Råd fra farmasøyt ang. Folsyre

Azu

Mamma til tre godunger. <3
Tilgangsansvarlig
♡ Maibarna ♡
Junibarna 2015
Sommerfuglene 2017
Novemberbarna 2021
Hei og takk for henvendelse.

Folsyretabletter kjøpt i apoteket har vanligvis flere års holdbarhet. Dersom du kjøpte folsyretablettene i anledning forrige svangerskap for 2 år siden, er det sannsynlig at tablettene fortsatt er holdbare. Det er heller ikke slik at tablettene mister all sin effekt umiddelbart ved utløpsdato. Siden datomerkingen ikke lenger er synlig, vil jeg likevel anbefale deg å kjøpe et nytt glass med folsyretabletter.
-----> Nye kostholdsråd anbefaler nå også å ta tilskudd av folsyre 0,4 mg daglig gjennom hele svangerskapet. <-----

Håper dette var til hjelp.

Og lykke til med den lille.

Mvh,

Farmasøyt

Last edited by a moderator:
Jeg tenkte kanskje flere kunne ha nytte av å vite det også. :-)

Et spørsmål... En vennine av meg fikk beskjed av jordmor om å ikke ta folsyre de tre første mnd! Hun mente at hun hadde det hun trengte. Er ikke det rart?

Et spørsmål... En vennine av meg fikk beskjed av jordmor om å ikke ta folsyre de tre første mnd! Hun mente at hun hadde det hun trengte. Er ikke det rart?
Hæ..? Det går ikke ann å si.? Sikker på at hun hørte riktig?

Noen studier har vist en sammenheng mellom tilskudd av folsyre etter 1. trimester og utvikling av allergi hos barnet. Kanskje det er det hun tenkte på? :-)

Var det jeg også tenkte dollymama! hun er førstegangsfødende og stolte selvfølgelig på jordmorens anbefaling. Dette var i første trimester. Hun er akuratt ferdig med det..

Jeg synes det var veldig rart, når alle andre nettsteder osv påpeker hvor viktig akkuratt det vitaminet er..

Jeg skal lete opp informasjon om det å ta Folsyre gjennom hele svangerskapet. Synes det er verdt å sjekke det ut med tanke på hva man bruker det for å prøve og unngå. :-)

Back
Topp