Røyking

Chastli

Flørter med forumet
Vet dette er noe av det verste som ikke skal gjøres under ett svangerskap, men noen som ikke har klart å slutte helt?

Selv synes jeg det er vanskelig å slutte. Formen er så veldig fin, ingen symptomer annet enn oppblåst, ikke fått bekreftet liv eller hjertelyd enda. Og ingen som vet enda. Uke 10 i morgen/idag. Skal på tidlig ultralyd uke 11+5 så håper det kan gi meg ett dytt.

Røykte aldri mye og nå kan det være dager uten (som nå når jeg er syk) og enkelte dager 1-4 :(

Jeg klarer dessverre ikke ha forståelse for de som ikke slutter å røyke når de blir gravide. Det bør være en selvfølge når man er gravid. Skjønner jo om det tar en uke eller to, selv om den gravide helst bør slutte med en gang, men ellers så har jeg lite til overs for det.

Du vet at det er skadelig for fosteret, og selv om du av og til har røykfrie dager, og du bare røyker 1-4 røyk de dagene du røyker, så er hver eneste røyk skadelig for den lille.

Det handler egentlig bare om å bestemme seg for at man ikke vil skade barnet sitt med den røyken, og slutte. For hver gang du kjenner du har lyst på røyk, finn på noe annet, og tenk på at du ikke vil skade barnet ditt. Si til deg selv at babyen fortjener et godt miljø, og at den ikke skal bli utsatt for griseriet, og skaff deg mer viljestyrke.

Vet dette ikker svaret du ønsket å få, men jeg synes det er bedre å være ærlig og på den måten kanskje hjelpe deg til å få motivasjon/dårlig nok samvittighet til å slutte, enn å gi deg støtte og forståelse for at det er vanskelig.

Slutt med røyken og vær en god mor for mini i magen med en gang! Å være mor starter ikke først ved fødsel, det starter så snart en har positiv test. :)

Lykke til.

Jeg sluttet ikke på dagen, gikk ikke helt opp for meg til å begynne med. Det tok en liten uke med ca en og to røyk til dagen. Så sluttet jeg helt. Kunne ikke falt meg inn å tatt et trekk nå engang. Nå røykte jeg veldig lite og sjelden også. Mann min hadde blitt veldig sint og skuffa om jeg røykte. Det er jo hans barn også, dessverre kan jeg ikke gjøre som jeg vil lengre. Det påvirker så veldig mange rundt meg med de valgene jeg tar fremover nå. Om det er røyk, kost eller mosjon!

Excuse me, Damn that autocorrect!

Jeg for min del har aldri røykt, men nå som gravid velger jeg å trekke meg bort når andre røyker, bare fordi jeg vet det er skadelig. (Blir dårlig av lukta og da:-p)

Forstår det er hardt å slutte, men du må bare bestemme deg. Tenk om det er noe galt med barnet. Tenk de tankene du da vil sitte med selv.

Selv har jeg måtte kutte snop, brus og alt som inneholder hvitt mel, pga blodsukker og diabetes. Men det er ikke noe å lure på. Nå er det babyen som kommer i første rekka.!

Lykke til med røyke slutt. Hvis du bare vil så har du allerede tatt din siste røyk ;-)

❤️Lille prikk❤️ mars 2015 ❤️

Jeg klarer dessverre ikke ha forståelse for de som ikke slutter å røyke når de blir gravide. Det bør være en selvfølge når man er gravid. Skjønner jo om det tar en uke eller to, selv om den gravide helst bør slutte med en gang, men ellers så har jeg lite til overs for det.

Du vet at det er skadelig for fosteret, og selv om du av og til har røykfrie dager, og du bare røyker 1-4 røyk de dagene du røyker, så er hver eneste røyk skadelig for den lille.

Det handler egentlig bare om å bestemme seg for at man ikke vil skade barnet sitt med den røyken, og slutte. For hver gang du kjenner du har lyst på røyk, finn på noe annet, og tenk på at du ikke vil skade barnet ditt. Si til deg selv at babyen fortjener et godt miljø, og at den ikke skal bli utsatt for griseriet, og skaff deg mer viljestyrke.

Vet dette ikker svaret du ønsket å få, men jeg synes det er bedre å være ærlig og på den måten kanskje hjelpe deg til å få motivasjon/dårlig nok samvittighet til å slutte, enn å gi deg støtte og forståelse for at det er vanskelig.

Slutt med røyken og vær en god mor for mini i magen med en gang! Å være mor starter ikke først ved fødsel, det starter så snart en har positiv test. :)

Lykke til.

Helt enig! :D

♡Overgangen feb/mars♡

Jeg forstår deg ihvertfall. Jeg synes det er kjempe vanskelig. Ikke sånn hver dag, for jeg sluttet egentlig 2 uker etter jeg fant det ut. Fant det ut kun et par dager før ferien og ville verken meg selv, gubben eller unga en ferie der jeg ikke kunne røyke.
Etter det slutta jeg men har sprekt litt i helgene jeg har vært på hytta. Også sliter jeg veldig når ting går meg i mot. Da sprekker jeg. Men har bestemt meg nå, må kutte helt ut. Har 3 røyk liggende og etter det blir det helt slutt. Så skal jeg heller spise masse godis de dagene det er vanskelig :)

I forrige svangerskap fant jeg ut at jeg var gravid i uke 12. Allerede i uke 13 var jeg på ul og fikk mage fra uke 14. Da var det mye lettere.

Vet om farene, men er ikke så lett allikevel.

Sent from my HTC One S using BV Forum mobile app

Jeg forstår deg ihvertfall. Jeg synes det er kjempe vanskelig. Ikke sånn hver dag, for jeg sluttet egentlig 2 uker etter jeg fant det ut. Fant det ut kun et par dager før ferien og ville verken meg selv, gubben eller unga en ferie der jeg ikke kunne røyke.
Etter det slutta jeg men har sprekt litt i helgene jeg har vært på hytta. Også sliter jeg veldig når ting går meg i mot. Da sprekker jeg. Men har bestemt meg nå, må kutte helt ut. Har 3 røyk liggende og etter det blir det helt slutt. Så skal jeg heller spise masse godis de dagene det er vanskelig :)

I forrige svangerskap fant jeg ut at jeg var gravid i uke 12. Allerede i uke 13 var jeg på ul og fikk mage fra uke 14. Da var det mye lettere.

Vet om farene, men er ikke så lett allikevel.

Ser hva folk skriver og er helt enig.

For min del som for din så fant jeg også ut at jeg var gravid i uke 12 sist, med bekreftelse på liv 2 uker etter så var det lett å slutte.

Slutte skal jeg om det ikke skjer i dag så veldig snart! :)

Jeg tror vi klarer det:) så får vi gi oss selv en stor belønning :)

Jeg har skrevet dette i den andre snus/nikotintråden også, så gjentar meg selv her litt.

Jeg sluttet å røyke 4 dager etter jeg fant ut at jeg var gravid i forrige svangerskap. Jeg var livredd for at jeg ikke ville få til å slutte, fordi jeg hadde røyket i 10 år og aldri prøvd og slutte før, fordi jeg rett og slett ikke hadde lyst.
Men etter 4 dager, så sa det bare stopp fordi hver eneste røyk smakte av dårlig samvittighet og jeg skammet meg sånn.

Frem til da, så hadde jeg hatt mange gode unnskyldninger for hvorfor jeg "burde" fortsette å røyke, men det var rett og slett skammen som fikk meg til å slutte. Tanken på hva folk ville tenke om meg hvis de så meg stå der med magen å røyke - og jeg kunne heller ikke bli sure på de, for så opplyst som man er i dag, så vet man jo hvor skadelig det er. Jeg hadde ingen gode unnskyldninger igjen.

Når jeg tok min siste røyk så var jeg ikke klar over at det var min siste, men da jeg gikk inn etter å ha sittet å forsøkt å dempe den dårlige samvittigheten min ovenfor en venninne, så bare fant jeg ut at jeg orket ikke gå ut igjen og utsette "meg" for den dårlige følelsen igjen. Ja.. det er nesten så det var litt egoistisk faktisk ;) Ved å slutte å røyke slapp jeg skammen og jeg følte meg bedre enn når jeg røyket. Win-win!

Det som hjalp meg og holde ut (i tillegg til dette med samvittighet og motivasjonen som kom av det), var for meg 2 ting.
  1. Jeg leste boken "Endelig ikke-røyker" og innså at jeg faktisk ikke var så avhengig av nikotin som jeg skulle ha det til. Ingen er! Gode forklaringer blir gitt i boken. Den anbefales! ;)
  2. Jeg latet faktisk som om jeg ikke røyket/aldri hadde røyket/sluttet å røyke for flere år siden. Det hjalp når røykesuget kom, for da sa jeg til meg selv at "Hvorfor i all verden har du røykesug, du som ikke røyker?" Det er like sannsynlig at en som aldri har røyket har sug etter røyk som en som aldri har prøvd narkotika har sug etter narkotiske stoffer. Jeg har aldri prøvd f.eks. kokain.. har heller ikke abstinenser etter det. Jeg hadde "heller aldri røyket" ergo intet sug. ;) Kroppen blei litt forvirret en periode, men det funket faktisk. Ihvertfall for meg :)

Alt handler om innstilling og hva du "sier til deg selv". Hvis du forteller deg selv at dette er vanskelig og umulig å få til, så blir det også sånn. Rett innstilling er det som er tingen! ;)
Lykke til! Jeg VET du kan klare det hvis du "vet" det selv. ;)

Du må slutte. Du må ikke PRØVE å slutte. Du må GJØRE det.
Snakker av egen erfaring, har "prøvd" mange ganger.
Fikk positiv test 3+5, og sa til meg selv "kl 23:00 om 7 dager tar du din siste røyk", så gjorde jeg det.
Og hver gang jeg fikk lyst på røyk, så brølte jeg ut frustrasjonen. Etter første uka tenkte jeg "visst du tar en røyk nå, så har hele uka vært forgjeves", og det ble bare lettere å lettere å lavære. Har i tillegg slutta appen. Hver eneste kr jeg sparer på å slutte å røyke er øremerket babyen. Det blir faktisk nok penger til både ny emmaljunga vogn og ny bilstol :)

❤️ Mars 2015 ❤️

En annen ting.. når jeg sluttet å røyke så lå ikke fokuset på barnet i magen i det hele tatt faktisk. Jeg fokuserte på min selvfølelse, min avhengighet, og min prosess.

Men selvsagt.. babyen i magen lå jo der som en underliggende motivasjon, for jeg tviler på at jeg hadde klart å slutte hvis jeg ikke var gravid. Men det at jeg var gravid er jo ikke den eneste grunnen til at jeg egentlig ville slutte. det handler jo om min egen helse også. Og DET er nok grunnen til at jeg har klart å holde meg røykfri i straks 3 år nå. ;)

Hvis fokuset mitt kun hadde ligget på barnet i magen, så tror jeg at jeg faktisk hadde blitt mer stresset og hadde nok sprukket - fordi tanken på at jeg ikke kunne røyke PGA UNGEN hadde også risikert å gjort at jeg kunne følt nag til barnet, som gjorde at jeg ikke fikk lov til å røyke. At jeg ble fratatt noe.

Min metode gjorde at jeg ikke følte at jeg ble fratatt noe, men at det var helt naturlig. Jeg sier kke at min metode nødvendigvis funker for alle, men kanskje den kan hjelpe noen?
Er bare å spørre hvis dere lurer på noe ihvertfall. :)

Jeg for min del har aldri røykt, men nå som gravid velger jeg å trekke meg bort når andre røyker, bare fordi jeg vet det er skadelig. (Blir dårlig av lukta og da:-p)

Forstår det er hardt å slutte, men du må bare bestemme deg. Tenk om det er noe galt med barnet. Tenk de tankene du da vil sitte med selv.

Selv har jeg måtte kutte snop, brus og alt som inneholder hvitt mel, pga blodsukker og diabetes. Men det er ikke noe å lure på. Nå er det babyen som kommer i første rekka.!

Lykke til med røyke slutt. Hvis du bare vil så har du allerede tatt din siste røyk ;-)

❤️Lille prikk❤️ mars 2015 ❤️
Signerer denne :-)

Back
Topp