rabarbra

KiNiZ

Gift med forumet
syltetøy var det noen som laget her inne en da....men hvem var det og hva er oppskriften? noen som kan hjelpe?

Husker ikke i farta hvem det var, men må bare si at jeg gleder meg så til rabarbraen i hagen vokser seg litt større for da skal jeg lage suppe/grøt. Nydelig[:)]

Jeg har lyst på rabarbra!!!

Hvor får en kjøpt??? [8|]

Man KJØPER ikke rabarbra, man plukker [:D][:D][:D]

...I en hage på Sørlandet ditt [;)] Kanskje du kan bytte bort en krabbe hvis du ikke vil gå på slang?
Hihihi

det var meg:) 1kg rabarbra og ca 800 gr sukker kokes pä svak varme i ca 1,5 time...kan også ha i litt vaniljesukker...det ble veldig søtt da...men godt på boller og vafler:)

har 1kg rabarbra jeg vil lage syltetøy av, men trenger en oppskrift som er god![:)]

Jeg har fått mammaen min til å lage rabarbra grøt 2 ganger de siste ukene. Ho sender med meg en 1,5 liters boks som jeg kan ha å kose meg med i noen dager. Samboeren har bare fått smake et par skje'er..  [:D] Jeg har bestilt det som matbit til sykehuset når knøttet har kommet. Husk at rabarbraen skal plukkes før st.hans. [:)]

ORIGINAL: Toon med pia i magen

det var meg:) 1kg rabarbra og ca 800 gr sukker kokes pä svak varme i ca 1,5 time...kan også ha i litt vaniljesukker...det ble veldig søtt da...men godt på boller og vafler:)

SUPERT!!! takk hjertelig[:D] du setter det ikke i vann natten over eller noe sånn, bare å koke? Fryser du det ned etter du har laget det? ingen konserveringsmiddel eller lignende?

ORIGINAL: Kaizer

Kan sende jeg.. mulig de blir litt maltraktert i posten da..... hehe

Om du ikke har selv har jeg faktisk sett at Spar her har solgt det noen ganger. Så om du har det i nærheten har de i allefall muligheten til å bestille inn[;)]

Du får ta en tur ut på Obs eller Ultra til uka og se etter rabarbra..
Kiloprisen ligger på 30-40 kr kiloen..[:'(]

Eg har sett rabarbara på ica maxi også. Og forresten så smaker det fortreffelig med rabarbarasyltetøy til kjøttkaker og slikt også. Det er eg vokst opp med[:D]

ORIGINAL: KiNiZ

SUPERT!!! takk hjertelig[:D] du setter det ikke i vann natten over eller noe sånn, bare å koke? Fryser du det ned etter du har laget det? ingen konserveringsmiddel eller lignende?
nei,jeg plukket de,skrellet de,klipte de opp i ca 2 cm biter,spylte dem,hadde dem i en kjele,hadde sukker over å startet kokingen...så hadde jeg et par ts vaniljesukker i... Ingenting annet i...frøs ned en boks jeg...det mugler fort:/ er jo nesten bare sukker[;)]

ORIGINAL: KiNiZ

nei,jeg plukket de,skrellet de,klipte de opp i ca 2 cm biter,spylte dem,hadde dem i en kjele,hadde sukker over å startet kokingen...så hadde jeg et par ts vaniljesukker i... Ingenting annet i...frøs ned en boks jeg...det mugler fort:/ er jo nesten bare sukker[;)]

Hvis du vasker glassene i kokende vann og noe som heter bensonat tror eg og fås kjøpt på apoteket, så mugler det ikke fort. Bra å legge matpapir som er dippet i bensonat også på toppen av glasset. Lagde flere glass med syltetøy i fjorsommer og de har bare stått i kjøleskapet og er ikke muglet ennå. Sånn husker eg det også fra barndommen av, syltetøyet kunne bli kjempegammelt uten å mugle(så lenge glasset ikke var åpnet da så klart.) Nettop på grunn av sukkeret at det holder seg ganske bra trodde eg da[8|]

Hvor mye vann kokes det i???
Har hagen FULL av rabarbra....[:D][:D][:D]
Så det er bare å komme å plukke Kaizer..[;)]

ORIGINAL: Veronica

til 1 kg bruker du bare en liten skvett vann, for ellers blir det tynt som suppe! Hadde 2-3 dl vann på 4 kg her, og det ble passe!

Og dersom det brukes konserveringsmiddel, holder det i mange år uten frysing! Spiset syltetøy fra 2006 her jeg, og det er ikke antydning til muggel på det!!

ORIGINAL: krezz

ORIGINAL: Veronica

til 1 kg bruker du bare en liten skvett vann, for ellers blir det tynt som suppe! Hadde 2-3 dl vann på 4 kg her, og det ble passe!

Og dersom det brukes konserveringsmiddel, holder det i mange år uten frysing! Spiset syltetøy fra 2006 her jeg, og det er ikke antydning til muggel på det!!

Takk for info!! Da blir det nok litt syltetøy her og[:D]

jeg har ei oppskrift på ei knall god Rabarbrakake. tenkte å legge den ut i oppskrifts tråden vår. enkel, saftig og god!

Back
Topp