Røykeslutt

Augustspiren<3

Flørter med forumet
Augustmødrene 2014
Er det flere enn meg som sliter med å stumpe røyken? Eller er det slik som jeg har fått det for meg at alle slutter på dagen? :p har gått fra 10-12 til 3-4 fra jeg fikk positiv test i begynnelsen av uka til nå.. skal selvfølgelig kutte enda mer ned, men har en samboer som også røyker, så det gjør det ennå vanskeligere :mad: føler meg som et så dårlig menneske hver gang jeg tenner en røyk, selv om jeg vet hvor skadelig det er :oops:

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Ikke røyken, men snusen! Har holdt meg til nå da, 18 dager!! ;) Jeg slutta på dagen ja, og det var egentlig verst de første dagene bare :)

Du burde være stolt av dæ selv at du har klart å kutte ned så mye på kort tid:-) Brukte nesten 2 uker sist da æ vart gravid på å slutte etter pos test. Så dette klarer du å.:-)
Har vært røykfri siden da æ, med unntak av ett par fæster i sommer. Hehe.

Jeg slutta å røyk for et par år siden, det gikk greit.. Men etter en stund begynte jeg å snuse fast... Jeg har prøvd å slutte med snus i 1 år snart nå... Ikke klart det, mye vanskeligere å slutte med snus enn røyk synes jeg.. Men jeg hadde i snus da jeg ventet g-test resultatet, da den viste positiv spyttet jeg den ut, ikke snust siden :) savnet det veldig de første 5 dagene, nå går det greit, og samboer sitter rett ved siden av meg å snuser ;) (det som knakk meg hvert ang jeg prøvde å slutte med snus tidligere). Så hurra!! Jeg er snusfri, og det skal jeg forbli!!! :) lykke til med røykeslutten, dette klarer du!!

PS! Motivasjon; det styggeste jeg har sett noensinne, var for ca 5 år siden. Det sto ei høygravid dame utenfor IKEA og røykte. Jeg trodde ikke mine egne øyne!! Jeg ble så sjokka og så irritert!! Så jeg heier på deg!!!

Google på YouTube om disse animasjonene om hvordan fosteret har det når du røyker. Det har jeg hørt flere har sluttet tvert av å se. Fosteret plages sannsynligvis av mors røyking.
Lykke til!

(Også burde jo samboeren din slutte også, av solidaritet og for å kunne ligge i samme seng som deg og babyen når den blir født)

Samboeren din burde definitivt slutte sammen med deg! Lykke til, du klarer det :)

Sluttet å røyke på dagen for 5,5 år siden :-) husker at det var mye lettere enn jeg trodde og tenkte "hvorfor har jeg ikke gjort dette før?" Merket med en gang at pust og kondis ble mye bedre, jeg har seriøst nesten aldri hostet etter jeg sluttet!

Jeg har av uviss grunn begynt å snuse i mellomtiden :-/ og jeg har snust MYE. Det er sånn at jeg lurer på om kollegaer og studievenner i det hele tatt vet hvordan jeg ser ut uten snus under leppen :-p
Nå er det slutt på snus, og jeg syns det bare er kjipt og trist :-( merker liksom ikke de positive endringene som jeg gjorde etter røykeslutt. Får 3000 kr mer å rutte med i mnd da :-p, hvitere tenner og en sunnere graviditet, men merker det liksom ikke! (Enda...)

Jeg trodde jeg skulle klikke først.. 1-2 kopper kaffe og 0 snus??? Jeg sleit.. Og kommer nå og da hvor jeg har lyst på snus, spesielt når jeg er mett, eller når jeg tar en kaffe.. Men det går bedre og bedre. Jeg opplevde samme som deg LUUS med røyken, var lettere enn antatt. Snusen er et helvete forhold :p samboeren min sitter nå melde t glass vin og snus.. Håper han koser seg :p

Har sykt lyst på et glass med fyldig rødvin og en feit skruf under leppa :-p

Driver å griper etter snusboksen hele tiden, men den er jo ikke der

Joda, det går bedre og bedre. Periodene jeg ikke tenker på snus blir lengre og lengre :-p

Til deg TS, så tror jeg det er på tide å bare gå cold turkey på røykingen. Bare slutt helt, du mater bare nikotinsuget ditt ved å røyke 1-2 om dagen. Lykke til :-)

Slutta å snuse. Slutta på dagen, ikke noe problem:) merker suget innimellom, men det får veldig greit:)

Tatt en halv røyk på en uke (fant det ut for en uke siden). Røyka til vanlig alt fra 6-15 røyk om dagen. Er vanskelig, men bare overdriv tanken på at det er utrolig farlig for den lille i magen! Motivasjon for meg til å klare å holde meg unna :) du klarer det hvis du virkelig innstiller deg på det! :) lykke til !

Samboeren din burde definitivt slutte sammen med deg! Lykke til, du klarer det :)
Enig her ;)
Tenk på alle pengene som spares om dere begge slutter :)

Google på YouTube om disse animasjonene om hvordan fosteret har det når du røyker. Det har jeg hørt flere har sluttet tvert av å se. Fosteret plages sannsynligvis av mors røyking.
Lykke til!

(Også burde jo samboeren din slutte også, av solidaritet og for å kunne ligge i samme seng som deg og babyen når den blir født)
Signerer!

Jeg synes en liten spire er motivasjon nok til å slutte å røyke ;) Jeg slutta på dagen da jeg fant ut at jeg var gravid med første. Begynte desverre å røyke igjen noen.mnd etter fødsel. Slutta igjen da vi begynte å prøve på andremann :) Har nå vært røykfri i 2 år :) Det er ikke vanskelig om man virkelig vil. Mannen min har prøvd å slutte x antall ganger, og ble sur på meg når jef sa det var så lett...Brått for 2 mndsiden slutta han også! Da inrømma han at de tidligere gangene så ville han egentlig ikke slutte..og at jeg hadde rett når jeg sa det var lett ;)

Jeg har også problemer med å slutte.. sliter med å bli syykt stressa når jeg ikke røyker, og har hørt flere leger si at
Stresset ved å slutte er mere skadelig for barnet enn 4-5 røyk om dagen. Man bør jo selvfølgelig slutte! Men nå er jeg redd for å miste om jeg røyker, og om jeg slutter :O
Forbanna nikotin :p

Jeg har også problemer med å slutte.. sliter med å bli syykt stressa når jeg ikke røyker, og har hørt flere leger si at
Stresset ved å slutte er mere skadelig for barnet enn 4-5 røyk om dagen. Man bør jo selvfølgelig slutte! Men nå er jeg redd for å miste om jeg røyker, og om jeg slutter :O
Tror det bare er noe tull! Hva med de som har veldig stressende jobb? Skal du bli sykemeldt pga abortfare...har aldri hørt om det i hvertfall :p og må være mer stressende å tenke på at man skader den lille med røyken??

Har du hørt dette direkte fra leger eller fra andre du kjenner som visstnok skal ha hørt det fra sin lege?

Jeg tror neppe man finner noe særlig av vitenskapelige studier som konkluderer med og underbygger dette (og dette er nok forsket på!)

Nikotinabstinens er ikke farlig, kun ubehagelig.

Dette er overhodet ikke sant!
Hver eneste gang du tar en røyk så stresser du babyen din ved å kutte på tilførselen av oksygen.
Google det, så finner du nok denne videoen det prates om litt lenger opp her!

Jeg sluttet å røyke den dagen jeg bestemte meg for at jeg ville prøve å bli gravid, og har ikke tatt ett eneste trekk siden. Dette er nå 3 år siden, og jeg er så utrolig glad og fornøyd med at jeg både ville gjøre det og at jeg klarte å gjøre det ;)

http://www.babycenter.com/0_how-smoking-during-pregnancy-affects-you-and-your-baby_1405720.bc

Her står det blandt annet at når nikotinen og karbonmonoksiden sammarbeider, så kutter du oksygentilførselen til barnet og tvinger det til å "puste gjennom et tynt sugerør".

I tillegg står det at det er den første "dosen" med nikotin hver dag som er verst for barnet, altså er det ikke nødvendigvis så stor forskjell på å røyke en hel pakke enn bare noen få sigaretter hver dag (selv om det så klart er hakket bedre å kutte ned). Så lite som 2-3 sigaretter hver dag tetter blodårene.

Når barnet får mindre oksygen på grunn av røyken, så øker sjansen for både dødfødsel og prematurfødsel til det dobbelte - i tillegg til stresset barnet blir utsatt for mens det kaver for å få i seg nok oksygen.

Er ikke det mer stressende for en baby enn at mammaen er stresset?

Dessuten; er det høy puls du er redd for i forhold til stress?
Man får faktisk høyere puls av å røyke, selv om mange tror og føler at de blir avslappet.

Nei, for faen. STUMP RØYKEN!! :p

Last edited:
Søsteren min fikk den beskjeden av legen sin, og en venninne av meg.
Om det stemmer eller ikke, har jeg ingen peiling på, men har hørt flere plasser at stress
Over hodet ikke er bra under svangerskap.

Jeg tenker ikke på høy puls nei, jeg får en ekstrem indre uro og blir veldig anspent.

Og så klart vet jeg at å slutte er det desidert beste for babyen, og det har jeg også planer om,
men det er ikke like lett for alle desverre, og det tar kanskje litt tid.

Har nå endelig fått hjem samboer som har vært borte i 14 dager, så det blir nok
lettere da, enn når jeg sitter hjemme alene med en haug med dyr og stresser for meg selv :p
Desverre alt for lettstressa..

Back
Topp