Røngten av bekken?

Mhla96

Forelsket i forumet
Junilykke 2020 ♡
Aprilspirene 2023
Hei!
Er det noen flere der ute som er relativt lave? Jeg er 158-159 husker ikke helt sist jeg målte meg, og min mor har hatt keisersnitt med alle sine tre pga for trangt bekken. Hun ringte meg igår og sa jeg måtte kreve røntgen av bekkenet mitt, siden hun selv første gangen måtte ligge et døgn i fødsel før det ble hastekeisersnitt, og vil ikke at jeg skal oppleve det samme.

Noen fler med erfaring eller tips?

Min tante hadde trangt bekken, men ikke i sammenheng med høyden sin. Kan kanskje være ok å opplyse om det når det er din mor tenker jeg?

Ville hørt med jordmor. Har forstått det sånn at det ikke har så mye å si med høyde eller eventuell hoftebredde, siden det er indre mål. Men har ei venninne der mora hadde trangt bekken, og de får store unger i familien. Så hun hadde en krevende fødsel med første, og med de to andre satt de henne igang to uker før for å unngå at ungene ble så store. De gjorde det samme med lillesøsteren forsåvidt, men hun hadde svangerskapsdiabetes, så kan være derfor også..

Flere i familien spurte meg sist graviditet om jeg faktisk hadde stort nok bekken, er 147cm bare.

Ble satt i gang 5dager over da de var redd for at hun skulle bli for stor, etter 15½ t ble det haste keisersnitt da hun reagerte på dryppet. På de timene hadde ingenting forandret seg uten om at jeg hadde rier fra time 1.

Nevnte det for jm sist svangerskap, hun bare viftet det vekk, ikke noe normalt osv. Skal bestille time hos jm snart og snakke med henne om dette (ny jm). Da skal jeg legge mer vekt på måling osv.

Frisøren min har tatt rønken og har fått ks med alle barna, her var det også hennes mor som sa at hun skulle kreve dette.

Før i tiden var det vanlig at personer under en viss høyde fikk ks.

Jeg er 159 cm lang og fødte en sønn for 6 år siden uten noen problem. Satser på at det går greit denne gangen også. Tror ikke at lav høyde nødvendigvis er ensbetydende med lite bekken. Tenker du på det ville jeg snakket med jordmor om det og fortalt historien til moren din.

Jeg er 161 og har ikke hatt noe problem å føde. Min søster som er over 170, hennes første barn ble tatt med sugekopp, så tror ikke det har mye med høyde men sikkert hvordan kroppen din er bygget sammen.

Jeg har en venninne som er på ca samme høyde som
meg som fikk målt bekken med røntgen etter hennes søster hadde traumatisk fødsel pga trangt bekken. Det viste seg at hun også hadde det og fikk innvilget keisersnitt på alle hennes tre barn. Men igjen tror ikke det hadde med høyde å gjøre for søsteren hennes er høyere enn oss.

Får man ikke målt bekken med ultralyd?

Jeg fikk beskjed at jeg hadde bredt og fint bekken ved en ultralydmåling i 2007.

Back
Topp