Røyking innendørs...

Amaryllis85

Glad i forumet
Mine foreldre har alltid røykt innendørs, på kjøkkenet av alle steder...Jeg har vokst opp i dette huset, og har da blitt utsatt for dette.

De har alltid sagt at de skal slutte når de blir besteforeldre, men det ble ikke helt sånn...Nå har de vert besteforeldre i tre uker. De har blitt flinkere til å røyke utendørs, men jeg vet at de fremdeles røyker på kjøkkenet av og til. Når de røyker utendørs står de ved ytterdøren. Den er åpen, så røyken siver inn likevel. Jeg bor ikke der lengre, så jeg har egentlig ingenting jeg skulle ha sagt.

Men det er veldig ubehagelig å reise på besøk der med en liten baby. Jeg var der i går, og når jeg kom hjem kunne mannen bekrefte at babyen stinket røyk :( Vi måtte vaske alle klærne hennes, skifte dynetrekk og lufte dynen godt! Jeg snakket med en jordmor om dette mens jeg gikk gravid, og hun var skeptisk til å skulle ta en baby inn i et så røykfullt hjem. Det lukter i alle rom, til og med der de aldri har røykt.
Jeg fikk spørsmål om jeg ville overnatte. Jeg sa at jeg ikke ville forstyrre noen med baby skrik om natten, men sannheten er at jeg er livredd for hvordan dette påvirker en liten baby.
Hva gjør jeg videre. Jeg vil jo gjerne besøke de, men det føles feil å dra en baby med dit. Er jeg egentlig litt hønemor og hysterisk?

Det er vel egentlig ikke så mye du kan gjøre, da de har full rett til å røyke i sitt eget hjem.
Jeg har/hatt det slik som du har og mine barn har overnattet minimalt i det hjemmet, men vi er på besøk og da går de ut for å røyke med døren igjen. Jeg liker heller ikke at de som har røykt holder babyen min, men det blir så feil å nekte nær familie synes jeg.

Du er ikke hysterisk i hvert fall.
Men, det er deres hjem og deres avgjørelse. Synd om de velger røyken framfor sitt barnebarn, da... Jeg vet ikke om jeg hadde kommet noe særlig på besøk om det var mine foreldre, da hadde de måttet komme til oss.

Min mor røyker, men hver gang vi er på besøk går hun ut å røyker.
Hun har også fått beskjed om å ikke røyke inn ett par dager før vi kommer, ihvertfall de gangene det er planlagt besøk.

Når vi er på besøk hos de sover vi over og ja jeg merker at det lukter røyk av klærne når vi alle er kommet hjem. Også de klærne som er i bagen. Og det enda hun ikke har røkt inne mens vi var på besøk.

MEN jeg kan ikke Tvinge henne til å røyke ute når vi ikke er der og jeg har ikke lyst å ikke besøke foreldrene mine pga det. Det er ikke så ofte vi er der, kanskje en helg annen/tredje hver mnd. Også er de på besøk hos oss.

Jeg gruer meg mer til de skal flytte opp hit. Da blir jo ikke besøkene planlagt på samme måte, og jeg må ærlig si da at jeg kommer til å kvie meg for å besøke henne med ungene når jeg vet det er røkt inne rett før vi kommer. Har nevnt det for dem, men har fått til svar at det er uaktuelt at hun konsekvent går ut å røyker i eget hus. Og at vi får gi 2 dagers varsel... Men vi får da se hva som skjer hvis vi ikke kommer på besøk fordi hun røyker inne.

Moren min røyker inne, men hun har en ganske så bra luftrenser ved siden av "røykestolen" og jeg må si jeg ikke lukter røyk i huset der lenger. Ikke lukter det røyk av noe klær ell etter at vi har vært der. Hun røyker ute selvfølgelig når vi er der, og med døren igjen. Hun vasker hendene etter at hun har røykt også.
Jeg kunne aldri funnet på å la være å reise på besøk fordi hun røyker, det ville jeg ikke gjort fordi barna mine fortjener besteforeldrene sine, uansett om bestemor røyker eller ikke. Helsesøster sa også til meg at det er veldig liten mulighet for at barnet skal ta skade av det så lenge det ikke puster inn røyken direkte. Noen små partikler er det jo selvfølgelig der, men det er det også om man triller barnevognen på gangveien ved siden av en trafikkert vei;)

Moren min har begynt å røyke ute, merket det når vi var på besøk der sist (hun røyket selvfølgelig ikke inne da jeg var gravid og på besøk, men da kunne jeg kjenne lukt av klær fordi hun vanligvis røyket inne når jeg ikke var der). Så nå sist vi var på besøk med lillegutt luktet det ikke røyk av huset eller oss da vi kom hjem:) har en tante som jeg vet ikke kommer til å røyke ute i tilfelle vi klmmer på besøk, men hun røyker ute når vi er der.. Det blir så få ganger vi skal ta med lillegutt dit så jeg tenker at det får gå greit om det lukter røyk i leiligheten hennes så lenge hun ikke røyker inne når vi er der.. :) selvfølgelig kjedelig å måtte vaske alle klær osv, men får gjøre besøkene korte. Også tenker jeg at det lovebelly har hørt fra helsesøster høres fornuftig ut :-)

Da jeg vokste opp på det glade 80 tallet røyken man i bilen mens ungene satt i baksete uten seler på! Litt andre tilstander den gang og de fleste av oss lever i beste velgående i dag! Ja, jeg vet at mange har fått senskader av å ha blitt utsatt for røyking over lengre tid som astma osv. Men astma kan også forekomme hos ikkerøykere!

Jeg syns det er litt hysterisk selv om jeg også er veldig klar over hvor skadelig røyk kan være over tid! Så lenge dere ikke selv røyker hjemme og rundt babyen deres i det daglige tror jeg ikke du skal være så bekymret! Selvsagt så må jo de du besøker respektere at det er en baby der og gå ut osv!!!

Er enig at det er ekkelt og sånt, men å bli utsatt for røyk en gang i blant tror jeg går helt fint! Det er en del av livet! Hvis vi var så skjøre at vi ikke tålte sånt som babyer ville de ferreste av oss overlevd det første leveåret! :)

Nå røyker ikke mine foreldre inne lenger, men jeg hadde faktisk sagt at jeg ikke kom til å ta med meg mine barn på besøk så lenge de røyker inne. Mulig jeg er litt ekstrem, men for meg er det å røyke inne og rundt barna helt uaktuelt! Nå har alle besteforeldrene til lillen slutta, så er ikke noe problem lenger...

Nå røyker ikke mine foreldre inne lenger, men jeg hadde faktisk sagt at jeg ikke kom til å ta med meg mine barn på besøk så lenge de røyker inne. Mulig jeg er litt ekstrem, men for meg er det å røyke inne og rundt barna helt uaktuelt! Nå har alle besteforeldrene til lillen slutta, så er ikke noe problem lenger...
Dette er eg helt enig i. Men eg kan innrømme eg kanskje er litt ekstrem når det gjelder røyking ..

Jeg tror ikke foreldrene til ts røyket RUNDT barnet, om så var så skjønner jeg "besøksforbudet" :)

Oi, her var det mange som hadde svart meg!! Har ikke fått sjekket før nå ;-) takk for alle gode svar!

Jeg ser at det er litt delte meninger om dette temaet. Jeg er nok kanskje litt hysterisk. Jeg tenkte veldig lite på denne røykingen inne før jeg ble gravid, annet enn at jeg alltid måtte dusje og skifte klær når jeg kom hjem pga lukt. Så det er jo pga babyen at jeg tenker så mye på det.

De røyker ikke inne mens vi er der. Hadde de gjort det,hadde jeg faktisk sagt at det fikk velge mellom røyk og barnebarn på besøk. Selv om jeg ikke bor der og ikke har noe jeg skulle ha sagt.

Jeg kommer ikke til å slutte å besøke de. Jeg vet hvor glad de er i lille jenten min, og jeg vet at de virkelig prøver å gå ut for å røyke og for å ta litt hensyn. Og jeg ønsker jo å besøke de, vi har heldigvis et godt forhold ellers :-)
Dere som skriver at det finnes mye mer farligere og at vi og ble utsatt for mye har jo helt rett. Kanskje jeg bør prøve å ikke tenke så mye på det.

Jeg er veldig, veldig antirøyk, men vil ikke at noen skal bli støtt av hva jeg tenker om det. Men jeg hadde dessverre ikke dratt på besøk med barn eller baby til noen som røyker inne. Bestemoren min røyker inne, og bare etter 1 time blir jeg kvalm og må ut for frisk luft. Derfor har aldri sønnen min vært på besøk der. Jeg hadde isåfall planlagt besøkene på en sommerdag hvor vi kunne vært utendørs og kost oss sammen :)
Selv om de ikke røyker ikke på noen dager før besøk, oser der som oftest røyklukt og partikler fra alt inne I huset...
De aller, aller fleste tar ikke skade av å være på besøk hos noen som røyker, men jeg syns det er direkte ekkelt at unger skal puste inn den "driten", og at de skal få slippe det :) Da får heller besteforeldre komme til dere på besøk, siden de ikke er villige til å slutte å røyke inne..

Jeg er veldig, veldig antirøyk, men vil ikke at noen skal bli støtt av hva jeg tenker om det. Men jeg hadde dessverre ikke dratt på besøk med barn eller baby til noen som røyker inne. Bestemoren min røyker inne, og bare etter 1 time blir jeg kvalm og må ut for frisk luft. Derfor har aldri sønnen min vært på besøk der. Jeg hadde isåfall planlagt besøkene på en sommerdag hvor vi kunne vært utendørs og kost oss sammen :)
Selv om de ikke røyker ikke på noen dager før besøk, oser der som oftest røyklukt og partikler fra alt inne I huset...
De aller, aller fleste tar ikke skade av å være på besøk hos noen som røyker, men jeg syns det er direkte ekkelt at unger skal puste inn den "driten", og at de skal få slippe det :) Da får heller besteforeldre komme til dere på besøk, siden de ikke er villige til å slutte å røyke inne..

Det er dumt at det skal være sånn som dette! Man ønsker jo å reise på besøk uten noen bekymringer. Du er ganske tøff som lar vær å reise på besøk! Du viser jo ganske klart hva du mener om det!!
Jeg kommer nok til å fortsette å besøke de med babyen uansett. Men kjenner at jeg er veldig skeptisk med tanke på overnatting

At det lukter røyk innendørs er selvfølgelig veldig ubehagelig. Men er det skadelig/helsefarlig å være i et hus der det stinker røyk når det har vært luftet ut før babyen kommer på besøk? Jeg tenker at det viktigste er barnets helse, og jeg vil tro at det er minimalt med skadelige stoffer som pustes inn fra røyklukten som har satt seg i gardinene. Mulig jeg tar feil?

At det lukter røyk innendørs er selvfølgelig veldig ubehagelig. Men er det skadelig/helsefarlig å være i et hus der det stinker røyk når det har vært luftet ut før babyen kommer på besøk? Jeg tenker at det viktigste er barnets helse, og jeg vil tro at det er minimalt med skadelige stoffer som pustes inn fra røyklukten som har satt seg i gardinene. Mulig jeg tar feil?

Jeg håper du har rett i dette! Det er dette jeg ønsker, at det ikke er farlig for Baby!!

Back
Topp