Røyker/snuser du?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Tone
  • Opprettet Opprettet
Jeg kan delvis trekke tilbake "ikke egnet til å få barn". Men jeg blir oppriktig bekymret hvis foreldrene ikke har vilje nok til å få til en så enkel ting som å slutte å røyke. Da blir jeg bekymret for om de senere heller ikke er i stand til å gjøre det beste for barnet sitt! Jeg har selv sluttet å røyke. Men lenge før jeg hadde en tanke om å få barn. Jeg sluttet da jeg skjønte at "Dette er jo faktisk ikke kult". For det er derfor de fleste av oss begynner med dette. I fjortis årene, da vi tror vi er kule.

For alle handler det ikke bare om vilje, men at det faktisk kan være vanskelig for noen, som derfor er i behov av å be om hjelp for å få det til :) Jeg er enig i at nikotin ikke hører til et svangerskap, men jeg anser ikke de som slutter av seg selv som noe bedre enn de som får hjelp til det, slik det høres ut her. At det var enkelt for deg er supert! Allikevel skal man være forsiktig med å sette seg på sin høye hest og dømme de som gjør det på andre måter.

For alle handler det ikke bare om vilje, men at det faktisk kan være vanskelig for noen, som derfor er i behov av å be om hjelp for å få det til :) Jeg er enig i at nikotin ikke hører til et svangerskap, men jeg anser ikke de som slutter av seg selv som noe bedre enn de som får hjelp til det, slik det høres ut her. At det var enkelt for deg er supert! Allikevel skal man være forsiktig med å sette seg på sin høye hest og dømme de som gjør det på andre måter.
Jeg tror ikke du klarer å lese hva jeg har skrevet 3 ganger nå!

Jeg har FULL forståelse for at det kan være vanskelig. Jeg har selv vært igjennom det, det er derfor jeg vet! Det jeg sier er at det er fullt mulig. Ja, det er tøft og vanskelig. Men det går. Det burde alltid gå! Og JA, det tar tid. Men det går! Man burde ikke ende opp i konklusjonen at "det går ikke", når man har et barn i magen. De som ber om hjelp viser at de vil, men om de allikevel MED hjelp ikke klarer det var det ikke vilje nok!

Nå orker jeg ikke gjenta meg selv fler ganger :-)

Ser nå at jeg kunne formulert "Men jeg blir oppriktig bekymret hvis foreldrene ikke har vilje nok til å få til en så enkel ting som å slutte å røyke." annerledes. Det er en "enkel" ting å gjøre i form av at det bør være et enkelt valg å ta da man er gravid. Valget bør være enkelt, men jobben er selvfølgelig tøff :)

Jeg var kanskje litt streng der. Ser den. Her er det ikke snakk om kattedo eller spekemat eller andre ting som man selvfølgelig også skal holde seg unna hvis man ønsker det beste for barnet i magen. Her var det spørsmål om røyk/snus. Som er idioti å holde på med i et svangerskap. Det må vi være enige om?

Jeg har full forståelse for de som sliter med å slutte og bruker litt tid på dette. Slutte tar tid! De jeg ikke kan forstå meg på er de som ender opp i "Det går ikke", for jo, det går. Det har tusenvis av andre mennesker vist før dem.

Min beste grunn til å mene som jeg gjør er at mitt forrige barn ble født 9 uker før termin, i tillegg var han dysmatur ( alt for lav fødselsvekt). Jeg har sett farene ved for lav fødselsvekt på alt for nært hold. Og jeg har sett farene ved hva det betyr at et organ eller flere ikke er ferdig utviklet!! Jeg fikk svangerskapsforgiftning. At noen med vilje utsetter barnet sitt for dette er for meg galskap. Man ønsker vel det beste for barnet sitt?

Man hører om de som blir beskyldt for å ha røyket gjennom hele svangerskapet fordi det ser slik ut på morkaka. De har bare vært utsatt for passiv røyking. Tenk da hvordan det vil se ut for de som faktisk røyker?

Også har man krybbedød. Barnet kan dø i krybbedød, ikke fordi moren har røyket, men fordi barnet har delt soverom med en far som røyker? Der ser man hvor farlig det er.

Hvordan kan noen i det heletatt klare å ikke mene noe om dette? "Hva andre gjør får være opp til dem. Jeg bryr meg ikke!" Dette er et tema man virkelig kan blande seg i. Jeg griner når jeg skriver dette, fordi jeg bryr meg om andres barn også. Ikke bare mitt eget!! Vi må være sterke nok til å kunne gjøre det som er best for barnet i magen!!

Hei.
Jeg og er enig i at man skal tenke på det livet vi bærer. Og ja jeg skrev og at jeg passer mine saker så får andre passe sine. Men det betyr ikke at jeg ikke bryr meg. Jeg har selv vert på begge sider av saken. Jeg mener det går ann å diskutere en sak uten at man skal rakke ned på mot parten. For det handler jo ikke om at røykere ikke vet hvilken risiko de tar... for det vet de! Men de som ikke har røykt vet kansje ikke hvor vanskelig det er å slutte heller. Det handler og om å ha respekt for hverandre og vise folkeskikk, selv om vi ikke snakker face 2 face. Jeg har og opplevd at noen jeg kjenner har mistet sitt barn i krybbedød... og det var ikke røyk eller snus som var årsaken til det. Det var ikke meningen å lage noe kvalm eller ufred. Jeg ønsker bare vi alle kan tenke oss om før vi skriver slik at vi ikke lager mer belastning for noen som kanskje ikke trenger det. Kommentarer her kan gjøre like vondt som kommentarer som blir sagt. Ønsker dere alle en fin helg videre

Kuttet ut snus dagen jeg fikk positiv test forrige svangerskap! Ikke rørt siden [emoji28]

Synes ikke man skal dømme noen ang dette. For det er veldig vanskelig å slutte. Og for dere som ikke røyker eller snuser aner ikke hvordan det er! For de som røyker og snuser har full forståelse over risikoene og sliter kanskje med en dønn med dårlig samvittighet. Jeg dømmer ingen, jeg bryr meg ikke hva andre gjør å velger, for man klarer ikke å sette seg inn i hva den personen føler eller tenker. Utrolig bra for dere som har klart å slutte[emoji16][emoji4]

Jeg sluttet da jeg fant ut jeg gravid [emoji5] har gjort akuratt det samme de andre gangene jeg har vært gravid [emoji1305]
Hardt og tøft. Men det går [emoji1305]

Snuste masse før jeg fant ut at jeg var gravid. Sluttet med en gang vi fikk positiv test. Har vært litt hardt i perioder, men endelig har jeg funnet en motivasjon som er god nok.

Back
Topp