Røyk og besteforeldre

Jentemamma<3

Flørter med forumet
Hei:)
Her kommer jeg med et tema som jeg vet veldig mange sliter med... Besteforeldre som røyker inne:(
I mitt tilfelle er det svigerforeldrene mine. Begge to har røyket inne i huset i 30 år.
Jeg brukte å være med på besøk dit før vi fikk barn, men til og med da syntes jeg ikke noe om det med tanke på min egen helse. Det stinker der inne og man kan faktisk kjenne det svi i nesa når man puster.
MEN da dro jeg og samboeren min dit vell vitende om dette. Nå er det litt annerledes da vi har en 2 åring og jeg er gravid med baby nr 2.
Nå vil jeg ha sagt med en gang at jeg ikke orker alle sure meninger om at de må få gjøre hva de vil i sitt hus osv. For det er jeg enig i.
Problemet vårt er at vi selvfølgelig ikke vil ha barnet vårt der, å at de mener barn ikke tar skade av røyk.
Datteren vår har astma og problemer med bihulene i tillegg og vi har fortalt svigerforeldrene at hun ikke kan hjem til dem på grunn av røyken.
Det skal sier at vi bor 15 min unna hverandre å de dr hjertelig velkommen hit når de vil for å hilse på. Jeg er helt ok med at de røyker inne i huset, men da må de også forstå at de heller må komme hit på besøk.
Det gjør de ikke. De blir direkte sure og samboeren min gruer seg til å ta telefonen når sin egen far ringer. Det er trist og ødelegger mye for mannen min.
På sommeren har vi dratt dit for å være ute på verandaen, men ikke en gang det fungerte.
De har et stort telt med åpning i en ende hvor de har le for solen og hagemøbler. Vi la datteren vår der inne for å sove i fjor sommer, å gikk litt rundt i hagen deres. Når vi kommer tilbake sitter svigerfar å røyker inne i teltet med babyen så det er helt røyklagt inni der!!
Han kunne jo stilt seg en meter lenger bort å stått ute i finværet, men nei han mener røyk ikke er farlig så det driter han i.
Nå vil som sagt ikke mannen min ta telefonen mer når de ringer. Svigermor ringer en gang i uken å inviterer oss på middag. På tross av at barnet ikke kan inn i røyk sier hun hver gang at hun må bli med. Vi har begynt å si at vi ikke kan osv fordi det hele er svært ubehagelig da de ikke er som min familie som bare sier ting som det er. Min samboer har vokst opp med at man ikke kan si fra om noe å vi begynner å bli riktig fortvilet..
Noen som har opplevd lignende å har noen tips?

På forhånd tusen takk:)
(Vær så snill å drit i all "røy er ikke farlig" osv. Jeg har skrevet i innlegget at de for gjøre hva de vil for meg hjemme så lenge vi ikke må dit. ):rolleyes:

Ville sagt det som det er. Å lage unnskyldninger hjelper fint lite i lengden vil jeg tro? Trenger jo ikke være ufin av den grunn.

Dere har jo sagt det som det er, at dere ikke vil komme på besøk og at de kan komme til dere hvis de vil det. Så da er vel løsningen å bare takke nei hver gang dere blir invitert og si at dere ikke kan komme pga røyken. Hvis besteforeldrene virkelig synes at røyken er viktigere enn barnebarna så er det jo deres valg. Dere kan ikke risikere helsa til deres barn bare fordi besteforeldrene ikke gidder å tilpasse seg i noen timer når dere er på besøk.

Så ja, det er jo besteforeldrenes hus og besteforeldrenes regler også er det deres barn og deres regler.

Ville sagt det som det er. Å lage unnskyldninger hjelper fint lite i lengden vil jeg tro? Trenger jo ikke være ufin av den grunn.
Ja unnskyldningene fungerer dårlig i lengden.
Det er utrolig ubehagelig bare å måtte si fra på nytt hele tiden å få samme sure reaksjon hver gang:(
Men selvfølgelig har du rett. Bare synd man må bli upopulær hos svigers for noe som etter min mening ikke er noe tema en gang. Barna kommer først:Heartpink

Dere har jo sagt det som det er, at dere ikke vil komme på besøk og at de kan komme til dere hvis de vil det. Så da er vel løsningen å bare takke nei hver gang dere blir invitert og si at dere ikke kan komme pga røyken. Hvis besteforeldrene virkelig synes at røyken er viktigere enn barnebarna så er det jo deres valg. Dere kan ikke risikere helsa til deres barn bare fordi besteforeldrene ikke gidder å tilpasse seg i noen timer når dere er på besøk.

Så ja, det er jo besteforeldrenes hus og besteforeldrenes regler også er det deres barn og deres regler.
Nettopp det mener jeg også. Å det forundrer meg at røyken er viktigere enn barnebarnet. Mine foreldre røyket også før de fikk barnebarn (ikke innendørs da..), men de slutter med det når datteren vår ble født.
Krever ikke det av svigers, men det er forskjell på besteforeldre...:sorry:

At folk faktisk fortsatt tror at røyk ikke er farlig:rolleyes: Jeg er helt imot å eksponere barna for røyk, så jeg hadde nekta å dra på besøk. Selv om de slutter å røyke inne, så er huset helt innrøyka, så det hadde fortsatt vært uaktuelt å dra dit.

Be mannen om å si fra da det er hans familie. Barna kommer først. Jeg hadde aldri tatt med barna mine inn i et hus fylt av røyk. Og jo det er jo faktisk bevist ganske tydelig overalt at røyk er skadelig...

Ikke verdt å risikere helsa til barna pga noen besøk...

Hadde bare sagt at om de ikke kan komme til dere, så synd for dem. Da får de ikke sett barnebarna sine. Enkelt og greit

Arrggh!! Kjenner jeg koker på dine vegne.
Ex-svigerforeldrene mine røkte inne før vi fikk barn. Jeg sa klart og tydelig ifra at skulle barnebarnet være der; da måtte de fint finne seg i å røyke ute. Og det begynte de med! Takk gud for det.
Men det vil ikke disse besteforeldrene ser det ut til. Det er vel ikke mye man kan gjøre med det, men det er sjokkerende at det er viktigere å røyke inne enn å ha barnebarn på besøk/barnebarnets helst. Jeg blir mildt sagt irritert på dine vegne her.
Nei, jeg har ingen tips. Man kan jo ikke tvinge dem...
Men vil bare si at du har min fulle støtte i å ikke ha barne der når de røyker inne!
Barn og røyk hører ikke sammen.

Du får gi de tilbakemelsing på en så hyggelig måte at de ikke kan bli sure. Neste gang dere inviteres over kan du jo feks svare:
«tusen takk for invitasjonen, men du vet - vi får oss ikke til å ta vesla med inn noen steder hvor det røykes. Men kan ikke dere ta en tur bort til oss da? Det hadde vært så kjekt å se dere igjen»

Sure folk møtes best med overhyggelighet, blir som å be noen dra til H.... på første klasse ;)

Hadde nektet å komme på besøk så lenge de røyker inne. Syns det er ille når det er så sterk lukt. Og hadde også bedt de holde seg hjemme om de ikke kan respektere at baby og røyk ikke hører sammen. Skjønner at det er ubehagelig! Høres ut som at de driter i hva dere sier og sa kan de bare ha det så godt, tenker jeg... de legger opp til det selv.

Altså, mine foreldre røyker inne også(I hver sitt hus) og min bestemor. Alle har skjønt av seg selv at når det kommer barn på besøk så går man ut. Til og med hun på 70+ går ut. Eg tillot en gang at hun kunne få røyke inne om hun satt ved varandadøren, da var hun veldig syk og klarte nesten ikke reise seg.

Og når ungen har astma i tillegg burde de vertfal gå ut!

Foreldrene mine røykte inne. De bodde i en liten leilighet og da broren min skulle bli far sa han fra at de kom ikke dit på middag når hun var gravid pga røykingen, og at han ikke kom til å ta med seg barnet dit pga røykingen. De begynte da å kun røyke ute, og sluttet etter hvert å røyke.
Hvis det er vanskelig å prate med dem om det kan du/dere prøve å skrive et brev/mail og bare skrive det du har skrevet her? Så får de syns hva de vil, men det er jo deres barn og da vet de at hvis de vil se dere må de komme på besøk til dere heller.
Kan legge til at mine foreldre syns både broren min og konen var hysteriske.. De hadde oppdratt alle barna sine i denne leiligheten osv. Men han sto på sitt og det ordnet seg :) De ville jo se barnebarna sine..

Skjønner deg veldig godt. Hadde sagt fra på en pen måte at dere ikke kan komme på besøk pga røyk. Så får de bare være sure, barnets og deres helse er viktigere enn hva de føler og tenker. Og hvis de vil ha besøk av barnebarn så må de skjerpe seg. Ikke helt samme situasjon for meg, men har selv en bestefar som røyker inne. Han røyker ikke når vi er på besøk, men hele huset er infisert av røyk. Det stinker, og svir i både øyne og hals, noe ungene har klaget på når vi har vært der. Vi må hive klærne til vask med en gang vi komme hjem og ta oss en dusj. Så selv om de ikke røyker når dere er der så vil nok røyken være ett problem uansett. Nå bor vi veldig langt unna min bestefar, så er ikke noe problem for oss da vi gjerne bare stikker innom en tur iløpet av sommer eller juleferien når vi er på besøk hos min mamma. Men hadde ikke vært aktuelt med ukentlige besøk i det huset, det hadde jeg aldri utsatt barna mine for.

Min svigermor røyker også inne. Tar ikke med ungene dit. Sier som det er. Vi kan møtes noe sted eller hun kan komme til oss. Hun klager gjerne på facebook også. Uten å skrive noe om årsaken... jeg gidder ikke bruke noe energi på det.

Jeg ville tatt den biten, så slipper mannen. Men hadde forventet at han støttet deg.

Ville bare sagt «passiv røyking skader» og det er uaktuelt at ungene skal være inni huset deres. Spesielt siden hun er lungesyk. Nekter de for at det er skadelig, så hadde jeg sett dumt på de og sagt «er du virkelig så uopplyst i 2018?» Hadde gitt de masse dokumentasjon på at det er skadelig.

Hadde sagt rett ut at vil de se barnebarna så får de gidde å komme til dere. Og gjort det klart at du ikke nekter de samvær, at dette er DERES valg.

Svigermor røyka inne frem til eldste var 3 år. Vi avtalte besøk dagen før slik at dem ikke røyka inne mer frem mot besøket, og luftet godt. Når vi var der røyka dem ute. Det var vår måte å «møtes på midten» på. Takk og lov flytta hun i nytt hus for 3 år siden som aldri blir eller har vært røyka inn i.

Hvordan har det gått? Jeg fikk astma under graviditeten og svigermor skjønte at hun måtte slutte å røyke inne av seg selv. Men før hun gjorde det lurte vi på akkurat det samme. Hva med å parere konsekvent med at ungen blir så dårlig og at dere ser ar hun må ha økt medisinering hver gang man blir utsatt for røyk og samtidig foreslå at de er hjertelig velkomne til å lage mat hos dere?

Back
Topp