Røde hunder?

Bakemester Harepus

★Juni12`s jentemamma★Februar2014`s Miss Opptatt★
VIP
Er litt blank på dette. Men er ikke rødehunder en barnesykdom?
Fikk svar på blodprøvene vi tok på svangerskapskontrollen i dag, og den viser at jeg

"Kan ikke regne med å være beskyttet. Rubellvaksine kort tid etter fødsel anbefales"

Ringte mammaen min og spurte.. Men hu viste ikke hva det kunne bety..
Jeg tok Rødehunder vaksinen når jeg var mindre..
Men vil det da si at jeg kan bli smitta? I såfall:
Hva er det? Hvordan ser det ut? Noen som har erfaring med det?

Takk på forhånd =D

Besøker fra Juligruppa...

Jeg fikk beskjed forrige svangerskap om at jeg var i gråsonen på antistoffer fra rubellavaksinen. Det vil si at hvis jeg fikk den når jeg var liten, så har jeg ikke nok antistoffer i kroppen til å bli beskyttet mot røde hunder om det skulle være noe slikt i omgangskretsen nå. Man må da passe seg så man ikke får det iløpet av svangerskapet, for hvis mor får røde hunder kan det være veldig skadelig for fosteret.

jeg skulle ta rubellavaksine etter forrige sv.skap, men har helt glemt det. Følte meg bra lur, når jeg ble gravid på nytt før jeg rakk ta vaksinen :/

Jeg fikk også samme beskjeden under sist svangerskap. Skulle da ta vaksinen etter fødsel, men glemte det helt i ammetåka! Nå er jeg jo gravid igjen og regner med å få den samme beskjeden om igjen : )
Spurte jordmora mi om dette og hun sa at dersom man får røde hunder som gravid er det en sjanse for at fosteret kan bli døv.. så jeg skal holde meg langt unna røde hunder. Gikk greit sist gang og regner med at det går greit denne gangen også!

Får være forsiktig da =) Syns det er litt ekkelt å tenke på sånne ting jeg.. Passe på alt å sånn.. Krysser fingrene

Back
Topp