Røyker du?

OktoberLykkerus

Forelsket i forumet
Oktoberskatter 2014
Er 17 uker og prøvd 2 ganger på å slutte å røyke allerede. Sa før jeg ble gravid at jeg skulle klare å slutte! Men det var lettere sagt en gjort :/ Vil så gjerne slutte, men klarer ikke. Syns det er ufint å se gravide stå å suge i seg den gifta, med tanke på hva som skjuler seg inne i magen, men jeg gjør det jo selv!! Gråter nesten daglig fordi jeg ikke slutter. Gått fra rundt 20 daglig, til mellom 4-8, sjeldent så mange som 8.. Vet det er bedre å trappe ned så mange enn å røyke 20, men vil jo slutte! Samboer røyker også, vi har prøvd å slutte sammen, siden jeg ikke klarer om han står å røyker, men ender alltid opp i krangling, dag inn og dag ut! :( Tenkte det skulle bli lett etter jeg både har sett og hørt lillegull, men neida.. noen tips?

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Er 17 uker og prøvd 2 ganger på å slutte å røyke allerede. Sa før jeg ble gravid at jeg skulle klare å slutte! Men det var lettere sagt en gjort :/ Vil så gjerne slutte, men klarer ikke. Syns det er ufint å se gravide stå å suge i seg den gifta, med tanke på hva som skjuler seg inne i magen, men jeg gjør det jo selv!! Gråter nesten daglig fordi jeg ikke slutter. Gått fra rundt 20 daglig, til mellom 4-8, sjeldent så mange som 8.. Vet det er bedre å trappe ned så mange enn å røyke 20, men vil jo slutte! Samboer røyker også, vi har prøvd å slutte sammen, siden jeg ikke klarer om han står å røyker, men ender alltid opp i krangling, dag inn og dag ut! :( Tenkte det skulle bli lett etter jeg både har sett og hørt lillegull, men neida.. noen tips?

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Røyker ikke selv, men kontakt lege eller jordmor for litt hjelp til måter å slutte på, kanskje de kan bidra med noe :) Lykke til! :)

Har sluttet hver gang jeg var gravid, denne gangen var jeg så kvalm at det gikk helt av seg selv.
Med nr.2 var det ikke så enkelt...
Samboer ikke røyker så det var bare opp til meg. Sluttet den første tiden, røykt litt en periode, og slutten igjen de siste mnd. Bestemt meg bare for at det var nok! Du skader deg selv og barnet. Det verste er at du vet det og har meget dårlig samvittighet pga det. Gjør en avtale med samboer og prøv å støtte hverandre i stede for å krangle! Snakk sammen med legen eller jordmor og spør om hjelp.
Det der klarer dere! Massse lykke til!!!:)

Hva med disse el-sigarettene? Eventuelt kjøp deg en røykpipe med noe fruktdamp i xD
Nei jeg vet ikke.... hadde en venninne som ikke klarte å slutte helt under hele graviditeten, det gikk fint med knøttet, men den gråt veldig mye i starten så ble nok født med noe abstinenser...
Jeg slutta å snuse 2 dager før testen var positiv, ikke fordi jeg var så gira, men snusen ble så fæl, så det var vel et tegn... men jommen er det mange ganger på jobb etter lunsj at jeg tenker det hadde gjort seg med en pris nå...

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

jeg røyka i begge de andre svangerskapa mine men gikk over til snus for å klare å kvitte meg med røyken å når røykesuget ble borte så snuset jeg en stund å klarte å slutte med snusen når jeg var i uke 9 eller noe :) nå er jeg helt nikotin fri :)

Jeg snuser, eller jeg gikk over til nikotinfri og sluttet etter noen uker..og klarte meg bra en liten stund men må innrømme at jeg ikke er så flink, har de 2 siste ukene brukt en mild nikotinsnus og jeg skjønner godt hva du mener med dårlig samvittighet..har det helt forferdelig med meg selv pga snusbruk men har nå bestemt meg for at det er nok, i morgen kveld er det slutt..skal prøve i allefall :)
Har vell ikke så mange råd å komme med siden jeg er i samme situasjon men vi får bare prøve vårt beste :)

Appen ❤️

Jeg brukte en uke på å trappe ned fra 20-25 om dagen til 0. Fikk mye hjelp av kvalmen, tanken på røyk fremkalte brekkninger :-P Så hadde vel litt flaks, men syns det var vanskelig og. Er ikke lett når man har røyket lenge. Ta kontakt med lege/jordmor for å få hjelp, for er jo ikke bra med denne røyken :-) og få mannen din til å støtte deg, dere kan gjøre dette sammen for den lille. Evt så kan han være med til legen slik at han kan få vite om konsekvensene for deg å røyke :-)

Røyker ikke selv (har gjort tidligere, men sluttet i høst) men vil anbefale deg å snakke med enten lege eller jordmor. Kanskje de har noen gode råd.

Prøvd elsigarett?
Og til slutt - lykke til :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Rett før min nr 1 såg jeg en dokumentar om hvordan røyken påvirker babyens hjerterytme/ bevegelser osv var så skremmende!!! kansje fakta kan hjelpe? Jeg sluttet på dagen med min første er snart 9 år siden lykke til med sluttingen og jo mindre jo bedre selvfølgelig!

Leit å ikke klare å slutte når du virkelig vil det. Det gjør ikke saken noe bedre at du har dårlig samvittighet og stresser fordi du ikke får det til. Du har sålangt vært kjempeflink som har klart å kutte ned! :) Ta det opp med legen din eller jordmor, så får du nok noen gode råd. E-sigg er jo også et alternativ.

-personlig så mener jeg at det er bedre med en mor som tillater seg én røyk og er rolig, avbalansert og har det bra med seg selv, enn en mor som er sur og stressa fordi nikotinsuget er for stort. Man må ikke glemme at mor også skal trives og ha det bra!

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Denne gangen har jeg klart det, så stolt av meg selv. Trappet ned med e-sigaretter og har vært røykfri siden 21. februar (bursdagen min).

Sikkert ikke lett å slutte.. Men jeg er et levende bevis på at røyking gjør skade på babyen. Immunforsvaret blir totalt ødelagt.
Fra jeg var 2 til 16 var jeg tynn og slet med legge på meg, mye pga jeg var syk HELE tiden. Folk trodde jeg hadde spiseforstyrrelser..

Dette er bare 1 av mange skader røyking i svangerskapet kan gjøre.

Hvis du virkelig vil slutte klarer du det! Du må hente din indre dronning å sette ned foten!

Tenk om babyen skylle bli syk og ta varige men? (Føler meg som en grusom person som skriver dette, men det er fakta :( )

Det virker som du har lyst å slutte, å jeg har virkelig troa på deg! You go girl!! <3

Skal man bære frem et barn, mener jeg man har et ansvar for å skape best mulig oppvekstvilkår for knøttet i magen. Jeg har virkelig ingen forståelse for hvorfor gravide røyker, når skadevirkningene er så godt dokumentert.
At det er vanskelig å slutte med røyk/snus er jeg fullstendig klar over, da jeg gjorde det selv da vi begynte å prøve. Derfor vet jeg også at det er fullt mulig å slutte.
Nå blir folk sikkert sinte fordi jeg er direkte og mener det er egoistsk, men jeg gidder ikke pakke det inn.
Ønsker deg lykke til med røykesluttet, og håper virkelig du greier det!!

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

For mange er nok dette veldig vanskelig.. Jeg slutta på dagen med førstemann, null problem! Var dom å startet igjen sommeren når han var 9 mnd gammel. Denne gangen sluttet jeg også på dagen. Noe i hodet sa bare at dette er farlig for barnet ditt så det gikk heldigvis av seg selv:)

Er nok litt mer komplisert når dere begge røyker... Håper dere klarer å slutte:)

Kanskje som nevnt over, at å lese seg opp eller se filmer vil gi et ekstra dytt? Man vet det jo nå til dags at det ikke er bra for fosteret, men mer konkrete bevis kan kanskje hjelpe? Mamma røykte igjennom alle fire svangerskapene (det var litt mer vanlig for over 20 år siden) og ingen av oss i søskenflokken har vært noe plaget med mer sykdom enn andre. Selv sluttet jeg både med røyk og snus tvert uten å tenke meg om to ganger, og lyver om jeg sier jeg ikke kjenner suget innimellom. Da er det ren viljestyrke som gjelder :) Lykke til og stå på for lillegull sin skyld <3

Verken jeg eller samboeren min røyker! Han får heller ikke lov! Haha! Prøv å snakk ordentlig sammen, eller som damene over sier, kontakt jordmor :-)

kan være kommunen har en frisklivssentral som driver med røykesluttkurs, det er gratis :) Jeg er røykesluttveileder, og anbefaler slutta.no. eller slutta på facebook :)

Godt jobba så langt, du har jo enda ikke gitt opp, og det er supert :D

Back
Topp