Røntgen

Diner

Blir kjent med forumet
Skal til tannlegen i uken som kommer,vet jo at en skal unngå røntgen..
Men gjelder det også røntgen hos tannlegen??
Vil liksom ikke ta røntgen hvis det er skadelig...

Det lurer jeg og på! Sist gang jeg var gravid mente folk at jeg ikke burde ta røngten, men da jeg kom til tannlegen var dette nytt for han. Tok ikke, da. Sliter litt med ei tann nå og venter på inkalling, vet jo at det er enklere å finne enkelte hull på den måten..

Tannlegen min ville ikke ta røntgen når jeg fortalte at jeg var gravid forrige gang, var da bare 14 uker på vei. Han tok bare en overfladisk sjekk, fjernet litt plakk osv og sa han skulle sende en innkalling ca 4 mnd etter termin.

Du skal IKKE ta bilder hos tannlegen.. Dette må du opplyse om med en gang. Jeg var der forrige uke og tok derfor ikke bilder..

ikke ta røntgen, ikke en gang hos tannlegen! Selv om man er utsatt for ståling mange steder, er det noe annet ståling en røntgen stråling og selv om moderne røntgenapperate avgi veldig lite stråling så er det ikke ufarlig for den lille i magen. Det finnes jo ikke uten grund en lov for helsepersonel om at dem ikke har lov å jobbe med røntgenstråling når man er gravid. Og den beskyttelse over magen skjermer ikke 100% for stråling, så vent med røntgen til etter fødsel

Eg va hos tannlegen sist uke og han ville ikke ta røntgen, og det ville heller ikkje eg.. Han sa at man burde vaffall vente til man over 12 uker i svangerskapet... Så han skulle kalle meg inn om noen mnd for å ta bilder[:)]

Jeg er radiograf,altså jeg jobber med røntgen. Man skal IKKE IKKE IKKE ta røntgen når man er gravid!!! Dette gjelder oxo hos tannleger. De har ikke utdannelse i bruk a røntgen, å gir derfor unødvendig høye stråledoser, spiller ingen rolle om utstyret er nytt så lenge de som bruker det ikke vet hvordan de skal bruke det,for å sette det litt på spissen. Eneste grunn til å ta røntgen under svangerskap er dersom mors liv eller helse avhenger av det. Tannlegen kan se mye uten røntgen, å dersom det ikke er godt nok, så utsett det til babyen er ute,eller ihvertfall til slutten a svangerskapet!!!

Back
Topp