Røykeslutt

Sluttet å røyke for flere år siden, men begynte å snuse i stedet. Prøvde å trappe ned/slutte når jeg oppdaget at jeg var gravid (ikke planlagt). Gikk greit å trappe ned, men når jeg prøvde å slutte helt på ferie fikk jeg røykesug for første gang på 3 år. Så nå har jeg begynt med nikotinfri snus, så mye bedre for meg og jordmor synes også det var en god løsning ettersom det er vanen jeg trenger og ikke nikotinen. Synd det ikke finnes tilsvarende for røyk.

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Min svigerinne røykte faktisk hele svangerskapet, og det gikk helt fint med ungen, og hun er 5 år nå. Jeg sier ikke at det er greit, men jeg kan forstå at ikke alle syns det er like lett å slutte, da er det iallfall bra at du har trappet ned, og At du har som mål å slutte så fort du klarer! Stå på, så klarer du det nok. Som de fleste her sier, så har du jo verdens beste motivasjon i magen!!! Jeg krysser fingrene for deg. :-)

Jeg har også problemer med å slutte.. sliter med å bli syykt stressa når jeg ikke røyker, og har hørt flere leger si at
Stresset ved å slutte er mere skadelig for barnet enn 4-5 røyk om dagen. Man bør jo selvfølgelig slutte! Men nå er jeg redd for å miste om jeg røyker, og om jeg slutter :O
Forbanna nikotin :p

Det skjønner jeg godt. Jeg var også fryktelig usikker på hva jeg skulle gjøre. Selv om det ikke er vanskelig å skjønne at det mest fornuftige er å kutte røyken, så kan abstinensene være så sterke og stresse såpass at man kan begynne å lure. Jeg ringte røyketelefonen jeg og snakket med de om rasjonelle og irrasjonelle tanker og ble beroliget og overbevist om at jeg hadde gjort det rette i å slutte.

Det finnes også en super side å joine slutta.no. Anbefales :)

Søsteren min fikk den beskjeden av legen sin, og en venninne av meg.
Om det stemmer eller ikke, har jeg ingen peiling på, men har hørt flere plasser at stress
Over hodet ikke er bra under svangerskap.

Jeg tenker ikke på høy puls nei, jeg får en ekstrem indre uro og blir veldig anspent.

Og så klart vet jeg at å slutte er det desidert beste for babyen, og det har jeg også planer om,
men det er ikke like lett for alle desverre, og det tar kanskje litt tid.

Har nå endelig fått hjem samboer som har vært borte i 14 dager, så det blir nok
lettere da, enn når jeg sitter hjemme alene med en haug med dyr og stresser for meg selv :p
Desverre alt for lettstressa..

Kjenner meg veldig igjen. Jeg røyket ikke etter positiv test. Og jeg røkte mye. Ca 20-30 sigaretter per dag. Jeg måtte ha to hele pakker i skapet for å være "trygg" et døgn. Når jeg da testet positivt klarte jeg ikke å røyke rett og slett. Men sånn reagerte jeg. Det skal sies at jeg var røykfri for aller første gang på 22 år i fjor og var det da i 6 mndr. Det var veldig mye lettere å slutte nå enn i fjor. Så jeg tror røykekutten i fjor hjalp meg veldig i år. Men dette klarer du. Bruk pusten og pust deg igjennom abstinensene, sinnet, adrenalinet, stresset.

Og røyketelefonen og slutta.no nevnte jeg i et annet innlegg til deg hehe. Fine folk som støtter deg hele tiden.

Det kan hjelpe å gå en rask tur og få ut anspentheten på den måten. Jeg var veldig anspent ved forrige røykeslutt og fikk veldig behov for gåturer etter ca 5 uker som røykfri. Nå er ikke sesongen på vår side nå, men kanskje noen solide brodder er tingen og rask gange et par ganger i uka ?

Jeg slutta å røyke når jeg var nesten 2 mnd på vei. Både jeg og samboeren min ble enige om en dato vi skulle slutte, og det greide vi. Var helt forferdelig, men etter en stund så ble det mye bedre. Vi brukte appen fra slutta og synes det var en god motivasjon :)

Sent from my GT-I9300

Back
Topp