjør disse tingene fordi hun får oppmerksomhet av dere.
Prøv å rose henne og gi henne noe å holde på med, gjerne sammen med dere, også ignorerer dere de tingene hun gjør som ikke er bra.
Unngå ord som "rampete," eller "slem," gi henne heller alternativer for hva hun skal gjøre.
"Mamma vil heller ha kos," "se her, leke med denne i stedet du."
:)
 
Slik jeg veit det er 1.5 til 2.5 år en trassi alder der barna som regel sier nei til det meste og gjør absolutt det motsatte av foreldre ønsker. Dere kan prøve å ignonere de situasjonene hun gjør som er feil. Foreksempel når hun kaster noe eller skriker kan dere la henne skrike eller kaste så lenge det ikke skader noen. Men når hun koser med dere kan dere heller si at dere er veldig glad i henne når hun lytter til på dere, og ikke biter eller slår. FOr da er hun mer rolig til å forstå situasjonen. Det er nok for oppmerksom het hun gjør alt, det vil nok gå over av seg selv, bare ikke fokuser på det «dumme» hun gjør.
 
Ikke for å virke bedreviter her.. men jeg har nettopp vært på kurs gjennom jobben min ang den type problemstilling.
Jobber i barnehage.
Her er noen tips som faktisk er ganske effektive

• gi mye oppmerksomhet på god adferd
• ikke gi oppmerksomhet på negativ adferd
• istedefor å bruke ordet NEI - dette gjør vondt- IKKE. Osv. VIS heller barnet HVA det skal gjøre.

Eks. Hvis hun slår. Ikke si noe til henne, men ta hånden hennes og stryk den på armen din.
Hvis hun biter, ta henne bort. Gjenta samme med armen, stryk på der hun har bitt. Bruk ordet 'kose' når hun da stryker.
Kroppsspråk sier mer enn ord i den alderen der.

Vanskelig å få bort ordet: nei, ikke osv. helt. Men å begrense det så mye som mulig.
 
Er helt enig med det mamma til 2 skriver.:happy:

Minsten min slår innimellom men pga han er barneautist er det vanskelig for oss å veilede han i hva som er rett å gjøre.

Vil óg anbefale å ta et kurs som heter COS-KURS. Man lærer veldig mye på det kurset og forstår bedre hvorfor barna oppfører seg som de gjør.

Det er forskjellige som holder kurset f.eks kommunen, helsestasjon ol.
Her er link til hva kurset handler om :
https://www.bufdir.no/Familie/Tilbud_Regionene/circle_of_security/

Lykke til! :Heartred
 
Cos-kurs. Og meld deg inn i tio-tilknytningsomsorg gruppa på Facebook:)
 
Vær i forkant og ikke la henne ødelegge og henne ut drikke og slikt. Vær bestemt med at dette ikke er lov. Vis henne hva hun skal gjøre stedenfor, i tillegg til å sette tydelige grenser.
 
Back
Topp