Rømningsvei 2åring

Arca

Flørter med forumet
Toåringen har rom tvers ovenfor gangen for oss, men på vår side er det 1m ned til bakken, på hennes side er det 4-5m. Hvis det først skulle bli brann på en sånn måte at jeg ikke kommer meg inn til henne for å hente henne, hvordan rømningsmetode lønner det seg å ha for en 2åring?? Har sett på sånne stiger som ser ut som en list langs veggen, men de kan jo bare felles ut oppe, og hun er for liten til å få til noe sånt selv. Finnes det noen rømningsvei som passer for en 2åring, eller er min eneste mulighet å klatre opp til vinduet hennes med stige?

Bytt soverom med henne. Finnes ingen rømningsvei som en toåring greier å håndtere alene.

Hun får jo ikke opp vinduet uansett, men sjansen er langt større for å redde henne i et rom nære bakken.

Jeg ville nok ha vurdert å byttet rom med henne. Ikke så lett for en 2 åring å håndtere en sånn stige alene.

Det er ikke plass til en dobbeltseng på rommet hennes pga det er smalt og døra er midt i rommet, ellers hadde vi byttet
Hva gjør folk som bor i blokk? Regner med at det også er andre enn oss som har barnas soverom i 2.etg. Må man bare godta at barna ikke har noen rømningsvei??

Det er ikke plass til en dobbeltseng på rommet hennes pga det er smalt og døra er midt i rommet, ellers hadde vi byttet
Hva gjør folk som bor i blokk? Regner med at det også er andre enn oss som har barnas soverom i 2.etg. Må man bare godta at barna ikke har noen rømningsvei??

Du blir pent nødt til det, om du ikke kan bytte soverom med barnet. Vi har alle soverom i andre etasje. De fire eldste har egne brannstiger (9, 12, 13 og 16 år), de to yngste sover på vårt rom (3,5 år og 6 måneder).

Har du mulighet til å ha en stige liggende på bakken utenfor rommet hennes? En som ville vært rask å føre opp til vinduet, og gjerne med hammer til å knuse ruta festa til stigen? Man må jo uansett komme seg ut selv, og rundt huset for å gjøre alt dette, men det er gjerne bedre enn ingenting.

Har du mulighet til å ha en stige liggende på bakken utenfor rommet hennes? En som ville vært rask å føre opp til vinduet, og gjerne med hammer til å knuse ruta festa til stigen? Man må jo uansett komme seg ut selv, og rundt huset for å gjøre alt dette, men det er gjerne bedre enn ingenting.
Ja, vi har stigen liggende rett ved siden av, og det er store steiner der som kan brukes til å knuse ruta. Så ja, det er bedre enn ikke noe. Jeg tenkte ikke på det når vi kjøpte huset, for da var ho så liten at ho sov på vårt rom. Men nå som ho sover på rommet sitt sitter jeg her med skjegget i postkassa da... men samtidig...hvis vi hadde kunnet bytte rom hadde ho fortsatt ikke vært i stand til å åpne vinduet selv, så da måtte jeg først tatt meg ned brannstigen selv for så å løpe rundt og ta meg inn vinduet hennes..

Det er jo nesten som å invitere innbruddstyver på besøk though...

Nei, man har rømningsvei, det er man pålagt. Brannstige sitter fast på veggen, og felles ut, men det klarer ikke et barn. Da kan man ikke ha barnet på det rommet og må finne en annen løsning.

Alle rom skal ha rømningsvei uansett. Her er automatisk på rommet oppe. Er en loftstue og utenfor ene vinduet er det taket til svigers. Vinduene til rommene her er ca 1.5 til 2 meter over bakken. Så ikke noe problem å hoppe ut. Nye bygg skal også ha dører som går utover fra rommet. Her går de innover men det ble bygd før regelen.

Er vel ikke noen større sjans for at noen går opp stigen og tar seg inn vinduet i 2.etg enn at de tar seg inn et vindu på bakkenivå?
Nei, men å henge en hammer der? Dét var det jeg reagerte mest på, henge en hammer på en stige som ligger klar

Vi har også soverom på hver vår side av 2.etasje.
Tror ikke vår 2,5 åring på noen som helst måte er i stand til å redde seg selv om det skulle begynne å brenne, altså, hun kommer seg jo ikke ut av sprinkelsenga en gang.
Så vi må bare komme oss til rommet hennes om det skulle begynne å brenne, ellers vil hun ikke komme seg ut.
Vi har et tak over verandaen som går akkurat under hennes vindu, så vi kan hoppe ut der. Har vurdert brannstige ved vårt soverom.

Jeg har selv bestilt gratis befaring hos et selskap som selger brannstiger nå på nyåret. Vi sover alle i samme etasje her men på 3 forskjellige rom. Jeg håper de kan komme med gode innspill til løsninger for akkurat vårt hus. Så på nett at de også har egne bæreseler som kan/bør brukes til barn under 3 år som ikke kan klatre i slike stiger selv ennå. Er nok greit å ha stiger på alle rom hvis man klarer å komme seg inn til dem i en slik situasjon, men ikke ut igjen til rommet med stigen...

Back
Topp