Røyk/snus blant familie

mto

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Vi som prøver :)
Himmelbarn
Julikulene 2020
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Nå er ikke vår baby født enda, men jeg merker helt ærlig at jeg ikke vil at de i familien som røyker/snuser hele tiden skal få lov til å røre babyen :rolleyes: Det sitter jo i klær og hud, og jeg har aldri sett at de vasker hendene etter å ha holdt på med det.
Stiller dere noen krav om at det må gå tid etter siste røyk/de må vaske hender osv?
Jeg tror at de det gjelder vil tenke dette er hysteri, og at alt dette gikk bra før i tiden.
Så vidt jeg har skjønt er det lite forskning på hvor mye en baby kan få i seg på denne måten, men det er ikke anbefalt å samsove hvis far snuser feks, så noe må det da være. Synes ikke da det er noe bedre når det er besteforeldre som holder på med det, og så skal fikle på baby. Skjønner at man ikke kan beskytte de mot ALT, men akkurat dette synes jeg er så unødvendig.

For meg og de jeg omgås er det helt normalt å vaske hender før man tar på en nyfødt - røyker eller ikke. De færreste jeg har møtt har gått rett fra røyk til baby så jeg tror kanskje ikke det er så veldig normalt?
Som mamma må man enten stå opp for det man syns er viktig for seg og sitt eller bite det i seg.
Hvis du ikke ønsker at røykere skal ta i ungen din i det hele tatt, risikerer du at noen kaller deg hysterisk ja. Jeg personlig tror ikke det er et problem og evt får du jo bare be de «lufte av» seg litt...

Du kan kreve at alle vasker seg før de tar på baby uansett hva. De fleste er med på det. Og de som mener det er hysteri blir ofte hysjet ned av andre uten at du må løfte et øyebryn.
Hvertfall nå i disse pandemidager.

For meg og de jeg omgås er det helt normalt å vaske hender før man tar på en nyfødt - røyker eller ikke. De færreste jeg har møtt har gått rett fra røyk til baby så jeg tror kanskje ikke det er så veldig normalt?
Som mamma må man enten stå opp for det man syns er viktig for seg og sitt eller bite det i seg.
Hvis du ikke ønsker at røykere skal ta i ungen din i det hele tatt, risikerer du at noen kaller deg hysterisk ja. Jeg personlig tror ikke det er et problem og evt får du jo bare be de «lufte av» seg litt...
Det er litt basert på det jeg har sett med de eldre barnebarna da. Feks at de tar dem med seg ut for å røyke. Og at det ble ledd av da en av de fikk tak i en snus og spiste den. Var sikkert to år.

Det er litt basert på det jeg har sett med de eldre barnebarna da. Feks at de tar dem med seg ut for å røyke. Og at det ble ledd av da en av de fikk tak i en snus og spiste den. Var sikkert to år.
Joda, men da er jeg iallfall sånn at når problemet kommer så tar man det da og sier fra på en Ok måte at man ikke vil at de skal røyke nær barna.

Men å Le av snus-spising kan jo vitne om mangel på kunnskap.. det kan jo være gruelig skummelt om det svelges og ikke kommer opp igjen.

Alle må vaske hender uavhengig om de røyker eller ikke. Røykere får ikke kose med mind barn. Heldigvis ingen som røyker i min familie. Mannen har noen venner som røyker og jeg orker ikke ha de rundt meg eller barna. Jeg plages veldig av lukten.

Last edited:
Nei jeg har aldri satt noen krav, besteforeldre er viktig og kengubarnet har fått væreed bestefar selv om han røyker mye..vi vet det må byttes klær og dusjes etterpå

Jeg har aldri satt krav, men min nærmeste som røyket eller snuser er en tidligere kollega, og det er ikke så ofte hun omgås mine barn. Ville nok bedt om håndvask før baby uansett i disse dager, og hvis noen kaller deg hysterisk av den grunn tenker jeg at det får de bare gjøre. Det er din baby, og dine regler gjelder :) hvis alle som er uenige med meg mener jeg er hysterisk betyr ikke det at de har meninger som skal gjelde for mine barn :p

Jeg satte krav til at alle vasket hender de første mnd. Den ene av besteforeldrene som røyker fikk beskjed om å vaske hender og enten bruke jakke når han røykte eller bytte genser ‍♀️

Aldri satt noen krav. De fleste vasket hendene uansett når de var veldig små. Nå vasker eller spriter alle hendene når de kommer uansett.

Nå er ikke vår baby født enda, men jeg merker helt ærlig at jeg ikke vil at de i familien som røyker/snuser hele tiden skal få lov til å røre babyen :rolleyes: Det sitter jo i klær og hud, og jeg har aldri sett at de vasker hendene etter å ha holdt på med det.
Stiller dere noen krav om at det må gå tid etter siste røyk/de må vaske hender osv?
Jeg tror at de det gjelder vil tenke dette er hysteri, og at alt dette gikk bra før i tiden.
Så vidt jeg har skjønt er det lite forskning på hvor mye en baby kan få i seg på denne måten, men det er ikke anbefalt å samsove hvis far snuser feks, så noe må det da være. Synes ikke da det er noe bedre når det er besteforeldre som holder på med det, og så skal fikle på baby. Skjønner at man ikke kan beskytte de mot ALT, men akkurat dette synes jeg er så unødvendig.
Synst det er hysteri, er tross alt flere generasjoner som har vokst opp heilt fint før røykeloven kom. Å ta på en baby etter røyk snus er jo bare en brøkdel av fare i forhold

Synst det er hysteri, er tross alt flere generasjoner som har vokst opp heilt fint før røykeloven kom. Å ta på en baby etter røyk snus er jo bare en brøkdel av fare i forhold
Synes argumentet med at det gikk bra før i tiden er dårlig uansett hva det gjelder :rolleyes: Ble gjort mye dumt før i tiden som gikk «bra», men vi vet bedre nå

Synes argumentet med at det gikk bra før i tiden er dårlig uansett hva det gjelder :rolleyes: Ble gjort mye dumt før i tiden som gikk «bra», men vi vet bedre nå
Men poenget hennes er helt riktig. Man tar ikke skade av det TS beskriver - at man er røyker og skal holde en baby. Da er det vel så skadelig å trille tur med baby i feks Oslo sentrum.

I dette tilfelle synst eg den kan brukes, for det er snakk om hudkontakt en kort stund. I forhold til å bo i røyk 24/7

Men poenget hennes er helt riktig. Man tar ikke skade av det TS beskriver - at man er røyker og skal holde en baby. Da er det vel så skadelig å trille tur med baby i feks Oslo sentrum.
Ja, da kan ingen med barn bo i by, er mye dårligere luft der enn på landet :wideyed:

Jeg skjøbner argumentet ditt men synes det samtidig er vanskelig å stille slike krav til folk og de blir gjerne sure av det også. Menneskets rett til å bestemme over seg selv står jo sterkt i vårt samfunn, og at noen skal komme å si hva du kan gjøre eller ikke, er ikke særlig populært. Særlig ikke når det kommer til nikotinforbruk :p

Men jeg er såkalt enig. Ble oppgitt en gang jeg fikk besøk av en venninne og hun tydelig hadde røyka fra bussholdeplassen og til meg, som er 1 min å gå. Da lurer jeg på hvorfor det ikke er mulig å planlegge litt bedre og heller røyke etter besøket. Men hva skal jeg gjøre da? Si at nei nå må du dra hjem å dusje og skifte klær før du får holde babyen. Det går faktisk ikke det heller..

Men håndvask er en greie folk synes er helt greit å få beskjed om, kanskje særlig nå etter covid ;)

Svært nære som du har god relasjon med tenker jeg du kan be om at ikke røyker midt i et besøk med babyen eller rett før.

Det går nok fint at røykende personer holder babyen, susende også. Snus skader i større grad bare den som har greiene i kjeften. Og forurensing er nok like farlig som at en som røyker holder baby (ikke mens den røyker da, men det er vel litt selvfølgelig). Det blir uansett over en kort periode og ikke helt det samme som samsoving.
Folk du kjenner godt kan du fint be vente med å røyke til etter besøket, og ikke rett før. Men jeg synes det er å gå langt at de ikke skal få holde barnet, særlig om det er familie :)

Jeg må si at jeg synes dette virker litt hysterisk ja, hadde krevd at alle skal vaske hendene sine for å holde en fersk baby. Og nå i disse tider er jo det også spesielt viktig.

Men å ikke la familiemedlem holde barnet fordi de røyker eller snuser? Den forstår ikke jeg.

Med mindre de står å puster røyk på babyen eller stappet snus i munnen på baby så forstår ikke jeg hva problemet er.

Det er snakk om kortere perioder. Synes ikke det kan sammenlignes med anbefalingene som gjelder samsoving i det hele tatt. Dessuten så har ikke de forskning som konkluderer med at det er skadelig for baby å samsove med en som snuser.

(har samboer som snuser og en baby som nektet å sove i egen seng så dette ble nilest på og forhåndsregler tatt ( barnet sov kun på min side) )

Lagt ved anbefalingene fra lub vedr samsovingen.

som du ser de skriver er dødstallene lave som også gjør det vanskelig å få noen forskning på det. Så hva tenker du egentlig skal skje om et familiemedlem holder babyen din i fem min? Det finnes mange andre ting å bekymre seg over enn dette tenker jeg. Enig at man ikke kan sammenligne alt med før i tiden, men vi kan ikke pakke inn barna i bobleplast å stenge de inne heller. Ta forhåndsregler som å be de vaske hender og senk skuldrene er mitt beste tips;-)
676BA81D-5E40-4222-9C7B-1AA7127E5A5D.png

Moren min røyker. Jeg har aldri trengt å stille krav, for hun selv synes det er en selvfølge at hun vasker hendene når hun kommer inn etter å ha tatt seg en røyk. Opplever svært lite røyklukt fra henne eller klærne hennes, så jeg har ikke tenkt på det som noe problem om hun holder babyer eller har barna på fanget.

Jeg har et annet familiemedlem som røyker inne, og da har vi sagt at vi ikke kommer på besøk før det har blitt luftet ut en dag før, og at vedkommende ikke røyker inne mens vi er på besøk. Men dette er for å unngå at barna puster inne passiv røyk mer enn nødvendig , ikke fordi jeg ikke vil la røykere generelt være borti barna.

Snusing har jeg ikke en gang tenkt over som en sak.

Samboer/barnefar snuser, men her hos oss er god håndhygiene viktig uansett snus eller røyk. Og veldig naturlig for de vi omgås med i våres familie å vaske hender før man holder en nyfødt baby :)

Det skal sies at jeg ikke er glad i verken snus eller røyk. Jeg synes lukten og alt med det er ekkelt -og spesielt når jeg ser det ligger slengt rundt omkring ute :wtf:

Men jeg kan ikke nekte familiemedlemer å møte barna eller oss bare fordi jeg ikke liker røyk eller snus. Jeg og barna prøver bare å holde en hvis avstand når det er tent en røyk i nærheten.

Back
Topp