Røyker du?

Takk for alle svar! Og gode råd, godt å se at så mange har klart det. Var i sverige idag og bestemte sammen at vi ikke skulle kjøpe røyk. Skal på oul neste fredag, så håper det blir en ekstra tankevekker! Da skal vi også handle inn litt til gutten eller jenta, så da har jeg litt annet å pusle med :) Om jeg greier det i dag eller om 4 mnd spiller "ingen" rolle for meg, det viktigste er at jeg klarer! Og selvfølgelig at babyen min er velskapt. Har snakket litt med jordmor om dette også.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Jeg røyka ca 10-20 røyk hver dag.. I forrige svangerskap røyka jeg.. Har hatt så dårlig samvittighet... Men nå, den dagen jeg fikk positivt svar, så har jeg kutta ut røyken!! Helt for jævlig! , men jeg hadde bestemt meg.. Det var langt i fra lett, men har da klart det :) Har også en mann som røyker, men han har ikke slutta. Jeg synes det er helt ok, for jeg ville blitt kvalm om jeg skulle ha tatt en nå. Stå på!!! Du får tenke på lille spira i magen din ❤️

Sendt fra min IPhone 5C :)

Takk for alle svar! Og gode råd, godt å se at så mange har klart det. Var i sverige idag og bestemte sammen at vi ikke skulle kjøpe røyk. Skal på oul neste fredag, så håper det blir en ekstra tankevekker! Da skal vi også handle inn litt til gutten eller jenta, så da har jeg litt annet å pusle med :) Om jeg greier det i dag eller om 4 mnd spiller "ingen" rolle for meg, det viktigste er at jeg klarer! Og selvfølgelig at babyen min er velskapt. Har snakket litt med jordmor om dette også.

Så flinke dere var da!! :D

Har endå ikkje klart å slutte å snuse.. Dårlig samvittighet, så klart, men har kutta mykje ned. Det er vanskelig, altså! :) dere som ikkje røyker/snuser har faktisk ikkje forståelse for korleis det er. Og det er berre slik! :) synd å sei det, men.. :p

Alle gjer det dei kan/klarar, og eg trur faktisk at det i mange tilfelle er godt nok. :) Born har blitt født i alle tider, og under alle omstendigheiter. Vi veit meir om kva som kan vera skadeleg i dag - derfor har vi hundrevis av restriksjoner på kva vi skal spise, drikke, gjere av fysiske aktivitetar etc. Det er ikkje alltid like enkelt å vera "flink pike" på alle nivå og i alle ledd! :) litt er betre enn ingenting, og vi gjer stort sett som best vi kan. ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Har endå ikkje klart å slutte å snuse.. Dårlig samvittighet, så klart, men har kutta mykje ned. Det er vanskelig, altså! :) dere som ikkje røyker/snuser har faktisk ikkje forståelse for korleis det er. Og det er berre slik! :) synd å sei det, men.. :p

Alle gjer det dei kan/klarar, og eg trur faktisk at det i mange tilfelle er godt nok. :) Born har blitt født i alle tider, og under alle omstendigheiter. Vi veit meir om kva som kan vera skadeleg i dag - derfor har vi hundrevis av restriksjoner på kva vi skal spise, drikke, gjere av fysiske aktivitetar etc. Det er ikkje alltid like enkelt å vera "flink pike" på alle nivå og i alle ledd! :) litt er betre enn ingenting, og vi gjer stort sett som best vi kan. ;)

Sniker fra desember (tidligere oktober)..Jeg har heller ikke klart å kutte helt..Er drit vanskelig..Sliter m dårlig samvittighet hver bidige gang jeg tar en, men klarer ikke å kutte helt..Er enig i d du skriver her..Mange som ikke forstår hvor vanskelig d egentlig er å slutte..Har klart å trappe utrolig ned i forhold til d jeg gjorde..Tok d opp da jeg var på ul fredag og hu sa at om man ikke klarte å kutte helt var d tross alt bedre å kutte betraktelig ned..Desverre for oss som røyker/snuser får vi jo ikke brukt noe hjelpemiddel mot dette..Dermed blir d jo ekstra vanskelig..håper vi klarer å slutte helt i løpet av svangerskapet..

Jeg har heller ikke klart å slutte helt med snusen, og jeg får såå dårlig samvittighet for den lille.. Men for at jeg også skal holde motet og humøret oppe må jeg ta meg en i ny og ne. Dere som ikke har klart å slutte helt med røyk og snus, vet dere om det kan være skadelig for barnets utseende? Om den kan få hareskår eller den slags?
Jeg er så egstlig for sånt, at jeg skal skade mitt eget barn.
Hadde selv en kollega i høst som snuste ekstra sterk gjennom hele svangerskapet, men fødte en vellskapt liten jente.
Har dere noen slike opplevelser? eller hørt tidliger? :)

Har ei venninne som røyket under svangerskapet sitt, ungen fikk skikkelig astma.. Pustemaske og sliter med å være i aktivitet.. Jeg sluttet den dagen jeg fant ut at jeg var gravid, MEST på grunn av sønnen til hun venninnen min :O håper du klarer det :) min mor røyket å, begge barna hennes har astma.. Jeg har heldigvis vokst det av meg, men ikke min bror :(

Jeg har heller ikke klart å slutte helt med snusen, og jeg får såå dårlig samvittighet for den lille.. Men for at jeg også skal holde motet og humøret oppe må jeg ta meg en i ny og ne. Dere som ikke har klart å slutte helt med røyk og snus, vet dere om det kan være skadelig for barnets utseende? Om den kan få hareskår eller den slags?
Jeg er så egstlig for sånt, at jeg skal skade mitt eget barn.
Hadde selv en kollega i høst som snuste ekstra sterk gjennom hele svangerskapet, men fødte en vellskapt liten jente.
Har dere noen slike opplevelser? eller hørt tidliger? :)

Jeg kjøpte en boks snus første gang jeg skulle slutte med røyken. Tenkte det ble enklere. Men hørte og leste noe om at forskere har funnet ut at snus er mer skadelig for fosteret enn røyk! Snusen går vist rett i blodet, mens røyken minsker oksygenet til fosteret. Så her ble det tatt 1 snus og ikke fler! :/

Her har du nok misforstått litt! :) Både røyk og snus gjer at fosteret får mindre oksygen. Røyk inneheld ganske mange ulike stoff som kvar for seg er like ille, og om ikkje verre enn, nikotin som er "hovudingrediensen" i snus. Fosteret får altså meir nikotin i seg ved snus hos mor enn av røyk, men fosteret får ikkje i seg tjære, karbonmonoksid og dei andre skumlingane du finn i røyk.

Det er i grunn eit valg mellom pest eller kolera. Nikotintyggis, nikotinplaster og snus har også heilt identisk effekt på fosteret.

Korleis har det gått med dykk som ikkje klarte å slutte på OUL? Eg har OUL neste veke, og er veldig spent... Så fortell, fortell!

Her røykes det ennå litt dessverre, tross at vi ikkr kjlpte røyk i sverige! :/ frustrert og lei! !

Back
Topp