Røkelaks

Knm1

Andre møte med forumet
Må bare spørre! Noen som spiser røkelaks når de er gravide ? Står på matportalen at det kan spises så lenge det er godt innenfor holdbarhetsdatoen, men jeg blir fortsatt litt usikker når det står at det kan inneholde små mengder listeria. Spiste det ikke i forrige graviditet for jeg trodde det var helt frarådet , men nå har jeg såå lyst på :happy:
 
Har også hatt veldig lyst på det i alle mine svangerskap, men har holdt meg unna siden man ikke kan være 100% trygg på det.. Men søsteren min har spist det nesten hele sitt forrige svangerskap uten at det gjorde noe så tenker det er litt etter hva man tør! Jeg er nervøs for alt som ikke er sikkert så da holder jeg meg heller unna [emoji4]
 
Jeg tar INGEN sjanser, fordi konsekvensen er så stor om jeg skulle være uheldig.
Men det er jo for det meste trygt, så du må jo bare vurdere...
 
Ikke røkt laks, men salma har jeg spist i sushi. Har kun spist sushi med salmalaks.

Eller jo, første gang jeg var gravid hadde jeg cravings på big bite med laks og eggesalat, men de var faktisk så serviceinnstilte at de åpnet ny pakke med laks når jeg kom, så den skulle være trygg. Hadde ingen følger av det :)
 
Jeg spiser ikke. Tok litt eggerøre som lå sammen røkelaks på julelunsj sist og når jeg kom opp på.
kontoret var det nyhetssak om at man trakk tilbake et parti pga listeria.
 
Jeg spiste det i dag på hotell. Tenker at det går helt fint :) det står faktisk på listen over ting som er greit å spise. :)
 
Jeg spiser det! [emoji1384]‍♀️

Kjøper en pakke laaaaangt innenfor holdbarhetsdato, og så spiser vi den opp samme dagen vi åpner den. Det står jo at det går fint, så da stoler jeg på det.
 
Jeg spiser det! [emoji1384]‍♀️

Kjøper en pakke laaaaangt innenfor holdbarhetsdato, og så spiser vi den opp samme dagen vi åpner den. Det står jo at det går fint, så da stoler jeg på det.

Hvor finner du at det går fint? Finner bare at det er en smittekilde jeg.:/ Savner røkelaks. :)
 
Takk. Jeg fant bare dette nemlig. Og basert på det vil jeg ikke spise det.Vis vedlegget 258386

Joda, men tolker man så strengt burde man vel ikke spise frukt og grønt, eller klappe husdyr? Men jeg skjønner hvorfor du vil være forsiktig, hadde blitt helt knust om vi hadde mistet og så hadde det vært for noen biter røkelaks.
 
Takk for alle svar! :) Får heller bare vurdere det, men ender nok med at jeg står over om jeg kjenner meg selv rett :rolleyes:
 
Fastlegen min har aldri, på sine 20-år som praktiserende lege, opplevd å ha gravide på kontroll som har blitt smittet av toxoplasmose. Jeg tror det er uhyre sjeldent å bli smittet av disse bakteriene i Norge. Det er nok mest vanlig i sydligere strøk. Men jeg tenker at føre-var prinsippet også gjelder her:) Jeg spiste ikke røkelaks på 17.Mai frokosten i går (på hotell), fordi jeg ikke visste holdbarheten på den laksen...
 
Joda, men tolker man så strengt burde man vel ikke spise frukt og grønt, eller klappe husdyr? Men jeg skjønner hvorfor du vil være forsiktig, hadde blitt helt knust om vi hadde mistet og så hadde det vært for noen biter røkelaks.
Jeg tolker den som at man bør vaske frukt og ha god håndhygiene rundt dyr. Men tør nok ikke spise røkelaks merker jeg. :)
 
Back
Topp