putebarn??

Martha2

Gift med forumet
noen som tror de får putebarn?? jeg fikk konstatert HD når jeg var 4 mnd og måtte bruke pute til jeg var 8 mnd. er jo ganske arvelig, men no kan de vel sjekke sånt med ul eller noe på babyen etter fødselen?

Kanskje jeg som er litt løk nå... men hva er putebarn? Aldri hørt det før...

Jeg har ikke hatt putebarn..Men eldste var igjennom flere ultralyder av hoftene frem til hun var 6 måneder for å sjekke om hun måtte ha pute...
FØrste var ett par dager etter hun var født...Siden du har vært putebarn sjekker de vel den lille litt ekstra..
Min måtte igjennom sjekk pga at hun satt i sete

Det er noen som er fødd med en liten hofte"feil" , ikke noe alvorlig, men da har ungen ei pute mellom bena i noen mnd for at hoftene skal bli som de skal... He he [:D]
Skikkelig elendig forklart, men... [;)]
Tror ikke jeg får det. Ingen i familien som har hatt det, og ikke noen av mine 3 barn jeg har fra før..

ORIGINAL: titta81

Det er noen som er fødd med en liten hofte"feil" , ikke noe alvorlig, men da har ungen ei pute mellom bena i noen mnd for at hoftene skal bli som de skal... He he [:D]
Skikkelig elendig forklart, men... [;)]
Tror ikke jeg får det. Ingen i familien som har hatt det, og ikke noen av mine 3 barn jeg har fra før..

Takktakk [:)]. Syns nå det var ganske forståelig. Ettersom jeg ikke har hørt om det før så tviler jeg på at det ligger i familie...

De sjekker etter fødselen og hs/lege sjekker det på kontroller, ved å se på hoftene til de små. Lillemor var fin, men jeg stussa litt over at det "knitra og smalt" når jeg bøyde føttene hennes. Hs var enig, i tillegg mente hun den ene foten var litt kortere, så fikk henvisning til sykehuset. De sjekket med røntgen, kan og sjekke med ul, også så barnelegen på henne etterpå. Var vanlig at det smalt i hoftene deres sa han og bildene var helt fine, så ble heldigvis ikke pute her. [;)]

Nei jeg satser ikke på det. Men broren min har hatt to putebarn, men regner med at det ligger til svigerina mi sin slekt, siden ingen av de andre tantebarna mine har vært det[:)]

Jeg hadde først pute, og så gips. Ingen av mine to har hatt hoftedysplasi, men det er standard med ekstra oppfølging med ul av hoftene når foreldre/nær slekt har hatt det. (Og ved setefødsel)
Det er arvelig, og statistisk flest jenter som får det, men i vår slekt er det guttene som har vært utsatt.

sambos søster var putebarn, så jeg kommer til å nevne det på sykehuset. de kan sjekke med ultralyd av hoftene når bebisen er liten..

ja er no jente vi skal ha no, er vel stor kjangs da sikkert. vet mamma hadde hardere fødsel med meg enn de tre andre søskena mine.. tror søstra til pappa hadde pute da. kom sikkert derifra[:D]

Her er pappa'n tidligere hofteputebarn, så jordmor har sagt det er veldig stor sjans for at vårt lillegull får samme... Men tiden vil vise! Skal nok gå veldig bra :) Får visst ekstra oppfølging rett etter fødsel...

ORIGINAL: Stina S

Løk???
Morsomste jeg har hørt!!!

Tips: Putebarn kan bæres i godt bæretøy, f.eks. meitai. Mange som har hatt putebarn og klaget over at de opplevde det som vanskelig å kose med nurket sitt fordi puta var i veien har følt at dette har vært "redningen" - praktisk nærkontakt hvor de ikke opplever puta som en stor hindring.

For barn som er i "faresonen" er ergonomisk korrekt bæring - i sjal, meitai eller ergonomisk bæresele av typen Beco eller Manduca -gunstig; barnet skal sitte med knærne høyere enn rumpa, og dette gir en optimal stilling for umodne hofter.
Flere har opplevd at barnet har blitt "friskmeldt" etter hyppig bæring, og mange leger og fysioterapeuter mener det er takket være bæringen.

Sander fikk konstantert hoftedysplasi ved første legesjekk etter fødsel, så regner med at nestemann blir litt ekstra godt undersøkt denne gang... Men det er jo blitt en rutinesjekk ved første legesjekk, og er de i den minste tvil blir dere uansett henvist til UL med en gang. Og siden du selv har hatt HD så blir nok også prinsessa sett ekstra godt nøye på..! [:)] Håpe dere slipper putebarn da, men om de oppdager det med en gang, så er det ikke store pina for de små. Det går nok helst bra..! [:)]

Back
Topp