Røyking

Siffen

Forelsket i forumet
Er helt i fra meg for jeg greier ikke å legge bort røyken.....[:@]
Du behøver ikke å skrive inn her å fortelle meg hvor dårlig gjort det er eller hvor dårlig gjort det er for fosteret for det vet jeg alt om.
Hjelp meg heller med hva jeg skal gjøre og helst dere som er i samme situasjon eller akkurat har sluttet og vet hvor vanskelig det er.[:@][:@]

Huff, huff, huff[:@]
Noen som følte seg tryffet og kjenner seg igjen her nå ja.
Jeg kuttet helt ut med en gang.
Så tok jeg den ene røyken etter middagen, så var det gjort.
Jo mere jeg røyker, mere lyst på røyk får jeg...
Men røyket ca 25-30 prince om dagen før, nå røyker jeg ca 5-10 lys blå barclay.
Har så smått begynt å kutte ut den røyken som jeg er mest avhengig av.
Sluttet å røyke på jobb, nå står morgen røyken for tur.
Etter det er det røyken etter middag. Når den er borte tror jeg at jeg skal klare helt å slutte.

Har ikke så mange gode tips da, siden jeg selv ikke har klart å slutte helt ennå.
Men skal i hverfall prøve en del ting for å komme lenger ned.
Selvsagt må du finne den metoden som passer best for deg.
-Skal spise litt mere sterke sukkertøy, synes ikke røyk er så godt når jeg har sånn smak i munnen.
-Gjemme røyken bedre, så jeg må jobbe mer for å finne den frem hver gang.
-Knaske gulrøtter når lysta melder seg i stedfor røyk. Så lenge det er mulig hvertfall.

Har du fått noe info om det av lege/jordmor.
Jeg fikk 2 hefter i dag. Ett som heter "røykfri graviditet" og ett som heter "røykesluttprogram for gravide"
Tok en sånn test i sistnevnte og etter poengsummen har jeg høynikotinavhengighet.
Da står det at man kanskje bør snakke med lege om å bruke nikotinerstatningspreparater for en periode.
Det er jo ikke sæelig bedre enn røyking, men hvis det på sikt kan få en til å slutte kan det jo lønne seg

Ville bare si lykke til til dere begge! Dere er i allefall bevisste på at det lønner seg å slutte og dere ønsker det, og det er jo et stort skritt på vegen! Snakke med lege/jordmor, de kan hjelpe dere med motivasjonen når den slår sprekker...

Tvi tvi!

ORIGINAL: maoam

Ville bare si lykke til til dere begge! Dere er i allefall bevisste på at det lønner seg å slutte og dere ønsker det, og det er jo et stort skritt på vegen! Snakke med lege/jordmor, de kan hjelpe dere med motivasjonen når den slår sprekker...

Tvi tvi!

Signerer!

kjenner så mange som har røykt gjennom heile svangerskapet og det har gått kjempebra.
men det er jo visst ikke lett å slutte....
dersom ein ikkje klarer å kutte røyken kvifor kan dere ikkje heller prøve å kutte ned på røyken..
kanskje dere kan lage dere ein plan slik at dersom dere kjem ned i 3 røyk i dagen så kan dere innvilge dere ein liten premie som td eit nytt klesplagg som belønning...eller noke slikt?
har trua på at ein må lage seg eit mål/belønning som ein kan strekke seg mot å så ser ein korleis det går!!
uansett lykke til..eg røyker ikkje så eg veit liksom ikkje korleis det er [:)]

Jeg slutta den dagen testen var positiv, heldigvis var ikke det vanskelig for meg (prøver ikke å være overbærende, jeg vet at jeg er veldig heldig som ikke hadde vanskelig for å slutte[;)]). Vet og fra tidligere at skremselspropaganda ikke er beste metoden for å slutte å røyke, men det som har hjelpt meg de gangene jeg har hatt litt røyksug i graviditeten, er å se for seg en helt nyfødt baby som får blåst røyk rett i ansiktet. Da blir jeg nemlig sinna, og det er jo egentlig litt det som skjer når man røyker i graviditeten. Hjelper meg i alle fall. Og så kan jeg anbefale den derre ikkerøyker boka av alla carr. Den er go! Lykke til, og husk at alle monner drar, en røyk mindre om dagen er godt for bebisen.

sniffen:
Er helt i fra meg for jeg greier ikke å legge bort røyken.....
Du behøver ikke å skrive inn her å fortelle meg hvor dårlig gjort det er eller hvor dårlig gjort det er for fosteret for det vet jeg alt om.
Hjelp meg heller med hva jeg skal gjøre og helst dere som er i samme situasjon eller akkurat har sluttet og vet hvor vanskelig det er.

du er absolutt ikke alene! jeg har gått å ventet på at noen skal skrive om akkuratt det. var redd for å få stygge komentarer, derfor har jeg holdt det for meg selv. jeg klarer heller ikke å slutte!! jeg blir så fortvilet, har bare lyst å grine!! å det verste er når noen kommer å klager til meg å sier at jeg tar livet av babyen osv. som om jeg ikke slet fra før!!![:'(]  jeg har alltid sagt at jeg skal slutte med en gang jeg vet jeg var gravid. jeg røykte ca 20 til dagen før, å i begynnelsen klarte jeg å holde meg nede i 2-4 stykk. men nå har jeg begynt å røyke mer. ca 5-10 alt etter hvordan dagen min er. går hjemme å kjeder meg, arbeidsledig... lett å fyre opp en røyk da. jeg hater meg selv pga røyken, men jeg klare ikke å slutte. har flere venninner som røyket under hele svangerskapet, å de sier at jeg ikke skal tenke på det. sier det er bedre å¨ta de sigarettene enn å pine meg selv som er verre. så hvis noen har noen sinnsykt gode råd så kom med den.  har lest røykeslutt boka(funket i en time) og prøvt med viljestyrke(bare tull).
vurderer hypnose, men føler det er bortkastet penger......
takk for at jeg ikke er alene!!!

Sliter med akkurat det samme jeg også... klarer meg fint uten røyk på jobb, men når jeg kommer hjem er det problem... røyker ikke mer enn 4-5 røyk om dagen men er ikke fornøyd med meg selv før det er helt slutt... er jammen ikke lett dette...

samme problem her, jeg røyker, og det gjorde jeg gjennom hele svangerskapet sist.. men klarte vertfall å halvere bruket...  det var ikke lett til tross for at jeg visste at det ikke var bra for nurket. så nå sliter jeg med det samme denne gangen også. [:@] tenker som så at hovedsaken er at du prøver å minke vertfall...

Har ingen spesielle tips egentlig. for meg var det at jeg fikk nok! Hadde kjempelyst å slutte å røyke. (Hjalp kanskje på litt at jeg jobber på kreftsykehus...)
Men det er vel vanerøykene som er de værste, etter middag osv.. Prøv og start med de.
Lykke til alle sammen[;)]

PS: Hvis man kommer seg over 1 uke, kanskje 2 eller 3 så er det værste suget borte. Da kan motivasjonen være tiden man har lagt bak seg. For tar man 1 røyk starter man på dag 0 igjen! Det hjalp også på meg .

har hørt at den røykeboka til allan carr skal gjøre mirakler... tror jeg må anskaffe en slik... bare et lite tips til dere andre røykere hvis dere ikke allerede har lest den uten virkning...

Hei til dere som sliter med røyken!

Vet hvordan det er.. har røkt 20 sig om dagen fra jeg var 13 til jeg var 29 og ble gravid første gangen. Jeg trodde også at graviditet var den rette motivasjon for å slutte, men det var kjempe tøfft! Jeg fikk heldigvis hjelp fra legen, en bok med røykavenningsprogram. Jeg klarte å slutte under graviditeten, men lett var det ikke. Det viktigste rådene jeg kan gi er :
1. å finne en frukt/grønsak å stappe i munnen(Selv spiste jeg kassevis av mandariner) 
2. trekk pusten dypt og hold den 3 sekunder, gjenta minst 3 ganger.
3. Lag en liste med 10 gode grunner for å slutte.
4. Si til deg selv hver gang du har lyst på røyk: Dette klarer jeg! (hvisk så jeg kan jo alltids starte igjen når babyen har kommet ut..)
5.Aldri kjed deg.... Selv gikk jeg altid tur etter middag( da hadde jeg mest lyst på røyk) Vasket klær i reklamepausene..osv
6. Legg røykepengene i en egen spareboks og bruk dem på no godt til deg selv.. Aromaterapi, en reise, frisør ol
7. tenk på at babyen kan ikke gå ut av magen mens du røyker og komme tilbake etterpå når blodet er rent....
8. tenk på at du skal slutte også for seg selv, du vil jo leve lenge for å se barnet vokser opp og selv bli bestemor...
9. om du "sprekker" så har du prøvd og da er det bare å prøve en gang til. De fleste slutter flere ganger før de lykkes.
10. Vær glad i deg selv, om du greier å slutte eller ikke!

ORIGINAL: Siffen

Er helt i fra meg for jeg greier ikke å legge bort røyken.....[:@]
Hjelp meg heller med hva jeg skal gjøre og helst dere som er i samme situasjon eller akkurat har sluttet og vet hvor vanskelig det er.[:@][:@]
klarer ikke jeg heller.....men har redusert da,fra 20 til 5-8 om dagen,er stolt av det jeg da...selvom det ikke er bra å røyke i det hele tatt!!men skal prøve før ungen er ute[:)]men det er haqrdt asså!!lykke til[:)]må støtte hverandre!!!

Virka som en utrolig flott gjen her i januarklubben[:)] røyker ikke sjøl nå,men syns det e så bra med all oppmuntringa som e her:) Masse lykke til.....

Slutta å røyke for over et år siden jeg da, og har derfor ikke tenkt til å være moraliserende og dømmende overfor dere som er gravide og ikke klarer å slutte. Jeg tror at man bare skal gjøre så godt man kan. Og etter min erfaring så må man bare bestemme seg for å slutte, og holde seg unna situasjoner hvor man normalt ville tatt seg en røyk. Innføre andre vaner... Feks etter middag, hva med å sette på en maskin med klær, spise litt frukt, eller gå en tur...

Ønsker dere lykke til i alle fall![:D]

Ville bare si takk til dere alle jeg.
Helt super gjeng her i januarr klubben[:D]
Helt utrolig at ikkerøykerene er så støttende og ikke dømmende!
Har hvertfall klart å holde meg under 5 om dagen noen dager nå.

så kjempebra!!!!!!![:D]

Back
Topp