Røyking

bringebæra2014

Forelsket i forumet
Novemberskattene 2014 <3
Heia :-) Hvor farlig er det å røyke? Prøver å kutte ned til sånn 2-5 sig om dagen. Hvordan kan dette påvirke spiren i magen? Er 7 uker på vei

Sent from my iPhone using BV Forum

Veldig farlig for barnet :( håper du har planer om å slutte og klarer det! :)

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Det aller, aller beste er om du klarer å slutte helt, men det er og flott om du klarer å trappe ned mest mulig! Den røyken du puster inn går i blodårene dine og videre til morkaka og så babyen.

Men nøyaktig hvilke konsekvenser kan det få? Altså, kan babyen bli utviklingshemmet eller bli født med kols ol :p ?

Men nøyaktig hvilke konsekvenser kan det få? Altså, kan babyen bli utviklingshemmet eller bli født med kols ol :p ?

Det kan du lese MYE om på nett ;) det kan skje alvorlige ting, det kan skje småting og det kan hende det ikke skjer noe. Sannsynligheten for at barnet får en eller annen bivirkning av det er likevel veldig stor, og de "mildeste" skadene på barnet er vel astma/allergi/eksem, men det er ikke gøy for et barn å ha dette. Sønnen min har eksem og jeg skulle ønske han ikke hadde det. Her er det ikke pga røyk vel og merke, så jeg kunne nok ikke gjort noe med det. Ikke er det hyggelig å vokse opp med foreldre som røyker og lukter vondt. Så jeg håper du klarer å slutte for barnet ditt :)

Om du slutter så:

Øker du sjansen for ett komplikasjonsfritt svangerskap

Gir du barnet bedre vekst og utviklingsmuligheter

Reduserer du risikoen for spontanabort, lav fødselsvekt og for tidlig fødsel

Reduserer du risikoen for at barnet får astma eller luftveisproblemer

Reduserer du risikoen for at barnet får lese/ skrivevansker og adferdsproblemer

Om du trenger konkrete sykdommer barnet kan få, så tenker jeg at du må være rimelig idiot som må ha ting håndfast for å gidde å slutte!! Har selv røyket, vet det ikke er lett, men herregud det er jo ett barn det er snakk om her. Du hadde forhåpentligvis aldri blåst røyken i ansiktet på babyen, så hvorfor gjøre det mens du er gravid???

Om du slutter så:

Øker du sjansen for ett komplikasjonsfritt svangerskap

Gir du barnet bedre vekst og utviklingsmuligheter

Reduserer du risikoen for spontanabort, lav fødselsvekt og for tidlig fødsel

Reduserer du risikoen for at barnet får astma eller luftveisproblemer

Reduserer du risikoen for at barnet får lese/ skrivevansker og adferdsproblemer

Om du trenger konkrete sykdommer barnet kan få, så tenker jeg at du må være rimelig idiot som må ha ting håndfast for å gidde å slutte!! Har selv røyket, vet det ikke er lett, men herregud det er jo ett barn det er snakk om her. Du hadde forhåpentligvis aldri blåst røyken i ansiktet på babyen, så hvorfor gjøre det mens du er gravid???

Er så enig i dette, men turte ikke helt skrive det selv. Men ja, det er et uskyldig barn som fortjener at du dropper røyken. Det finnes ikke en eneste GOD grunn eller unnskyldning for å røyke som gravid!

Er så enig i dette, men turte ikke helt skrive det selv. Men ja, det er et uskyldig barn som fortjener at du dropper røyken. Det finnes ikke en eneste GOD grunn eller unnskyldning for å røyke som gravid!

Er så lei av å høre på så mange unnskyldninger for ikke å slutte å røyke når man har ett BARN i magen. Ingen unnskyldninger er god nok!
Og nei, det er ikke bedre for barnet at du tar en røyk enn at du er stresset pga du ikke får tatt en røyk...

Så sorry, jeg måtte bare lufte det litt, og desverre er det mange som ikke tørr si noe særlig ;-)

Er så lei av å høre på så mange unnskyldninger for ikke å slutte å røyke når man har ett BARN i magen. Ingen unnskyldninger er god nok!
Og nei, det er ikke bedre for barnet at du tar en røyk enn at du er stresset pga du ikke får tatt en røyk...

Så sorry, jeg måtte bare lufte det litt, og desverre er det mange som ikke tørr si noe særlig ;-)

Ja, å den "stressa er værre en røyken" er jeg sååå lei av! Tenk at noen virkelig mener det ;o

Ja, å den "stressa er værre en røyken" er jeg sååå lei av! Tenk at noen virkelig mener det ;o

Jeg spurte jordmor om nettopp dette en gang, da sa hu at det er så dumt,det er bedre for den VOKSNE ikke for barnet...

Babyen kan DØ, det er det verste som kan skje.
Man er mer utsatt for morkakesvikt etc.

Uansett om den kommer seg uskadd gjennom det vil den ta ubehaget du ikke gadd ta, etter fødselen, nemlig å gå cold turkey fra nikotinen. Hvis du syns det er kjipt å plutselig være uten nikotin når du er vant til det, hvordan tror du det føles for en nyfødt å ha nikotinabstinenser?

Klart det kan gå helt greit med litt flaks, men unødvendig risk å ta.

Få røyk er selvfølgelig bedre enn mange, og flott at du har kuttet ned!
Men det beste (og det eneste riktige) er å slutte helt :)

Jeg spurte jordmor om nettopp dette en gang, da sa hu at det er så dumt,det er bedre for den VOKSNE ikke for barnet...

Ja, nettopp. Ikke vet de hva det faktisk vil si å være stressa heller. Jeg sliter med stress "på ordentlig" i perioder, og det handler ikke om å bli rastløs eller ha det travelt som er de tilstandene/situasjonene ordet stressa brukes på desverre ;/ jeg har også røyka før jeg ble gravid første gang, og man blir ikke stressa uten røyk, man blir rastløs og sur.

Har ei venninne som røykte vær dag i svangerskapet, ikke mye.. men nok til at gutten hennes måtte tas tidlig pga alt for lite fostervann. Han kunne ikke suge selv å fikk mat gjennom nesten i laaang tid. Han er nå like gammel som datteren min, men henger veldig langt etter med det meste av utvikling. Kan jo si at hun var veldig heldig at det ikke endte verre.

sniker litt fra oktober her.. jeg har lært at for hver gang man røyker, kan man se for seg en hånd som klemmer rundt navlestrengen, barnet får for lite surstoff..

sniker litt fra oktober her.. jeg har lært at for hver gang man røyker, kan man se for seg en hånd som klemmer rundt navlestrengen, barnet får for lite surstoff..

Detter har jeg også hørt + at jeg har sett en video der fosteret får krampetrekninger for vært trekk moren tar.

Røyka selv helt til jeg fant ut om graviditeten her. Syntes det var en perfekt mulighet for å slutte :-) Man kan jo nesten ikke røyke livet ut i dag, så hvorfor ikke slutte nå? Håper du klarer å slutte helt for det er IKKE fint å se gravide som røyker... (Det er heller ikke så vanskelig å slutte som det høres ut som)

Takk for svar! Nå er røyken stompa ;-) må bare si at jeg egentlig bruker snus, og slutta straks testen var positiv (12 dager siden), og har kun røkt 4 røyk etter dette. Er altså ikke en røyker, og nå blir det hverken røyk eller snus!

Sent from my iPhone

Slutter selv med snus, så vet hvordan det er, men jeg håper kvalmen gjør det enklere for meg, for de siste dagene har jeg blitt kvalm av snusen, og når jeg stod med testen idag så forstod jeg jo hvorfor ;)

To gutteklumper født 08&13 <3

Back
Topp