Rådløs ang katten

rosahårdått

Forumet er livet
Novemberlykke 2015
Vell som jeg har skrevet her før så er katten vår en liten utfordring.

Den er på kjøkkenbenken hele tiden , selv om det ikke er mat der å hans egen matskål er full.
Får han tak i noe så ser det ikke ut, jeg har våknet til ett kjøkken fullt i mel ( glemte en innpakket 4 pk med mel) fulle gangen i brødsmuler osv..
Jeg har til og med funnet katten med hodet nedi en gryte med kokende pasta! Altså katten satt på komfyren..

Den griner heeeele tiden. Den kan ikke mjaue denne skriker :/..

Nå har den i tillegg begynnt å gjøre fra seg inne :o :x ikke ok!! Både tiss og besj...

Den får masse kos å oppmerksomhet så er ikke det som gjør dette.
Hadde ett håp om bedring etter kastrering men neida. Det ble bare verre :(

Hva ville du gjort?

Er ikke noe galt med urinveiene eller noe.. Det er sjekket..

Har han vært like ille hele tida, eller har det blitt verre etter at du ble gravid ?
Hvor gammel er han? Å er det lenge siden du kastrerte han?

Oki det at han gjør fra seg kan være at han markerer territorium pga graviditeten. Våres katte markerer på alle biler som kommer hitt. Han er ekstremt til å passe på sin egendom. Har hatt noen katter oppgjennom åra å gudene skal vite at alle har hatt forskjellige personligheter, hos oss nå vet han godt hvem av oss som sier ja og hvem som sier nei. Er det bare jeg som er hjemme gjør han akkurat som han vil, er gubben hjemme vet han hva som er lov og ikke lov.
Katta her å gjorde det en gang da han var liten, dro ned 6 kg kattemat sekk fra kjøkkenbenken og ned på gulvet og kloret den åpen. Det står alltid 4 fulle skåler med div tørrfôr til han på plassen sin :)
Han har slutta med mye. Men min er nå snart 8 da. Kan hende han må gro det av seg.

Min 8 mnd hannkatt gjør også det samme, men gjør ikke fra seg inne annet enn på kattedoen. Helt ekstrem til å gå på benken og gnage i stykker alt av emballasje som har noe spiselig inni. Stjeler det han kan komme over. Veldig frustrerende og irriterende. Har dessverre ingen gode råd, har prøvd alt uten hell selv :(

Min 8 mnd hannkatt gjør også det samme, men gjør ikke fra seg inne annet enn på kattedoen. Helt ekstrem til å gå på benken og gnage i stykker alt av emballasje som har noe spiselig inni. Stjeler det han kan komme over. Veldig frustrerende og irriterende. Har dessverre ingen gode råd, har prøvd alt uten hell selv :(
Uff jeg føler sånn med deg :(

Er ikke noe gøy dette . Skal da gå an å ha innpakket mat liggende men nei :( ikke noe hat funket her heller .

Kjefter du mye på han mår du oppdaget hva han gjør/ har gjort? For det kan være stressende... Eneste jeg kan komme på, vi har ikke giddi å brydd oss om hvor han går, så han er nesten aldri oppå benken, bare hvis han er litt nysgjerrig på hva jeg gjør, så hopper han med igjen :)

Kjefter du mye på han mår du oppdaget hva han gjør/ har gjort? For det kan være stressende... Eneste jeg kan komme på, vi har ikke giddi å brydd oss om hvor han går, så han er nesten aldri oppå benken, bare hvis han er litt nysgjerrig på hva jeg gjør, så hopper han med igjen :)
Når han er oppi maten får han det ja. For det er ikke greit. Ellers så får han ikke det. Men dette er han p vandt med, så forklarer ikke hvorfor han plutselig har begynnt med dette tullet.
Jeg høres kansje fæl ut men det godtar jeg bare ikke :( syntes det er ekkelt at han er på benken. Lager jo mat der :/

Når han er oppi maten får han det ja. For det er ikke greit. Ellers så får han ikke det. Men dette er han p vandt med, så forklarer ikke hvorfor han plutselig har begynnt med dette tullet.
Jeg høres kansje fæl ut men det godtar jeg bare ikke :( syntes det er ekkelt at han er på benken. Lager jo mat der :/

Det kan gi seg med alderen også, går han på do inne? Min har do inne og går ut også, men nå er han bortskjemt da :-P

( jeg har alltid vasket benken før jeg lager mat uansett :) )

Det kan gi seg med alderen også, går han på do inne? Min har do inne og går ut også, men nå er han bortskjemt da :-P

( jeg har alltid vasket benken før jeg lager mat uansett :) )
Den er vandt med å gå på do ute.
Har ikke noen do inne til den da han kun har gått ute, men en ting hadde vert hadde den hatt en fast plass.
Den begynnte for 1 uke siden. Nå har den veska ut katte buret sitt ( den liker å sove der) å de siste nettene har vi hatt han på badet fordi vi har helt nytt hus å vill ikke ha uhell overalt. Da har han tisset ut hele kattehuset sitt. Igjen der han sover. Det er ikke normalt ? Å det etter å ha vert ute hele dagen. :/

Hatt mange katter i min oppvekst men aldri opplevd liknende . Eller jo nesten men hun fikk svangerskaps depresjon å det har ikke denne katta :p

Hehe jeg vasker å benken først å bruker alltid rene brett som forøvrig katten aldri er på for de ligger i skuffer men syntes likevel det er ekkelt

Den er vandt med å gå på do ute.
Har ikke noen do inne til den da han kun har gått ute, men en ting hadde vert hadde den hatt en fast plass.
Den begynnte for 1 uke siden. Nå har den veska ut katte buret sitt ( den liker å sove der) å de siste nettene har vi hatt han på badet fordi vi har helt nytt hus å vill ikke ha uhell overalt. Da har han tisset ut hele kattehuset sitt. Igjen der han sover. Det er ikke normalt ? Å det etter å ha vert ute hele dagen. :/

Hatt mange katter i min oppvekst men aldri opplevd liknende . Eller jo nesten men hun fikk svangerskaps depresjon å det har ikke denne katta :p

Hehe jeg vasker å benken først å bruker alltid rene brett som forøvrig katten aldri er på for de ligger i skuffer men syntes likevel det er ekkelt

Har dere akkurat flytta? Siden du sier nytt hus?

Ja, rart at han skulle tisse hvor han sover.

Huff, skal ikke være enkelt det der ><

Hadde nok startet med å ha en kattedo inne - at han tisser der han sover/ det han føler er sitt er vel mer fordi han ikke vet hvor andre steder han skal gjøre det. Vi har katter som går både inne og ute - de gangene vi har prøvd å ta bort kattedoen har vi opplevd små uhell, så har latt det stå på heltid. Ja, det er litt mer jobb å tømme hver dag, men heller det enn tiss og bæsj hjemme.

Av og til kan det være protest - men da er det ofte på veldig åpenlyse steder (hadde en katte som var sint på meg etter at hun ble sterilisert og i to dager etter tisset hun i klesskapet mitt mens jeg så på - så ga det seg når stingene sluttet å svi).

Når det gjelder benken anbefaler jeg igjen å lage en sprayflaske med utvannet eddik. Rengjør flatene og er ellers en lukt svært få katter liker - hjalp i starten når vi fikk våre :)

Når det gjelder mjauing... Vår har visst begynt igjen med det når han vil ut - vi snakker ikke om et par mjau eller søt lyd, her snakker vi 'hyling- så-jeg-tror-katten-er-i-ferd-med-å-dø' ><

Har hittil kun tatt kampen med ham de gangene han har gjort det før vi står opp (sånn mellom 4 og 5) - håper det bare er en fase..

Ønsker deg lykke til i alle fall

Huff, skal ikke være enkelt det der ><

Hadde nok startet med å ha en kattedo inne - at han tisser der han sover/ det han føler er sitt er vel mer fordi han ikke vet hvor andre steder han skal gjøre det. Vi har katter som går både inne og ute - de gangene vi har prøvd å ta bort kattedoen har vi opplevd små uhell, så har latt det stå på heltid. Ja, det er litt mer jobb å tømme hver dag, men heller det enn tiss og bæsj hjemme.

Av og til kan det være protest - men da er det ofte på veldig åpenlyse steder (hadde en katte som var sint på meg etter at hun ble sterilisert og i to dager etter tisset hun i klesskapet mitt mens jeg så på - så ga det seg når stingene sluttet å svi).

Når det gjelder benken anbefaler jeg igjen å lage en sprayflaske med utvannet eddik. Rengjør flatene og er ellers en lukt svært få katter liker - hjalp i starten når vi fikk våre :)

Når det gjelder mjauing... Vår har visst begynt igjen med det når han vil ut - vi snakker ikke om et par mjau eller søt lyd, her snakker vi 'hyling- så-jeg-tror-katten-er-i-ferd-med-å-dø' ><

Har hittil kun tatt kampen med ham de gangene han har gjort det før vi står opp (sånn mellom 4 og 5) - håper det bare er en fase..

Ønsker deg lykke til i alle fall
Spary flasken funker ikke :( han forstår ikke.
Lurer litt på om at han rett å slett er hjerneskadet :/
Han klarer ikke å skyve opp en dør, forstod seg ikke på katteluka på doen heller.

Uff nei det er ikke lett det her. Å ka det høres ut som om katten skal dø. Har hatt det sånn siden november å det tar på :/ for her er det ikke bare når den vill ut.. Det er heeeele tiden.
Når den får kos, når den leker når den skal noe. Når sen spiser og sover er den stille.. Ellers er det denne fæle lyden :o

Våres lærte at stuebordet var nei, ved at gubben tok å kasta (litt feil ord, finner ikke annet) han ned derfra hver gang han gikk oppditt og sa nei til han. Nå går han ikke på stuebordet når gubben er hjemme :)

Det med at han tisser I "huset" sitt kan være hans måte å si at det er forlite for meg, at han demonstrere.
Jeg tror katter er som mennesker de går gjennom forskjellige faser I livet, nå er han nok kanskje litt I trassalderen eller snart puberteten :)

Våres lærte at stuebordet var nei, ved at gubben tok å kasta (litt feil ord, finner ikke annet) han ned derfra hver gang han gikk oppditt og sa nei til han. Nå går han ikke på stuebordet når gubben er hjemme :)

Det med at han tisser I "huset" sitt kan være hans måte å si at det er forlite for meg, at han demonstrere.
Jeg tror katter er som mennesker de går gjennom forskjellige faser I livet, nå er han nok kanskje litt I trassalderen eller snart puberteten :)
Vi har prøvd å tatt den ned, vi har prøvd å hive den ut., vi har prøvd sprut flasker, eddik, sitron, appelsin ja u name it..

Er Helt oppgitt.

Det virker ikke som om katten har det bra uansett hva vi gjør for den å med den . Har aldri opplevd maken

Spary flasken funker ikke :( han forstår ikke.
Lurer litt på om at han rett å slett er hjerneskadet :/
Han klarer ikke å skyve opp en dør, forstod seg ikke på katteluka på doen heller.

Uff nei det er ikke lett det her. Å ka det høres ut som om katten skal dø. Har hatt det sånn siden november å det tar på :/ for her er det ikke bare når den vill ut.. Det er heeeele tiden.
Når den får kos, når den leker når den skal noe. Når sen spiser og sover er den stille.. Ellers er det denne fæle lyden :o
Huff, litt av en komiker du har...

Nå skal det sies at vi matte ta av taket/luka på kattedoen vår i starten. Han brukte ett år på å forstå den >< ble litt søl i starten med kattesand, men når han ble trygg på den la vi på taket. Og etter ett år fikk vi på luka.

Har også hatt katt som ikke forsto seg på sprayflaska. Hun likte ikke å bli sprutet på, men forsto ikke at hun måtte slutte med det hun gjorde når jeg sprayet. Så jeg byttet taktikk med henne - hver gang hun gjorde noe dumt eller hylte, så plukket jeg henne opp og blåste henne i ansiktet. Når hun ga seg satte jeg henne ned.

Det tok laaaang tid før set ga resultater, men etter en måned hvor jeg konsekvent gjorde dette hvis hun ikke oppførte seg fikk jeg til slutt til at hun sluttet å hyle om natten og sluttet å klatre i gardinene. Så lot jeg heller andre ting passere, som at hun spankulerte på bord og absolutt skulle få ALT på bordet til å falle ned.

Er også en fordel om alle i familien er konsekvente - at det ikke bare er du som 'tar ham' hvis han gjør noe dumt.

Vi er flinke på et alle hjemme :) så er ikke bare meg :)
Håper virkelig det for akkurat nå er jeg veldig frustrert :p
Er jo veldig Bra at alle følger opp - hos oss vet jeg at katten stort sett vinner hvis kun mannen er hjemme (I den forstand at han blir kastet ut hvis han står og mjauer foran døren) - er da ikke alltid like enkelt å få igjennom at det ikke er greit da.

Men finnes en del artikler om det hvis du søker på 'cat screaming and yowling'

Håper det ordner seg for dere - er jo så koselig med katt ellers

Back
Topp