Rødt hår

Rog90

Glad i forumet
Lille gutten vår har siden fødsel hatt rødt hår, vi synes selvfølgelig han er verdens fineste og jeg synes til og med at hårfargen og de fine blå øynene gjør han ekstra spesiell :) Men som dere sikkert forstår er det et men her....på grunn av diverse negative kommentarer og utsagn er jeg redd han skal bli mobbet på grunn av hårfargen eller at folk ser på det som negativt. Både min mann og jeg har blondt hår, men det er rødt hår på begge sider av slekta. Så vi har selv ingen erfaring med det. Jeg ble selv mobbet pga jeg hadde briller så jeg vet jo at det ikke er mye som skal til. Lurer rett å slett på om noen har erfaring eller synspunkter. Kjenner jeg får vondt i mammahjertet av disse kommentarene..fikk en senest i kveld og kjenner jeg ikke får sove av bekymring for skatten vår.

Personlig syns jeg rødt hår er det fineste som fins:) Jeg håper virkelig ikke noen blir mobbet for hårfargen sin. Vi foreldre har hvertfall en viktig ting å lære barna våre: har vi ikke noe fint å si så lar vi være å si det. 6 åringen får beskjed om dette hver dag før hun går på skolen! Knyter seg i magen på meg av å tenke på mobbing og barn som blir plaget. Desverre er det foreldres oppførsel som gjenspeiler seg! Og jeg skjønner du reagerer, for mammahjertet vårt får så lett vondt og vi passer på barna våre med nebb og klør:Heartbigred

Lille gutten vår har siden fødsel hatt rødt hår, vi synes selvfølgelig han er verdens fineste og jeg synes til og med at hårfargen og de fine blå øynene gjør han ekstra spesiell :) Men som dere sikkert forstår er det et men her....på grunn av diverse negative kommentarer og utsagn er jeg redd han skal bli mobbet på grunn av hårfargen eller at folk ser på det som negativt. Både min mann og jeg har blondt hår, men det er rødt hår på begge sider av slekta. Så vi har selv ingen erfaring med det. Jeg ble selv mobbet pga jeg hadde briller så jeg vet jo at det ikke er mye som skal til. Lurer rett å slett på om noen har erfaring eller synspunkter. Kjenner jeg får vondt i mammahjertet av disse kommentarene..fikk en senest i kveld og kjenner jeg ikke får sove av bekymring for skatten vår.

Kommer voksne folk med kommentarer på hårfargen til en liten baby???

Rødt hår er nydelig.

Åh!!! Vet jeg ikke skal være det, men er bittelitt misunnelig!:p Jeg har alltid elsket rødt hår![emoji173]️ Husker fremdeles at første gutten jeg ble forelska i i 1. klasse hadde rødt hår (og het Thomas):D Jeg elsker min datter over alt på jord og en av mange ting jeg kommer til å lære henne er at alle er like vakre uansett hårfarge. Jeg ble mobbet mye opp gjennom årene: jeg kom fra en annen landsdel, jeg var tynn, jeg hadde fregner, jeg var sta, jeg hadde "merkelig" navn...osv. Om noen føler for å mobbe, så har jeg erfart at de alltid finner noe å mobbe for. Det dere som foreldre kan gjøre er å bygge lilles styrke. Styrke og at lille vet at rødt hår er en sjeldenhet og noe å være stolt over[emoji173]️

Heldige!! Pappaen til lille har rødt hår, samme har moren hans igjen. Men ikke tydelig rødt hår på lille :( jeg selv er blond. Med godviljen til kan jeg se rødskjær i håret hans når sola lyser på det haha.

Men altså, at voksne folk legger igjen negative kommentarer på en baby sitt røde hår... What? Er virkelig hårfarge noe å kommentere stygt på? Til en baby?! Eller noen i det heletatt?! Gud bedre. Ville heller bekymra meg over hvor godt DE har det med seg selv.

Åhh rødt hår er såå fint!! Lillejenta her har rødskjær, arvet fra meg og min side :) Helt nydelig, og ubegripelig at folk kommenterer stygt om det...

Ble selv mobbet da vi flyttet fra Molde til Narvik (4.klasse barneskole) pga annerledes dialekt og fordi jeg var undervektig.. Endte med mer vekttap og bytting av dialekt pga "tvang".. Synes mobbing er så trasig og fælt, og særlig på grunn av noe som er så fint og unikt som rødt hår! Tror de som sier slike ting bare er sjalu eller føler de ikke er unike nok selv, så de må hakke på andre. Umodent og stygt gjort :(

Hjelpes...folk har så lite å snakke om... Gå foran som gode forbilder, vis han at dere er fornøyd med dere selv, ikke fordi dere har flotte kropper, blondt hår eller blå øyne, men fordi dere er dere. Vis at dere er glade i hverandre og glade i han. Jeg tenker at hårfarge ikke bør være noe tema før han evt måtte ta det opp selv, og da må han selvfølgelig få høre at det er flott. Vi har rødt på begge sider, men har foreløpig ikke knekt koden til hvordan vi skal få det til å slå gjennom på egne barn:D Synes det er fantastisk, det gir et så friskt og litt smårampete utrykk som jeg utrolig svak for. Vi har heldigvis også verdens vakreste barn, men jeg innrømmer lett at jeg synes det hadde vært ekstra stas med rødt hår - selv om det til syvende og sist ikke betyr noe som helst. Bare litt sånn "varemerke" på slekta vår som hadde vært artig å føre videre.

Fikk du kommentar av en voksen??

Jeg kan virkelig ikke huske at noen ble mobbet på skolen min for rødt hår - og der var to stykker som hadde det. Det er forskjell selvsagt, men tror ikke du trenger å bekymre deg for det. Det er jo så mye fokus på å bekjempe mobbing hele tiden.

Ei venninne har baby med rødt hår - verdens nydeligste baby!! Men jeg har selv vært vitne til at hun har fått negative kommentarer.. vi ble begge så paff at vi ikke kom med motsvar.. og det angrer jeg på!!!!!
Vær stolt av den vakre ungen deres og hev dere over evt kommentarer [emoji173]️

Det er virkelig trist å lese at man får kommentarer som er negative. Og det av voksne folk? eller det vil si, voksen kan de ikke være. Jeg har selv rødelig i håret. Ikke mye, men litt rød skjær. Mine to eldste er ikke i nærheten av å ha rødt hår. Men minien vår har skikkelig rødt hår. Og jeg syns han er såååå fin med den fargen. Det har han arvet frå meg, og jeg er skikkelig stolt. Første litt rare kommentaren jeg fikk var faktisk fra svigermor. Men hun er et kapittel for seg selv. Så det var som forventet. Ellers har jeg bare fått høre at han er så fin. Og at håret hans er nydelig farge på. Men jeg skjønner jo hvordan du tenker. Og jeg ble selv ertet litt av hvordan jeg såg ut. Men det var Pga at jeg var høy og veldig tynn. Men heldigvis var mine foreldre flinke nok til å gi meg selvtillit nok til å overse slike som mobbet, og jeg syns heller bare synd på de. Håper at ingen skal bli mobbet for hårfargen sin. Og rødt hår er nydelig.

Jeg blir helt matt av de ulike kommentarene voksne folk kan få liret ut av seg!!! Alle hårfarger er nydelige <3

Sniker litt fra mai forumet :p rødt hår og blå øyne er en sjelden kombinasjon ;) De aller fleste av de som har rødt hår, har imidlertid brune eller grønne øyne. Kun én prosent av de som har rødt hår, har kombinasjonen rødt hår og blå øyne. Dette er den sjeldneste kombinasjonen i verden ;)

Sniker litt fra mai forumet :p rødt hår og blå øyne er en sjelden kombinasjon ;) De aller fleste av de som har rødt hår, har imidlertid brune eller grønne øyne. Kun én prosent av de som har rødt hår, har kombinasjonen rødt hår og blå øyne. Dette er den sjeldneste kombinasjonen i verden ;)
Stemmer. Vi er kjempe spente på øyefargen her. Begge de andre var født med svart/brune øyner. Og har aldri hatt den blåfargen babyer ofte er født med. Da de var nyfødt var øynene ganske svart. Og så ble de brune etterhvert. Men ingen av de har rødt hår. Så kommer minstemann med rødt hår, og knall blå øyner. Så vi er spente på om det forandrer seg. Nå har jeg en bror som har rødt hår og blå øyner også. Men som du sier, så er det veldig sjeldent.

Rødt hår er fint. Har d selv og er fornøyd med det og får nå bare positive kommentarer. Men barn er ikke alltid snille med hverandre. Og hårfarge kan bli kommentert, men de kan likeså godt finne noe annet å henge seg opp i. Jeg har glemt alle kommentarer fra oppveksten.

Ikke tenk på det. Det er flott <3
Og om han ikke liker det som barn vil han synes det er flott når han blir eldre.

Rødt hår <3

Fikk du kommentar av en voksen??

Jeg kan virkelig ikke huske at noen ble mobbet på skolen min for rødt hår - og der var to stykker som hadde det. Det er forskjell selvsagt, men tror ikke du trenger å bekymre deg for det. Det er jo så mye fokus på å bekjempe mobbing hele tiden.

Ja, en gammel dame i slekta sa «jaja...det kan jo endre seg den hårfargen» med et sukk og et toneleie som en ikke kan være i tvil om og ei venninne av meg sa rett ut at hun ikke ville date en med rødt hår fordi da kunne de få barn med rødt hår (og hun har rødt hår selv!!!). Forstår meg ikke på folk...og jeg angrer meg i hel på at jeg ikke sa noe tilbake, ble bare så paff...og tenker at når voksne kan være så fæle, hvordan er da barn?

Det er virkelig trist å lese at man får kommentarer som er negative. Og det av voksne folk? eller det vil si, voksen kan de ikke være. Jeg har selv rødelig i håret. Ikke mye, men litt rød skjær. Mine to eldste er ikke i nærheten av å ha rødt hår. Men minien vår har skikkelig rødt hår. Og jeg syns han er såååå fin med den fargen. Det har han arvet frå meg, og jeg er skikkelig stolt. Første litt rare kommentaren jeg fikk var faktisk fra svigermor. Men hun er et kapittel for seg selv. Så det var som forventet. Ellers har jeg bare fått høre at han er så fin. Og at håret hans er nydelig farge på. Men jeg skjønner jo hvordan du tenker. Og jeg ble selv ertet litt av hvordan jeg såg ut. Men det var Pga at jeg var høy og veldig tynn. Men heldigvis var mine foreldre flinke nok til å gi meg selvtillit nok til å overse slike som mobbet, og jeg syns heller bare synd på de. Håper at ingen skal bli mobbet for hårfargen sin. Og rødt hår er nydelig.

Ja, jeg tenker også at hvis barn vil mobbe, så finner de alltid noe. Jeg ble selv mobbet for «brilleslange» og hatet brillene mine som pesten og fikk dårlig selvtillit. Kanskje derfor jeg blir så redd for at mini skal gjennomgå det samme.

Har også lest det, under 1 % eller noe :) Faren har blå øyne, jeg grønne så blir spennende å se :)

Ja, en gammel dame i slekta sa «jaja...det kan jo endre seg den hårfargen» med et sukk og et toneleie som en ikke kan være i tvil om og ei venninne av meg sa rett ut at hun ikke ville date en med rødt hår fordi da kunne de få barn med rødt hår (og hun har rødt hår selv!!!). Forstår meg ikke på folk...og jeg angrer meg i hel på at jeg ikke sa noe tilbake, ble bare så paff...og tenker at når voksne kan være så fæle, hvordan er da barn?
Huff... Du får bare overse disse frekke menneskene!! (Lettere sagt enn gjort!)

Helt enig - barn er ikke født rasister eller fordomsfulle. Det er stort sett hjemme de lærer sånt. Har ofte tenkt "stakkars unge" når jeg har møtt på rasistiske og/eller fordomsfulle foreldre.

Ja, jeg tenker også at hvis barn vil mobbe, så finner de alltid noe. Jeg ble selv mobbet for «brilleslange» og hatet brillene mine som pesten og fikk dårlig selvtillit. Kanskje derfor jeg blir så redd for at mini skal gjennomgå det samme.
Ja, det forstår jeg. Jeg likte ikke etternavnet mitt, for det var også noe som noen mobbet. Men idag kan jeg si igjen at jeg liker det. Og tenker som flere har sagt at det er vi voksne som har ansvar for å lære barna våre til å bli gode mennesker som ikke skal mobbe. Desverre er det mange som ikke klarer det, og det er synd. Men vi får tro og håpe at ingen trenger å mobbe av hårfargen.

Back
Topp