Røyker/ikke røyker!?

MammaLM

Elsker forumet
God kveld girls!

Nå blir det vell litt av en diskusjon, håper å slippe det, så skriver heller her, enn på Generell.. [;)]
MEN, jeg har slitt veeeeldig med å slutte å røyke denne gang, veeeeldig  også!!! [:(]
(Vill legge til at jeg røyker/røyka bare 3-4 røyk til dagen, og sånn har det vert siden jeg slutta å amme sønnen min). (røyke ikke i det svangerskapet, å heller ikke etter han ble født, begynte 6 mnd senere igjen..[:'(]) Anyway.. Bestemte meg en dag at nei, nå må jeg slutte, dette er ekkelt og farlig, stakkars barnet i magen!! Bestemte meg for at når jeg hadde vert på UL så skulle jeg slutte uansett hva, for da har jeg sett henne, og svangerskapet blir litt mer "virkelig" om noen kjønner!
Holdt dette da faktisk.. Men kjenner jeg sliter nå som bare det.. jeg sitter her å lesser innpå med chips, stratos, druer og cola.. HALLO!! Hehe! Alt for å holde lysten opptatt!
Sambo har glemt røyken hjemme da, derfor det er ekstra vanskelig!
Men er jo faktisk 19+2 uker på vei så må klare dette nå....!!!!!!!!!!!!

Noen andre som jobber med det samme, eller er ere alle så fantastiske mennesker som ikke røyker?[:-] 

(Vet at jeg kan få noen stygge kommentarer for at jeg ikke har klart å slutte før dette tidspunktet, men sånn er det, har valgt å rose meg selv for endelig å ta et valg, enn å klandre meg selv for hvorfor jeg ikke har slutta før nå)!!

Jeg har kanskje ikke vert helt tydelig i alt rotet jeg har rabblet ned her[:-] Men den viktigste delen av hele innlegget ble misforstått.. JEG HAR IKKE TRAPPA NED, HAR IKKE RØRT EN SIGARETT SIDEN UL!! så har foreløpig holdt mine ord[;)]

Jeg skal ikke kjefte på deg, vil bare si at jeg har troa på deg, og kan heie på deg hvis du trenger noen til det. Jeg slutta selv rimelig kjapt etter testen var positiv så er lidderlig stolt over meg selv, og jeg hadde noen fantastiske venner som oppmuntra meg og roste meg masse gjennom den første tøffe tiden så jeg gir dem og babyen all ære der. [:D] (skal nevnes at jeg hadde også noen "snille" mennesker som sa det ikke var noe farlig hvis jeg ikke greide å slutte å røyke, for det er bedre å kutte ned enn å røyke masse, noe det selvsagt er, men det er feil å si det synes jeg... Hadde jeg bare hatt slike rundt meg hadde jeg nok ikke klart å slutte, de maste jo om at jeg måtte bli med ut å røyke hele tiden.)

Så jeg tror du kan greie det jeg, og det er kjempebra at du nå har gjort det valget, men det er jo leit at du sliter med det suget da, vet jo selv åssen det er... Vil bare ønske deg lykke til egentlig! Og sende deg en heiende ku!

[:D]

ORIGINAL: MammaLM

Noen andre som jobber med det samme, eller er ere alle så fantastiske mennesker som ikke røyker?[:-] 

Eg er da eit slikt fantastiskt menneske som ikkje har røykt[;)] Hehe, måtte berre ta den med.
Neida, er ikkje noko meir fantastisk enn andre, og har heilt sikkert andre laster som ikkje er noko særleg. Synes du er flink som får trappa ned, alt hjelper jo på har eg hørt. Forstår det er vanskeleg, men druer eller andre "grønne" alternativ er jo ikkje så verst.

Berre du får støtte heime, så trur eg du klarer dette. Røyker sambuaren din? I så fall synes eg han og bør slutte/trappe ned i lag med deg.

Lykke til!

ORIGINAL: PersillesLille

Jeg skal ikke kjefte på deg, vil bare si at jeg har troa på deg, og kan heie på deg hvis du trenger noen til det. Jeg slutta selv rimelig kjapt etter testen var positiv så er lidderlig stolt over meg selv, og jeg hadde noen fantastiske venner som oppmuntra meg og roste meg masse gjennom den første tøffe tiden så jeg gir dem og babyen all ære der. [:D] (skal nevnes at jeg hadde også noen "snille" mennesker som sa det ikke var noe farlig hvis jeg ikke greide å slutte å røyke, for det er bedre å kutte ned enn å røyke masse, noe det selvsagt er, men det er feil å si det synes jeg... Hadde jeg bare hatt slike rundt meg hadde jeg nok ikke klart å slutte, de maste jo om at jeg måtte bli med ut å røyke hele tiden.)

Så jeg tror du kan greie det jeg, og det er kjempebra at du nå har gjort det valget, men det er jo leit at du sliter med det suget da, vet jo selv åssen det er... Vil bare ønske deg lykke til egentlig! Og sende deg en heiende ku!

[:D]

Off, har hørt noen av di, men dette synes ikke jeg er en "venne tjeneste" akuratt.. helle motsatt! Veldig lite motiverende!![:'(] 

Men tusen takk for motivasjonen og kua![:D] 

ORIGINAL: Kris78

ORIGINAL: MammaLM

Eg er da eit slikt fantastiskt menneske som ikkje har røykt[;)] Hehe, måtte berre ta den med.
Neida, er ikkje noko meir fantastisk enn andre, og har heilt sikkert andre laster som ikkje er noko særleg. Synes du er flink som får trappa ned, alt hjelper jo på har eg hørt. Forstår det er vanskeleg, men druer eller andre "grønne" alternativ er jo ikkje så verst.

Berre du får støtte heime, så trur eg du klarer dette. Røyker sambuaren din? I så fall synes eg han og bør slutte/trappe ned i lag med deg.

Lykke til!

Hihi! Du er god, å håper du aldri begynner[;)] 
Men må merke det at jeg har ikke trappa ned, har aldri røykt mer enn di få røykene daglig, men har nå slutta HELT!!! [:D][:D][:D] 

Men sambo klarer ikke å slutte, å jeg har prøvd å motivere han, og hjelpe, å si at det ville hjulpet meg, men jeg har sett han noen dager uten røyk, å hvis han ikke føler seg klar enda, så ok!
Vi har aldri røyka inne så om han går ut å røyker så merker jeg ikke det så godt, det er vell bare det at jeg vet det ligger sigaretter i huset[:'(] 

Men men! Får vise hvor sterke vi kvinner faktisk er da[;)] hihi

Skal ikke dømme deg altså[:D]
Tenkte bare jeg vil si min side av saken som ikke har røkt i det heletatt før[;)]
Tidligere når jeg satt i butikk så HATA jeg ei gravid dame som kom å kjøpte røyk. Visste det var ho som røyka, og syns det var skrekkelig[:'(] Syns fortsatt det er grusomt å se gravide damer som røyker/drikker.

Nå som jeg er gravid så har jeg faktisk fått litt mer "forståelse" for røykerene. Skjønner at det kan være vanskelig å slutte med en "gode" man har drevet med i mange år. Man føler seg jo ikke anderledes i et svangerskap enn vanlig. (om man ikke er dårlig da) Og hvorfor skal kroppen la vær å ha nikotinsuget som vanlig? Såklart syns jeg røykere skal la vær for babyen sin skyld. Den ligger jo i magen og kan ikke skånes mot giftene.

Jeg kan ikke si hvordan man skal slutte å røyke, for det har jeg ikke peiling på.[8D] men uansett sette noen mål så du tilslutt klarer det. Håper du har noen nær som kan være motivator og ikke bare rakker ned på deg/later som ingenting.

Ups, ble visst langt dette[:D] Vil ikke at du skal ta noe av det som "kjeft", bare tanker fra noen som ikke har peiling[8D]

ORIGINAL: _Nanne_

Skal ikke dømme deg altså[:D]
Tenkte bare jeg vil si min side av saken som ikke har røkt i det heletatt før[;)]
Tidligere når jeg satt i butikk så HATA jeg ei gravid dame som kom å kjøpte røyk. Visste det var ho som røyka, og syns det var skrekkelig[:'(] Syns fortsatt det er grusomt å se gravide damer som røyker/drikker.

Nå som jeg er gravid så har jeg faktisk fått litt mer "forståelse" for røykerene. Skjønner at det kan være vanskelig å slutte med en "gode" man har drevet med i mange år. Man føler seg jo ikke anderledes i et svangerskap enn vanlig. (om man ikke er dårlig da) Og hvorfor skal kroppen la vær å ha nikotinsuget som vanlig? Såklart syns jeg røykere skal la vær for babyen sin skyld. Den ligger jo i magen og kan ikke skånes mot giftene.

Jeg kan ikke si hvordan man skal slutte å røyke, for det har jeg ikke peiling på.[8D] men uansett sette noen mål så du tilslutt klarer det. Håper du har noen nær som kan være motivator og ikke bare rakker ned på deg/later som ingenting.

Ups, ble visst langt dette[:D] Vil ikke at du skal ta noe av det som "kjeft", bare tanker fra noen som ikke har peiling[8D]

[:D] Hehe!
Det er vell ikke så mye annet å gjøre enn å faktisk bestemme seg for det!
Men det verste er jo alle disse pokkers hormonene som følger med svangeskapet.. som gjør at ting til tider kan virke litt tøft og slitsomt.. Da er det godt med en røyk!
Men har ikke røykt en eneste en etter UL, så jeg har foreløpig holdt mine ord![:D][;)] 

ORIGINAL: citadel

Jeg skal ikke dømme deg eller kjefte på deg jeg heller[;)] Men jeg må innrømme og vil ikke legge skjul på at gravide som røyker er det styggeste og mest egoistiske jeg ser[:@][:-] Sånn, det var noen fæle ord fra meg om den saken.

Når det er sagt, så vil jeg også si at jeg har TROA på deg!!!! Du vet jo at dette ikke er bra for babyen. Du vet også at det ikke er bra for deg og dem rundt deg. Så kunnskapen er der. Da er det bare viljen igjen[8D]. Den er ofte vrien å knekke[8D][:-]. Men er du heldig og er STA som meg, vil du snart se at det kanskje var lettere enn en skulle tro å slutte. Du har jo også klart å slutte før[:)][:D] Jeg har sluttet å røyke to ganger. Begge gangene fordi jeg ble gravid. Så jeg forstår deg, jeg skjønner og vet at det ikke er lett, spesielt hvis du har en samboer som også røyker. Men du må rett og slett bare bestemme deg. Og det har du jo gjort. Så legg bort alle undskyldninger om å vente til da og da, eller bare den lille ene skader vel ikke? Dette klarer du!!!! STÅ PÅ!!!!

Sender deg også en heiende ku

Gravide som røyker er faktisk det verste jeg også vet.. når jeg hadde gått ut med at jeg er gravid, så røyka jeg ikke den ene jeg pleide å ta på jobb, å aldri forann venner/familie, bare på terrassen hvor ingen kunne se meg[;)][:-] Noe så tåpelig i grunn! Hehe, da kan en vell  bare slutte uansett istede for å gjemme seg og lang sjemst!

For det første så vil jeg bare si at jeg syns ingen har noe med å komme med stygge kommentarer til deg hvis du er redd for det[:)] ja, selvfølgelig er det best at du slutter å røyke og det vet du jo[:)] Flott at du har sluttet nå!!!

Jeg sluttet i det øyeblikket jeg fikk positiv test.. jeg har aldri slutta ordentlig før i de ti årene jeg har røykt... Det gikk faktisk greit syntes jeg... var røyksugen i noen uker, men bare korte perioder av gangen.. det jeg synes hjelper er å suge på salte lakrispastiller.. lakerol eller noe... når du kommer over kneika kan det hende du vil synes som meg at røyk lukter skikkelig ille... og da frister det ikke lenger å begynne... men nå har samboer slutta å røyke også.. vi røyka inne og så han måtte enten ut på fortauet eller slutte.... Også kan du tenke på alle pengene du sparer... kjøpe nye mammaklær istedet og babyklær....[:)]

Heier på deg jeg også[:)]

ORIGINAL: Sleepy

For det første så vil jeg bare si at jeg syns ingen har noe med å komme med stygge kommentarer til deg hvis du er redd for det[:)] ja, selvfølgelig er det best at du slutter å røyke og det vet du jo[:)] Flott at du har sluttet nå!!!

Jeg sluttet i det øyeblikket jeg fikk positiv test.. jeg har aldri slutta ordentlig før i de ti årene jeg har røykt... Det gikk faktisk greit syntes jeg... var røyksugen i noen uker, men bare korte perioder av gangen.. det jeg synes hjelper er å suge på salte lakrispastiller.. lakerol eller noe... når du kommer over kneika kan det hende du vil synes som meg at røyk lukter skikkelig ille... og da frister det ikke lenger å begynne... men nå har samboer slutta å røyke også.. vi røyka inne og så han måtte enten ut på fortauet eller slutte.... Også kan du tenke på alle pengene du sparer... kjøpe nye mammaklær istedet og babyklær....[:)]

Heier på deg jeg også[:)]

[:D] Folk må bare være ærlige, jeg tåler å høre det meste[;)] 
Jeg fant faktisk ut ganske sent i svangerskapet, var vell runt 12+3 da vi fant ut at vi skulle bli foreldre, så har ikke røyka så lenge bevisst da..  Men ja!
Mange goder med å slutte, å gleder meg til å spare disse pengene heller!

Bestemte meg for å kaste pengene jeg hadde brukt på røyk i sparegrisen til barna[;)] Mye bedre prioritering, å hadde fått så altfor dårlig samvittighet om jeg en dag hadde kjøpt sigaretter, for vet da at di pengene skulle egentlig barna hatt, så tok jeg dem selv, for så å påføre ubehag til barnet i magen[;)][:-] Det må jo svi på samvittigheten, at da tror jeg ikke jeg klarer det![;)]

Har aldri røyka selv, men ser jo hvor vanskelig det er for enkelte å slutte, og med en artikkel jeg leste en gang i bakhue, om at nikotin tar akkurat de samme banene i hjerne som heroin...da sier det seg selv at det ikke er bare-bare.
tror også på at DU blir mer avslappa og harmonisk om du får et par trekk i ny og ne, dermed har også ungen det bedre enn om du hadde kutta tvert og vært helt " i knestående". Så ta deg noen trekk når du MÅ, og bry deg fint lite om alt maset man hører. Støtter deg, jeg.

Stå imot røyken, dette KLARER du. Selv sluttet jeg den dagen jeg fikk en positiv test, men tror nok jeg hadde kommet til å slutte selv om jeg i var gravid heller. Røyket før jeg fikk Filip, var var også så "dum" at jeg begynte igjen en god stund etter at jeg fikk han. Hadde hele tiden bestemt meg for aldri å røyke med han tilstede, noe jeg også holdt. Hadde gooood kontroll på røykingen min lenge, helt til den fikk kontroll over meg. Følte at jeg ble mer og mer amper om jeg ikke hadde røyket på en stund, suget ble så ille at jeg merket at jeg kunne bli irritert rundt Filip. Så jeg fant ut at jeg ville ikke forbli en røykemamma. Så nå er jeg røykfri, og DET har jeg tenkt til å forbli. Så stå på, dette klarer du. Det handler bare om å få de rette tankene, og hvor mye du egentlig har lyst til å slutte.

du er flink som klarer holde deg!!
det er når suget er verst det er bra og vise viljen og ikke gjør det!! [;)]

ORIGINAL: tjukkebollefeita

Jeg har ikke klart å slutte å røyke enda! Vet det er dårlig, men det går bare ikke!
Har trappet veldig ned da, og er nok like rundt hjørnet at jeg har motivasjo nok til å kutte helt ut! Men har jo en samvittighet like sort som lungene mine blir!

Signerer jeg[:(] Har hatt en uke her og der underveis der jeg ikke har røykt, men så er det på an igjen. Har sluttet før og, den ene gangen klarte jeg ett halvt år. Trodde aldri det skulle  bli så vanskelig denne gangen! Leste jo boken endelig ikke røyker og, men den hjalp absolutt ingenting.

Lykke til med røykeslutt!!![:D][:D][:D][:D]

Slutta selv da jeg ble gravid med eldstemann, syntes også det var vanskelig å slutte.

ORIGINAL: Angelicka24

Jeg har ikke klart å slutte å røyke enda! Vet det er dårlig, men det går bare ikke!
Har trappet veldig ned da, og er nok like rundt hjørnet at jeg har motivasjo nok til å kutte helt ut! Men har jo en samvittighet like sort som lungene mine blir!

Signerer jeg[:(] Har hatt en uke her og der underveis der jeg ikke har røykt, men så er det på an igjen. Har sluttet før og, den ene gangen klarte jeg ett halvt år. Trodde aldri det skulle  bli så vanskelig denne gangen! Leste jo boken endelig ikke røyker og, men den hjalp absolutt ingenting.

har heller ikke klart det, men røyker ikke på langt nær så mye som jeg gjorde[&:][:(]

Jeg sluttet å røyke da vi begynte å prøve, dvs for 2,5 år siden. Har innimellom tatt meg en festrøyk, men ikke noe mer - og i hvert fall ikke etter at jeg ble gravid!

Ønsker dere alle lykke til med røykeslutt! Når suget melder seg må dere tenke på den sangen som musene synger i Askepott; "we can do it, we can do it"... [;)]

ORIGINAL: IdaK

Jeg sluttet å røyke da vi begynte å prøve, dvs for 2,5 år siden. Har innimellom tatt meg en festrøyk, men ikke noe mer - og i hvert fall ikke etter at jeg ble gravid!

Ønsker dere alle lykke til med røykeslutt! Når suget melder seg må dere tenke på den sangen som musene synger i Askepott; "we can do it, we can do it"... [;)]

Hihihi, den var ikke dum[:D] Nei, det er forferdelig, for jeg går rundt med konstant dårlig samvittighet og. Prøver å sette meg mål, men neida, når det målet kommer så går det ikke. Skikkelig irriterende[:@] Alle sier: åååh, det er så lett, bare til å slutte det! Er ikke så lett, da hadde jeg jo sluttet for leeeeeenge siden! Har ikke akkurat lyst på kreft og det som er liksom[&:]

Masse lykke til med røykesluttingen [;)]

Bare å bestemme deg at NÅ blir det aldri ett trekk igjen..aldri mer! det gjorde jeg også når jeg fikk positiv test, å nå har jeg ikke røyka ett trekk heller på over to mnd [:D]
Men vet det er skikkelig fælt å vanskelig, men jeg begynte å spise kålerot i stedet :p

Dette klarer du ja :D :D Stå på!! Heier med jeg også, men fant ikke kua :p

ORIGINAL: ainakor

ORIGINAL: Angelicka24

har heller ikke klart det, men røyker ikke på langt nær så mye som jeg gjorde[&:][:(]

skjønner dere så godt! å slutte å røyke er det vanskeligste på jord!!! eg klarte heldigvis å slutte den dagen eg testet positivt, men det var ikkje bare lett! heier på dere!! [:D] bare å trappe ned er jo en kjempe god begynnelse som viser at dere virkelig vil!!!! [:D]

Back
Topp