Q10, melatonin og E vitamin

Froggc86

Elsker forumet
Oktoberfruene 2018
Skal straks i gang med neste og siste forsøk og vil ikke ha noe uprøvd ... :)
Har gått på Q10 en stund og melatonin i mellom mens og eggløsning.

Men jeg lurer på hvor mange mg tar dere av Q10, melatonin og E-vitamin?

Hvis noen vil linke meg til de dere har brukt på iherb blir jeg glad :) melatonin har jeg....

Takk :) hvor mye tilsvarer 400IU i mg, vet du det? Tar du melatonin hver kveld uansett hvor du er i syklusen ?
Jeg vet faktisk ikke, ang. iu vs mg.
Når det gjelder melatonin, så har jeg tatt det hver kveld gjennom hele syklusen og frem til uttak.

600 mg q10, 5 mg (?) melatonin og 350 mg evit. Beste forsøket jeg har hatt, gravid 4+6 nå og 1 på frys ❤️

Skal straks i gang med neste og siste forsøk og vil ikke ha noe uprøvd ... :)
Har gått på Q10 en stund og melatonin i mellom mens og eggløsning.

Men jeg lurer på hvor mange mg tar dere av Q10, melatonin og E-vitamin?

Hvis noen vil linke meg til de dere har brukt på iherb blir jeg glad :) melatonin har jeg....

Dette har jeg også tenkt å prøve ved neste forsøk!

Jeg har kjøpt disse Q10 ubiquinol, og tar 200 mg pr dag. Usikker på om jeg burde ta mer eller ikke..
https://no.iherb.com/pr/Healthy-Origins-Ubiquinol-100-mg-60-Softgels/12560

E-vitamin tar jeg 350 mg. Kjøpte disse på komplettapotek:
https://www.komplettapotek.no/produ...aminer-og-mineraler/bio-e-vitamin-kaps-350mg#

Melatonin har jeg ikke kjøpt ennå. Hvor har du kjøpt det? Legen min ville ikke gi meg det, sa at de kun gav det til pasienter med lav AMH...

Pass på hvor lenge dere tar vitamin E om dere bruker mer enn 400 IE. :Heartred Det er fettløselig, så vi kan ikke skille ut overskuddet i urin. Høye doser (400 IE eller mer) er forbundet med økt risiko for plutselig død. :eek:

https://forskning.no/mat-mat-og-helse-trygg-mat-vitaminer/2008/02/mye-vitamin-e-kan-drepe-deg

Jeg har tenkt til å prøve Melatonin og Q10 før eventuelt nytt ferskforsøk, inspirert av Victoria som fikk meg til å lese om det. :D
:woot::woot::woot: Oi! Ja det var verdt å lese. Ble nesten litt bekymret nå :wideyed:

:woot::woot::woot: Oi! Ja det var verdt å lese. Ble nesten litt bekymret nå :wideyed:

Greit å vurdere dosen om man skal ta lenge hvert fall. Kanskje snakke med legen. :Heartred

Pass på hvor lenge dere tar vitamin E om dere bruker mer enn 400 IE. :Heartred Det er fettløselig, så vi kan ikke skille ut overskuddet i urin. Høye doser (400 IE eller mer) er forbundet med økt risiko for plutselig død. :eek:

https://forskning.no/mat-mat-og-helse-trygg-mat-vitaminer/2008/02/mye-vitamin-e-kan-drepe-deg

Jeg har tenkt til å prøve Melatonin og Q10 før eventuelt nytt ferskforsøk, inspirert av Victoria som fikk meg til å lese om det. :D

Oi! Og i Norge er det anbefalt 45 IE? Det er ganske stor forskjell da? Er jo litt skummelt å da ta så mye?[emoji51]

Oi! Og i Norge er det anbefalt 45 IE? Det er ganske stor forskjell da? Er jo litt skummelt å da ta så mye?[emoji51]

Jeg synes det, men man må jo velge selv. :) Jeg ville som sagt bare nevne det. De fleste vitaminer, mineraler og medisiner har en øvre grense også.

Men samtidig var jo denne artikkelen veldig gammel da[emoji848] de selger jo 350mg i Norge!
Må innrømme jeg blir litt skeptisk da jeg leser slikt, men roer meg litt da jeg ser jeg kan finne det på norske apoteker!

Ang. meltonin(?), noen som har link til det?

Men samtidig var jo denne artikkelen veldig gammel da[emoji848] de selger jo 350mg i Norge!
Må innrømme jeg blir litt skeptisk da jeg leser slikt, men roer meg litt da jeg ser jeg kan finne det på norske apoteker!

Ang. meltonin(?), noen som har link til det?

Det finnes noen sykdommer som gjør at man trenger mer enn vanlig kosttilskudd, da i behandling av lege. Derfor kan du få høyere doser på apotek, som legemidler. :)

En så stor studie fra 2008 er ikke så veldig gammelt i denne sammenheng, så det er fremdeles det man forholder seg til. I Norge regnes doser opp til 30 mg per dag som kosttilskudd. Doser over 30 mg regnes som legemiddel og medisinsk behandling.

Dette står f.eks. på nettsidene til Apotek 1:

"Kan man ta for mye vitamin E?
Vitamin E er mindre skadelig i høye doser enn de andre fettløselige vitaminene, men det er viktig at inntaket over tid ikke er for høyt.

Studier har indikert at personer som har røykt i mange år og personer med økt risiko for hjerte-kar-sykdom, kan øke sykdomsrisikoen ved høye inntak (300-400 mg) av vitamin E. Noen studier har vist at høye doser vitamin E (over 270 mg alfa-tokoferol daglig) kan gi økt total dødelighet.

Høye doser kan gi diaré, kvalme, magesmerter og andre bivirkninger i mage-tarm.

Man bør utvise forsiktighet ved inntak av daglige doser over øvre grense ved samtidig bruk av blodfortynnende legemidler som inneholder warfarin (Marevan). Høye doser vitamin E kan redusere blodets evne til å koagulere, dvs. forsterke effekten av warfarin.

Øvre grense for daglig inntak er satt til 300 mg.

Kosttilskudd kan høyst inneholde 30 mg vitamin E i døgndosen. Over dette regnes produktet som et legemiddel."

Det finnes noen sykdommer som gjør at man trenger mer enn vanlig kosttilskudd, da i behandling av lege. Derfor kan du få høyere doser på apotek, som legemidler. :)

En så stor studie fra 2008 er ikke så veldig gammelt i denne sammenheng, så det er fremdeles det man forholder seg til. I Norge regnes doser opp til 30 mg per dag som kosttilskudd. Doser over 30 mg regnes som legemiddel og medisinsk behandling.

Dette står f.eks. på nettsidene til Apotek 1:

"Kan man ta for mye vitamin E?
Vitamin E er mindre skadelig i høye doser enn de andre fettløselige vitaminene, men det er viktig at inntaket over tid ikke er for høyt.

Studier har indikert at personer som har røykt i mange år og personer med økt risiko for hjerte-kar-sykdom, kan øke sykdomsrisikoen ved høye inntak (300-400 mg) av vitamin E. Noen studier har vist at høye doser vitamin E (over 270 mg alfa-tokoferol daglig) kan gi økt total dødelighet.

Høye doser kan gi diaré, kvalme, magesmerter og andre bivirkninger i mage-tarm.

Man bør utvise forsiktighet ved inntak av daglige doser over øvre grense ved samtidig bruk av blodfortynnende legemidler som inneholder warfarin (Marevan). Høye doser vitamin E kan redusere blodets evne til å koagulere, dvs. forsterke effekten av warfarin.

Øvre grense for daglig inntak er satt til 300 mg.

Kosttilskudd kan høyst inneholde 30 mg vitamin E i døgndosen. Over dette regnes produktet som et legemiddel."

Uff! Men da er det jo egentlig veldig skummelt å bare ta alt man kommer over av vitaminer... synes jeg da! Og hva er lang tid liksom? Si hvis man skal ha forsøk i februar, og starter nå?

Dere som har brukt, hvor lang tid er det dere har gått på det før forsøk?

Takk Eidween, du er veldig opplyst [emoji1317][emoji5]

Uff! Men da er det jo egentlig veldig skummelt å bare ta alt man kommer over av vitaminer... synes jeg da! Og hva er lang tid liksom? Si hvis man skal ha forsøk i februar, og starter nå?

Dere som har brukt, hvor lang tid er det dere har gått på det før forsøk?

Takk Eidween, du er veldig opplyst [emoji1317][emoji5]

Alt man putter i kroppen er potensielt giftig. Så man burde absolutt være litt forsiktig. :)

Back
Topp