Røykalaks

Nøffe

Betatt av forumet
Kan vi spise d eller ikke? Legen min sa nei, men har lest på nettet at vi kan d [emoji848]

Ja! Du kan spise røykalaks. Pass på at den er godt innenfor holdbarhetsdato bare. Matportalen.no har all infoen du trenger, oppdatert av helsemyndighetene.

Takk [emoji2] Blir litt irritert på legen min, hun er en sånn lege som skaper usikkerhet [emoji39] Kommer ikke til å gå mye til henne [emoji28]

Eg meiner at eg har lest at den må minst vore nedfryst i eitt døgn, før ein kan ete
Bare tull. Frysing hjelper ikke.

"Røkelaks/gravlaks er behandlet rå fisk. Rå fisk kan inneholde små mengder av bakterien Listeria. Hvis bakterien får anledning til å vokse, for eksempel i vakuumpakket vare med lang holdbarhetstid, kan bakterienivået bli for høyt. Gravide bør derfor spise gravet og røkt fisk som er ferskest mulig."

Jeg forholder meg kun til de rådene jeg finner på matportalen.no, og ikke alt jeg leser rundt om på nett ellers.

Matportalen er faglig oppdatert av Mattilsynet i samarbeid med Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet, Veterinærinstituttet, NIBIO, Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES), Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM) og Statens strålevern.

Back
Topp