Råd mot ekstremkvalme

Sprettrompa!

Elsker forumet
omg! Jeg er desperat. Har prøvd ALT av kjerringråd, seaband, ingefær, sitron, postafen, mat regelmessig, bare sunn mat, mye vann, luftetur osv. Men jeg er så kvalm 24/7 at jeg ikke lever lengre. Det handler om å bare puste seg gjennom dagen. Er sengeliggende og orker svært lite. Kan ikke spise middag fordi jeg brekker meg. Har er svært begrenset kosthold med brød og knekkebrød, vann, frukt, og grønnsaker. Jeg takler ingen lukter. Jeg har hatt der slik i 5 uker nå. Jula var et helvete å komme seg gjennom. Er 11+4 uker nå, og holder ikke ut lengre.

Så til dere som har vært så uheldig som meg å være ekstremkvalm. Hvor lengre varte det? Og hvordan kom du deg gjennom dagen?
 
Føler med deg ❤️ Har ikke så veldig oppløftende ord. Jeg hadde det som deg men klarte kun å spise loff uten pålegg, ikke frukt og grønnsaker eller noe annet...

Det er ingneting som hjelper når det er så fælt. Er så provoserende med kolleger som sier «bare spis kjeks så går det over»

Det ble gradvis bedre ettet 16uker. Mot slutten av graviditeten var matlysten som normalt.

Da jeg var 16 uker gravid veide jeg 6 kg mindre enn da jeg ble gravid (var slank da jeg ble gravid så hadde ikke så mye å ta av).

Jeg spiste relativt bra det siste trimesteret, fødte likevel en baby på kun 2,7kg til termin, men helt frisk og fin og med 10 i apgar-score ❤️

Det blir forhåpentligvis bedre for deg snart, mange blir bedre ved 12 uker, men det kan gå16 uker og mer også ❤️ Vil heller være ærlig med deg enn å gi deg falske forhåpninger. Også krysser jeg fingrene for at du blir positivt overrasket og at det går over veldig snart!

Klem og lykke til
 
Uff, jeg føler med deg❤️ Lurer enda på hvordan jeg kom meg gjennom svangerskapet. Ble bedre etter uke 14-15 mener jeg. Men kastet opp av mye rart resten av svangerskapet.. matlukter, parfymer osv.. og bare om jeg visste at noen hadde vært på do og gjort nr 2.:eek: Håper du blir bedre snart. Trodde ikke jeg skulle klare det, men jaggu gjorde jeg det. Da klarer hvem som helst det:)
 
Føler med deg ❤️ Har ikke så veldig oppløftende ord. Jeg hadde det som deg men klarte kun å spise loff uten pålegg, ikke frukt og grønnsaker eller noe annet...

Det er ingneting som hjelper når det er så fælt. Er så provoserende med kolleger som sier «bare spis kjeks så går det over»

Det ble gradvis bedre ettet 16uker. Mot slutten av graviditeten var matlysten som normalt.

Da jeg var 16 uker gravid veide jeg 6 kg mindre enn da jeg ble gravid (var slank da jeg ble gravid så hadde ikke så mye å ta av).

Jeg spiste relativt bra det siste trimesteret, fødte likevel en baby på kun 2,7kg til termin, men helt frisk og fin og med 10 i apgar-score ❤️

Det blir forhåpentligvis bedre for deg snart, mange blir bedre ved 12 uker, men det kan gå16 uker og mer også ❤️ Vil heller være ærlig med deg enn å gi deg falske forhåpninger. Også krysser jeg fingrene for at du blir positivt overrasket og at det går over veldig snart!

Klem og lykke til
Tusen takk for svar. Hjelper å få medlidenhet fra de som vet hva jeg snakker om. Får bare krysse fingrene. Kommer meg knapt gjennom dagen.
 
Tusen takk for svar. Hjelper å få medlidenhet fra de som vet hva jeg snakker om. Får bare krysse fingrene. Kommer meg knapt gjennom dagen.
Jeg vet veldig godt hvor utrolig jævlig du har det. Men det går helt over før eller siden (forhåpentligvis før heller enn siden!). Nå er kvalmen et vagt minne og jeg har en supersøt baby sovende ved siden av meg.

Hold ut, og se masse Netflix ❤️ :)
 
Uff, jeg føler med deg❤️ Lurer enda på hvordan jeg kom meg gjennom svangerskapet. Ble bedre etter uke 14-15 mener jeg. Men kastet opp av mye rart resten av svangerskapet.. matlukter, parfymer osv.. og bare om jeg visste at noen hadde vært på do og gjort nr 2.:eek: Håper du blir bedre snart. Trodde ikke jeg skulle klare det, men jaggu gjorde jeg det. Da klarer hvem som helst det:)
Jeg setter pris på omtanke også jeg ❤️ Det hjelper for sinnet, som holder på å gå i depresjon
 
Er vanvittig kvalm selv. Var ikke sånn med de to andre. Men o dag har jeg holdt meg til små slurker drikke og kjeks. Er litt bedre på kvelden så fikk i meg litt mat i stad. Går i Ritz og Kornmo kjeks.
 
Hvor lenge det varte? Veeel... det gikk over en dag eller to etter fødsel..

Og hvordan jeg kom meg gjennom dagen? Jeg tror jeg runda Netflix.. og Viaplay, og HBO.... leste noen bøker, og telte streker i taket..

Bår baby ble født og formen steg, ble jeg kjempe rastløs og reise rundt, på ferie, utflukter osv. Rastløsheten hadde jo bygget seg opp over mange mnd..

Å drikke smoothie veldig sakte, funket for meg i perioder. Også var det ikke så vondt å evt kaste opp igjen :p
 
Det ga seg i uke 17 hos meg, det værste jeg har hvert gjennom.
Var ikke like dårlig med de to andre , men dog kvalm og elendig da også . Men med gutten , var det hyperemesis, lå på golvet på badet husker jeg. Sutta på en imsdal flaske , gikk ned 7 kg ....fikk ikke i meg noe. Fikk tabletter, de virket i 2-3 dager , så var det tilbake .... Lykke til :) det går over , laber trøst ...
 
Eneste som fungerer er kvalmestillende og veskebehandling. Har dessverre ingen oppløftende nyheter jeg heller, kastet opp siste gang under fødsel.
Sjokolademelk fungerte noen ganger for meg.
Ellers så smurte mannen all mat, jeg kunne ikke gå i kjøleskapet så det måtte jeg ha hjelp til og jeg måtte ha hjelp til å dusje, fortelle meg at livet er verdt å leve, ellers så bare lå jeg der dag ut og dag inn. Jeg ser på mine svangerskap som er mareritt men uten de så hadde jeg ikke hatt mine vakre små. Det har jo vært verdt det ❤️
 
omg! Jeg er desperat. Har prøvd ALT av kjerringråd, seaband, ingefær, sitron, postafen, mat regelmessig, bare sunn mat, mye vann, luftetur osv. Men jeg er så kvalm 24/7 at jeg ikke lever lengre. Det handler om å bare puste seg gjennom dagen. Er sengeliggende og orker svært lite. Kan ikke spise middag fordi jeg brekker meg. Har er svært begrenset kosthold med brød og knekkebrød, vann, frukt, og grønnsaker. Jeg takler ingen lukter. Jeg har hatt der slik i 5 uker nå. Jula var et helvete å komme seg gjennom. Er 11+4 uker nå, og holder ikke ut lengre.

Så til dere som har vært så uheldig som meg å være ekstremkvalm. Hvor lengre varte det? Og hvordan kom du deg gjennom dagen?

Spøy fra uke 6-17. Var ikke menneske de ukene. Spyr enda ett par ganger i uka, men den mest intense kvalmen har gitt seg. I Uke 23.

Cola med sukker redder dagen her. Samt to bananer før jeg står opp. Og masse hvile (sykemeldt).

Vansligvis gir det seg for de aller fleste i uke 12-13. Derretter rundt uke 16. Og evt innen uke 20. Ett fåtall er kvalme etter dette... visstnok...

Hang in there! Antagelig roer det seg snart.

(Så du hadde lista opp masse, om du ikke har prøvd disse er det verdt et forsøk:
Cola, akupunktur, afipran, selge sjela til satan)
 
For meg så ble det gradvis bedre rundt uke 12. Da det sto på sitt værste spiste jeg kun popcorn (den til Coop uten fluor). Betasuppe og Ritz kjeks.

Zofran hjalp også litt, men måtte til legen for å få resept på det.
 
Her ble det gradvis bedre fra 5-6 mnd. For meg hjalp det med prostafen, som jeg fikk av legen (ikke bruk det uten å snakke med lege først). Jeg kastet mye opp, og for å få i meg væske drakk jeg farris med teskje.
 
Jeg føler veldig med deg. Hatt det sånn i to svangerskap. Kastet opp hele svangerskapet. Det ble litt bedre rundt uke 20 før det ble verre igjen rundt uke 30. Det som hjalp best for meg var frisk luft. i De periodene jeg var litt bedre tvang jeg meg selv ut. I de værste periodene lå jeg på solsenga på verandaen (med nr 2 lå jeg ute i sovepose i februar noen timer bare for å få luft). Av en eller annen grunn var det lettere å drikke med sugerør (fortrinnsvis farris pga salt) ellers var det tørre kjeks eller knekkebrød. I bedre perioder gikk det greit med rent kjøttpålegg. Var 100% sykemeldt.
 
Jeg ble helt zombi og fikk dundrende hodepine (skikkelig selvmordshofepine) av afipran, så fant ut at jeg heller ville være kvalm
 
Jeg ble helt zombi og fikk dundrende hodepine (skikkelig selvmordshofepine) av afipran, så fant ut at jeg heller ville være kvalm

Jeg også! Der var bedre å «være seg selv» og kvalm, en den zombie tilstanden på afipran. Ikke tok den kvalmen ordentlig heller..
 
Føler med deg! Hadde det dessverre likt frem til uke 17, da begynte det å gi seg. Men i motsetting til deg så fikk ikke jeg i meg noe type mat, enkelte dager gikk det med kokt fullkornspasta eller nudlero_O Gråt mine modige tårer til samboer om st jeg ikke orket mer, og spurte om jeg ikke kunne legges i koma frem til fødsel eller når kvalmen hadde gidd seg :rolleyes::hungover::hilarious::angelic: Det gåår over, og premien er verdt det:happy::dummy:
 
Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare. Er nå uke 15 og kvalmen er grusom enda, i tillegg til bekkenløsning Ble innlagt på sykehus og fikk intavanøst og zofran. Det hjalp litt. Så reiste jeg hjem og fikk noen kvalmestillende som jeg har gått på i tre dager nå, tre ganger for dagen. I tillegg til zofran ved behov og åpen retur til sykehuset. Medisinene hjelper litt, men er redd de plutselig skal stoppe å virke. Prøver å nyte disse timene jeg får nå uten kvalme. Kroppen er fortatt helt utkjørt. Og jeg kan ikke sykemelde meg da jobben min er hjemme i huset mitt Er frikjøpt som fostermor. Men har heldigvis en mann som mer eller mindre er alenefar om dagen. Jeg må jo bare komme meg gjennom dette. Var så desperat at jeg spurte legen om det var mulig med senabort. Herremin. Glad jeg fikk tankene over på noe annet ganske fort, for barnet er høyt ønsket.

Sender en medlidenhetsklem til alle mødre som har vært og som er i denne elendigheten her ❤️
 
Spøy fra uke 6-17. Var ikke menneske de ukene. Spyr enda ett par ganger i uka, men den mest intense kvalmen har gitt seg. I Uke 23.

Cola med sukker redder dagen her. Samt to bananer før jeg står opp. Og masse hvile (sykemeldt).

Vansligvis gir det seg for de aller fleste i uke 12-13. Derretter rundt uke 16. Og evt innen uke 20. Ett fåtall er kvalme etter dette... visstnok...

Hang in there! Antagelig roer det seg snart.

(Så du hadde lista opp masse, om du ikke har prøvd disse er det verdt et forsøk:
Cola, akupunktur, afipran, selge sjela til satan)

Jeg vurdere å selge sjela mi til satan
 
Back
Topp