Puuuuumping...

Snorkmaiden

Glad i forumet
Er så usikker på hva som er best, jeg skal nemlig pumpe fo rå øke produksjonen, er det best og pumpe meg tom etter at vesla har spist, eller pumpe fast hver 3 time f.eks. og gi henne det på flaske ? hva er mest effektivt ?

Pump etter hun har spist. Viktig at babyen får suge godt på puppen da den stimulerer til bedre produksjon bedre enn det pumpa vil gjøre. Om du bare pumper så vil mest sansynlig produksjonen gå ned.

Om du vil kan du og pumpe mellom måltidene. Særlig om hun har periode der hun ikke spiser på en del timer (natta f.eks)

ok, da stiller jeg vekkeklokka på hver 3. time i natt og pumper, selv om hun kanskje våkner alikevel.
Lille O har muligens melkeallergi, og da har jeg kuttet ut melk, så jeg kan ikke gi erstatning om jeg ikke har nok, og det jeg har pumpet ut fra før er jo fra da jeg spiste/drakk melkeprodukter, så jeg har ingen "buffer" [8D]

Anbefaler og å drikke ammete og MYE vann! Det hjelper godt på produksjonen her [:)]

jeg har og helios, løsvekt.. Kanskje ulik virkning fra person til person..[8|]

ORIGINAL: Påatt

Pump etter hun har spist. Viktig at babyen får suge godt på puppen da den stimulerer til bedre produksjon bedre enn det pumpa vil gjøre. Om du bare pumper så vil mest sansynlig produksjonen gå ned.

Om du vil kan du og pumpe mellom måltidene. Særlig om hun har periode der hun ikke spiser på en del timer (natta f.eks)

Enig. Så absolutt etter. Og pump deg mellom måltidene hennes. Hver 3. time er for sjelden. Skal du ha opp produksjonen, må det stimuleres hver time ca.

ORIGINAL: Snorkmaiden

ok, da stiller jeg vekkeklokka på hver 3. time i natt og pumper, selv om hun kanskje våkner alikevel.
Lille O har muligens melkeallergi, og da har jeg kuttet ut melk, så jeg kan ikke gi erstatning om jeg ikke har nok, og det jeg har pumpet ut fra før er jo fra da jeg spiste/drakk melkeprodukter, så jeg har ingen "buffer" [8D]

Det finnes erstatning på apoteket uten kumelkprotein. Den heter Nutramigen, og koster 295,-. Hvis man må bruke den fast, kan legen søke den på blåresept for deg.

Å bra du spurte om dette, jeg har lurt på det samme.

Men Kleo, siden det virker som du vet litt om dette.
Vet du hvorfor, når en baby har kolikk, legen sier at mammaen først må kutte ut melkeprodukter for å se om babyen reagerer på det, så må mammaen kutte ut laktoseprodukter, hvis babyen ikke er bedre? For morsmelk inneholder 7%laktose, så jeg forsto ikke det helt..
Har lurt litt på det, men har ikke hatt tid til å ringe legen å spørre [:D]

ORIGINAL: Ruby Gloom

Å bra du spurte om dette, jeg har lurt på det samme.

Men Kleo, siden det virker som du vet litt om dette.
Vet du hvorfor, når en baby har kolikk, legen sier at mammaen først må kutte ut melkeprodukter for å se om babyen reagerer på det, så må mammaen kutte ut laktoseprodukter, hvis babyen ikke er bedre? For morsmelk inneholder 7%laktose, så jeg forsto ikke det helt..
Har lurt litt på det, men har ikke hatt tid til å ringe legen å spørre [:D]

Vel, det finnes kumelkprotein som kan være hardt for magen. Og laktose er sukkeret i melka. Når man har intoleranse, så blir ikke sukkeret brutt ned.

Ved kolikk viser statistikken at 2/3 av alle barna gråter mindre dersom mor kutter ut enten bare flytende melkeprodukter, eller i noen tilfeller alle melkeprodukter. Det er da kumelkproteinet som gjør fordøyelsen vanskelig og vond.

Svært få av spedbarna har laktoseintoleranse. Det kommer gjerne litt senere. Jeg kan ikke så mye om akkurat dette mtp spedbarn, men kan lese meg opp litt.

på HS sa de til meg at en aldri må spare på melka og at det er bedre å pumpe hver 2. time enn hver 3. time (for puppen skulle visst nok være fuillt opp etter 2 timer)... også absolutt pumpe på nattå og på morgenkvisten... hvis du gidder [8D]

Takk Kleo!
Syns det var litt interessant. Har jo om ernæring og slikt i naturfagen nå, og i tillegg til mulig kolikk hos vesla, så dukket det jo opp en del spm! [:D]

Tatt fra allergiviten.no:

Laktoseintoleranse

[font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"]Dette er en diaresykdom som skyldes at tarmen ikke har nok av enzymet laktase til å fordøye melkesukker (laktose) som finnes i kumelk. Laktase finnes normalt i slimhinnen i tarmen i barnealderen. Vi med forfedre fra Nord-Europa fortsetter å ha det gjennom hele livet, mens det forsvinner gradvis hos voksne fra andre himmelstrøk. Laktase spalter ned melkesukker (laktose) til glukose (druesukker) og galaktose, som så kan suges opp (absorberes) fra tarmen. Uspaltet laktose kan ikke absorberes og fortsetter nedover i tarmen og trekker med seg væske slik at avføringen blir flytende.

[font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"]Mange får en forbigående laktasemangel etter kraftig omgangssyke med diaré, og derfor bør man være forsiktig med kumelk de første dagene etter en slik lidelse. Etter noen dager og med varsom start, kommer laktaseaktiviteten i gang og melkesukkeret blir tålt igjen.

[font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"]Noen  er imidlertid født med mangel på eller for lite av dette enzymet. Det er ganske vanlig hos barn fra Asia, Afrika, Sør-Amerika og Midtøsten, men forekommer også ikke helt sjelden hos mennesker fra Europa og Nord-Amerika. Barna har laktase i tarmen som spedbarn, og laktoseintoleransen viser seg gjerne først ved 2-3 års alder.  Det er gradsforskjeller slik at noen tåler små mengder melk med melkesukker, mens andre får diaré av meget små mengder melk. I den norske befolkningen regner en med at ca 15 % mangler laktase, mens det i andre land kan være slik mangel hos nærmere 90 %.

Det kan forresten hende du kan bruke den oppsparte melka etter de umodne 3mnd er over. Så godt være du kan bruke den uten problem når babyen blir større.

Etter 3mnd tåler de små ofte ting bedre.. så kanskje kanskje [:)]

ORIGINAL: Soul

på HS sa de til meg at en aldri må spare på melka og at det er bedre å pumpe hver 2. time enn hver 3. time (for puppen skulle visst nok være fuillt opp etter 2 timer)... også absolutt pumpe på nattå og på morgenkvisten... hvis du gidder [8D]

skal jeg ikke spare den melka jeg har pumpa ut ? [&:] ser ingen grunn til at ikke O kan få den om hun trenger påfyll?

skal jeg ikke spare den melka jeg har pumpa ut ? [&:] ser ingen grunn til at ikke O kan få den om hun trenger påfyll?

hihi,  beklager, jeg har visst ikke forklart det skikkelig. Det betyr at du ikke skal spare på melka du har i puppen [:)] (les: pumpe hver 1-2. time er bedre enn hver 3. time fordi en kan få mindre melk ved å spare melka i puppen).

tror hun mener at du ikke skal "spare" på melken inni puppene... Alstå vente i 3 timer for å "samle" opp nokk melk i puppene.

hihi,  beklager, jeg har visst ikke forklart det skikkelig. Det betyr at du ikke skal spare på melka du har i puppen [:)] (les: pumpe hver 1-2. time er bedre enn hver 3. time fordi en kan få mindre melk ved å spare melka i puppen).

Ok ! da skjønte jeg ! [:)]
Daaa stiller vi vekkeklokka hver 2 time :) leste også at det er mest "produktivt" å pumpe/amme om natta for å øke produksjonen :)

Vi får forresten Nutramigen på blåresept om vi vil, men om jeg klarer og bare amme er jo det lettest (tror jeg, bortsett fra at jeg leeeengter etter melkeprodukter bare etter en dag uten [8D] )
vi bruker for det meste erstatning fordi utdrivingsrefleksen min er supertreg og O klikker i vinkel og nekter å suge om det ikke kommer umiddelbart [8D] og da må hun lures litt før nesesprayen virker :)

Vet dere forresten hvor lang tid det tar før jeg vil merke om det hjelper ?

Back
Topp