Rødt kjøtt. Hamburger :(

Ønskegull

Glad i forumet
Assistert-jentene
Januarlykke 2020
vi er i danmark på ferie å jeg var såå sulten når vi skulle spise i dag at jeg rett og slett ikke tenkte over å se om burgeren var gjennomstekt før jeg hadde spist ganske mye.
Såklart var burgeren rosa :depressed:
Smakte ikke dårlig på noe vis, å det var et veldig rent og pent sted i en liten by med en del turister, så at det kan være dårlig kjøtt tviler jeg på, men risikoen for toxoplasma og listeria er jo der alikevel? Det var oksekjøtt da, å ut i fra hva jeg leser så er risikoen størst ved sau/fugl osv, men jeg er kjempe nervøs!
Hva hadde dere gjort? Har lyst til å be legen om å få tatt den toxo smitteprøven når jeg kommer hjem, for der kan man visst se om man har smitten fra før (noe som er ufarlig) eller om det er indikasjon på fersk smitte.

Er såå stressa nå :(

Graviditet nr 8 på 3 år så er naturlig litt ekstra bekymret. (Alle utenom denne spiren mistet jeg tidlig):(
 

Vedlegg

  • 6FAB53CD-181C-46C6-9188-591007E0E254.jpeg
    6FAB53CD-181C-46C6-9188-591007E0E254.jpeg
    32,6 KB · Visninger: 77
Det var forøvrig mer rosa en hva som kommer fram på bildet her
 
Jeg ville tenkt sjansen er så vanvittig liten. Slapp av og nyt turen, ta en toxo prøve når du kommer hjem. Men veldig liten sjanse tenker jeg:Heartbigred
 
Ps. Jeg spiste spekeskinke ved en forglemmelse :bag:
Men med sistemann før det kom kostholdsregler, spiste jeg et helt fenalår:wacky:
 
Selv om det er rosa så kan d ha vært varmebehandlet nok. Jeg hadde prøvd å huske på det til neste måltid. Ta en sjekk når du kommer hjem og nyt ferien.
 
Jeg hadde nok ikke tenkt mer over det :) Du er klar over det, og slikt kan skje. Evt ta den testen når du kommer hjem om det hjelper deg :)
 
Selv om det er rosa så kan d ha vært varmebehandlet nok. Jeg hadde prøvd å huske på det til neste måltid. Ta en sjekk når du kommer hjem og nyt ferien.

Kommer såklart ikke til å gjøre samme tabben igjen! :rolleyes: Takk!
 
Jeg hadde nok ikke tenkt mer over det :) Du er klar over det, og slikt kan skje. Evt ta den testen når du kommer hjem om det hjelper deg :)
Ja, jeg kommer til å spørre legen min om å få ta den! Han vet at jeg bekymrer meg veldig nå etter alle nedturene vi har hatt for å komme hit, så håper han bare sier ja, så jeg forhåpentligvis kan få dette ut av verden❤️
 
Nyt ferien din:Heartred
I absolutt nesten alle tilfeller går det bra:wav

Ta testen når du kommer hjem:love7
 
Men inkubasjonstiden er på 5-21 dager. Betyr det at jeg må vente 21 dager før jeg kan ta blodprøven? Dvs at det kan ligge skjult i over 20 dager? Eller vil blodprøven vise evt smitte når jeg kommer hjem tross inkubasjonstid?
Dette kan jeg ingenting om:sorry::sorry:
 
Men inkubasjonstiden er på 5-21 dager. Betyr det at jeg må vente 21 dager før jeg kan ta blodprøven? Dvs at det kan ligge skjult i over 20 dager? Eller vil blodprøven vise evt smitte når jeg kommer hjem tross inkubasjonstid?
Dette kan jeg ingenting om:sorry::sorry:

Jeg ville snakket med legen om dette, men prøv å ikke bekymre deg i mellomtiden. Det er faktisk hagearbeid og å spise uvaskede grønnsaker som oftest fører til toxoplasmose, ikke rødt kjøtt. Sjansen er tilnærmet ikke-eksisterende. Dette går bra!
 
vi er i danmark på ferie å jeg var såå sulten når vi skulle spise i dag at jeg rett og slett ikke tenkte over å se om burgeren var gjennomstekt før jeg hadde spist ganske mye.
Såklart var burgeren rosa :depressed:
Smakte ikke dårlig på noe vis, å det var et veldig rent og pent sted i en liten by med en del turister, så at det kan være dårlig kjøtt tviler jeg på, men risikoen for toxoplasma og listeria er jo der alikevel? Det var oksekjøtt da, å ut i fra hva jeg leser så er risikoen størst ved sau/fugl osv, men jeg er kjempe nervøs!
Hva hadde dere gjort? Har lyst til å be legen om å få tatt den toxo smitteprøven når jeg kommer hjem, for der kan man visst se om man har smitten fra før (noe som er ufarlig) eller om det er indikasjon på fersk smitte.

Er såå stressa nå :(

Graviditet nr 8 på 3 år så er naturlig litt ekstra bekymret. (Alle utenom denne spiren mistet jeg tidlig):(
Husk også at hvis kjøttet har vært dypfryst, så ødelegger det også toxo.
 
Nøyaktig det samme skjedde meg i Hellas forrige uke. Burgeren var rosa inni :( På fint hotell.. Hadde selvsagt spist nesten hele før jeg så det. Men prøver roe meg med at sjansen for smitte er liten - og skulle jeg fått det så er sjansen for smitte til foster bare 5% (leste jeg iallfall). Må bare håpe og tro det gikk bra. Hadde angst i flere dager selv! skal du ta en test? Vurderer å høre med legen jeg også.
 
Tips til når vi spiser mat ute er å alltid dele biff burger osv i to så du ser om det er helt gjennomstekt. Da er det lettere å få restauranten til å fikse opp i d.
 
Nøyaktig det samme skjedde meg i Hellas forrige uke. Burgeren var rosa inni :( På fint hotell.. Hadde selvsagt spist nesten hele før jeg så det. Men prøver roe meg med at sjansen for smitte er liten - og skulle jeg fått det så er sjansen for smitte til foster bare 5% (leste jeg iallfall). Må bare håpe og tro det gikk bra. Hadde angst i flere dager selv! skal du ta en test? Vurderer å høre med legen jeg også.

Jeg har valgt å ikke tenke mer på det! Som du sier er sjansene så små, så jeg må bare tenke at det gikk helt fint❤️
 
Har selv spist både spekeskinke og rødt kjøtt uten å tenke meg om før maten var borte:inpain: satt selv med småangst i flere dager etterpå. Men heldigvis gått bra her:nailbiting::happy:
 
Back
Topp