Røyking under graviditet

nofatchx

Andre møte med forumet
Lurer bare på om det er flere enn meg som bare ikke klarer å slutte med røyken ?? Har hørt at det ikke er så bra men :(

jeg slutta for 3 uker siden ca... er 34+6 i dag.. så jeg røyka lenge [;)]

det verste er at det var overraskende lett å slutte når jeg først fikk et skikkelig dytt i stussen [:-]

Det kan drepe fosteret ditt, så man kan trygt si at det ikke er så bra..  10% av all fosterdød i Norge kan direkte knyttes til mors røyking i svangerskapet.

Det kan føre til astma og allergi hos barnet, lese-og skrivevansker, øker faren for krybbedød dramatisk, kan gi lav fødselsvekt, hareskår, vekstproblemer og det vil alltid hemme fosteruviklingen i mer eller mindre grad. Trenger du flere grunner?

jeg er ganske sikker på at ho vet det ikke er bra, ho spurte bare om andre sleit med å slutte.. det er faktisk ikke like lett for alle å stumpe røyken. jeg ble ikke gravid planlagt, det var et stort sjokk, og jeg hadde problemer allerede fra tidlig i svangerskapet. deprimert pga situasjonen osv.. så det er ikke bare bare å gi slipp på en dårlig vane da..

og at det KAN føre til slike ting du nevner er en ting, men det er ikke noe garanti for at det VIL skje. minst like mange som ikke røyker kan oppleve de tingene du ramser opp.

jenta mi ligger helt på normalen når det kommer til vekst og utvikling. og jeg har hatt nøye oppfølging pga andre ting. så ho er blitt godt overvåka fra uke 7. det med krybbedød har gjerne en sammenheng med om mor eller far røyker ETTER svangerskapet, ikke under.. astma og allergi er alle utsatt for.. jeg har begge deler, selv om mamma ikke røyka.. broren min har ingen av delene, selv om mamma røyka på den tida..

trenger ikke la dette bli en moralpreken-tråd, kun fordi noen spør om det er andre som har trøbbel med røykeslutt.

hvorfor anbefaler leger å røyke 5 eller mindre om dagen om man faktisk har problemer med slutt pga stress og andre faktorer da?

dessuten, som jeg sa, de fleste vet nok at det ikke er sunt uansett [;)]

Ja, men hallo i luken, unge dame. Paracet er også dødelig, liksom. Får være grenser til sunnhetshysteri. Har du aldri røyket under graviditeten, kanskje??

Paracet under svangerskapet har ingen påvist skade, men ibux skal man ikke ta.

Mitt forige svangerskap var veldig emosjonelt, og jeg slet med mange problemer.
Legen min sa jeg ikke fikk lov til å slutte hvis det førte til mer stress o.l enn normalt.
Hun var ekspert på svangerskap og spedbarn!!!!
ANbefalte vell ca 5 sigaretter om dagen. Sa at det var bedre for barnet enn at jeg var stressa og deppa.

Fødte en datter, normalvektig, som blir 6 år i mai.
Hun har aldri vist noen tegn på at hun har blitt påvirket av det....
hun har ikke arvet noen av mine allergier(det er ikke få)
og hun er heller aldri syk! max 1 gang i året!

Sier ikke at det er bra å røyke, men at det kan være bedre for barnet ann at mor er i psykisk ubalanse og unormalt stresset pga slutt.

Nei må du gi deg, jeg spiser sikkert 3ibux+3paracet et par ganger om dagen. Du vet ingenting om mitt smertehelvete.

da burde du få deg en annen smertelindring, for ibux er ikke bra [;)] ibuprofen er muskelavslappende, og livmoren er en muskel..

ORIGINAL: nofatchx

Nei må du gi deg, jeg spiser sikkert 3ibux+3paracet et par ganger om dagen. Du vet ingenting om mitt smertehelvete.

Fra felleskatalogen:
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Skal ikke brukes i 3. trimester. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Den absolutte risikoen for kardiovaskulære misdannelser er økt fra <1% til 1,5%. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket.

Legen din kan sikkert anbefale deg andre medikamenter til smertelindring, som ikke er skadelige for fosteret. Eller snakk med de på apoteket, de sitter også inne med mye kunnskap.

Jeg trodde man kunne ta ibux så lenge man ikke tok det når man var over 6 mnd. Ikke det at jeg tar det,men mener at jeg leste det på en nettside...

Sjekker alt av medisiner på felleskatalogen jeg, men det samme skal stå i pakkningsvedlegget.

Står jo at det ikke skal brukes i 3. semester, men skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis det ikke er strengt nødvendig.

Vet dere hva? Det er da måte på å være hysterisk, da! Jeg fikk beskjed selv av legen min "det er bedre du røyker, enn å stresse når du er gravid!"

Dere må ikke tro alt dere leser. Sønnen min er kjempe frisk og kjempe fin. Han er tidlig ute med alt, og han har langt i fra vekstproblemer. Det dreper ikke fosteret! Hvordan kan du skremme en gravid dame på den måten? Jeg er sikker på at hun har tenkt flere ganger selv når hun har tatt seg en røyk. De som ikke røyker vet ikke hvordan det faktisk er å slutte. Fosteret kan dø av så mye annet. Og det har ingen tilknytning med krybbedød og røyking. Som de andre sier, hun spurte bare... Hun vet helt sikkert hva som er rett og galt for sin egen unge selv. Syns ikke det er rett å skremme en gravid dame på den måten...

Jeg vil bare si til HI at ikke gi opp. Jeg sleit også litt helt i begynnelsen, men så plutselig var det kjempelett å slutte. Slutta en ukes tid etter positiv test, etter å ha trappa ned. Jeg ble ikke stressa og er kjempeglad og stolt for jeg klarte det. Synes definitivt det er verdt å prøve noen ganger før man gir opp hvertfall. [:)] Dømmer ikke de som ikke får det til, men synes det er feil å si at det går bra å røyke så så mye, man vet jo ikke.

Og når vi snakker om barn som er helt friske etter mor har røyket, det er jo mest det at man ikke helt vet da... Mamma røyka med meg og jeg hadde astma som barn og var i det hele tatt veldig mye syk og undervektig da jeg ble født også. Så det går begge veier, det er viktig å huske.

Bare stå på, les gjerne litt litteratur om røyking under svangerskapet, det var en kjempemotivasjon for meg. [:D] Lykke til!

Hei...[:)]

Røyk eller ikke røyk, noe av barna våre får diverse sykdomer uansett. Det er kan jo også være arvelig med mange sykdommer og det er vanskelig å stadfeste hva barna egentlig får sykdommene sine ifra, arv eller miljø.
Men jeg er i den eldste av tre i min søskenflokk og mamma røykte tobakk under alle tre svangerskapene med oss, og en av oss fikk alt som har med astma og allergi å gjøre. Hvorfor bare en oss fikk det er jo umulig å si.... men ingen av foreldrene mine er plaget av astma og allergi.
Men derimot broren min som fikk disse sykdommene har to døtre og den ene av dem har astma og allergi så det holder. Den eldste datteren fikk morsmelk allergi i tillegg til andre allergier. Det var ingen røyking i svangerskapet her og begge jentene hans arvet min brors plager.

Om du er sikker på at det går på psyken løs om du slutter å røyke ville jeg trappet ned så langt som mulig, men derimot sliter du bare for røykesuget sin skyld, ville jeg spurt meg selv om det er verdt å ta sjansen på at barnet ditt kanskje kan få sykdommer pga. røykingen din? Er det verdt det??

Har et lite eksempel på en venninne som røykte under svangerskapet, men der gikk alt galt tidlig, siden hun fødte to mnd for tidlig og gutten fikk også astma og allergi og har flydd inn og ut på sykehuset siden han ble født pga. astma anfall.

Egentlig vet du selv best, det er bare å ta det riktig valget[;)]

Lykke til!!

Hei!

Jeg tok graviditetstest på onsdags kveld, røyket ut kvelden, og er på 4 dagen nå uten røyk. Og ja, jeg er stolt ;-)

Hadde ikke trodd jeg skulle klare det, men det virker som det går nokså smertefritt også, bare jeg kommer over suget, som faktisk ikke varer allverdenslenge. Pastillprodusentene kan derimot komme godt ut av det, jeg tygger pastiller på hardet livet ;-)

Jeg er forresten utkjent langt på vei, i alle fal 8 uker, skal få sjekket skikkelig til uken, har dessverre både fått i meg alkohol og endel røyk, så jeg er ikke noe bedre enn deg, det er vi ingen av oss, all har sitt, og sure oppstøtt lar du ikke gå innpådeg, greit?

Dette var det jeg gjordet:

*bestemte meg, også røyk ut dagen
*Si til alle du kjenner at du har sluttet, for da får du dårligere samvittighet om noen ser deg røyke.
*Bestem deg for å ikke røyke smug, for det er bedre for motivasjonen på å la være å røyke, om du må gjøre det så folk ser at du faktisk røyker. (Funket for meg i alle fall, men jeg er bare 4 dagers røykfri også da, så da får tiden vise.....)
*Gjør noe annet når du får sug, det varer ikke så lenge om du klarer å "ri den over", også varer den faktisk merkbart kortere fra gang til gang.

Lykke til :-) Det er ikke alle som klarer å slutte å røyke, men for din egen skyld, ville jeg gjort ett realt forsøk om ikke annet.

Ha en flott søndag

Blir før teit at folk skal sitte å dømme ka andre gjør å ikke gjør....

Jeg røkte noe under begge mine svangerskap på grunn av at jeg ikke klarte å slutte.... 5 åringen min e i dag sunn å frisk og aldri syk.... skriv mange navn og kan lese litt, og 3 åringen er også frisk og sunn.
føste va 3880 g når ho blei født og minste va 4018 g. tvile på at det har så masse å si..... kan ikke tenke meg kor stor dem hadde vært vest ikke....

Alle er jo klar over hvor farlig det er, det må jo være opp til hver enkelt.... [8|]

ORIGINAL: mhm84

Blir før teit at folk skal sitte å dømme ka andre gjør å ikke gjør....

Jeg røkte noe under begge mine svangerskap på grunn av at jeg ikke klarte å slutte.... 5 åringen min e i dag sunn å frisk og aldri syk.... skriv mange navn og kan lese litt, og 3 åringen er også frisk og sunn.
føste va 3880 g når ho blei født og minste va 4018 g. tvile på at det har så masse å si..... kan ikke tenke meg kor stor dem hadde vært vest ikke....

Alle er jo klar over hvor farlig det er, det må jo være opp til hver enkelt.... [8|]

jada opp til hver enkelt. og klart alle dere som røyket under svangerskap og fikk friske unger, roper jo høyt om det..
MEN... hva med de som mister i krybbedød og røyket som en svamp gjennom hele svangerskapet... de tier når de leser dette tenker jeg.. det er påvist økt risiko for lav fødselsvekt, større fare for krybbedød osv v røyking i svangerskapet..

dere som røyker som gravide kan jo enkelt og greit stille dere spørsmålet:
klarer jeg å tilgi meg selv om noe skulle skje??... ikke sikkert at det var røyken som gjorde det, men du visste jo at sjansen var større for at noe skulle skje...

men men. for all del, pimp i vei....

Back
Topp