Pute?

FrøkenDings78

Flørter med forumet
Er det for tidlig å begynne med pute? Har lagt han med pute i sengen for første gang, og han digget å stikke nesen langt inn i puten. Har dere pute til de små?emoticon

Har ikkje begynt med pute ennå, vett egentlig ikkje når de kan begynne med det!
Har ei som ligger på vent, hehe

Karoline har den helt flata puta og ho elsker å ligge på den. Vi begynte rett etter jul fordi ho var begynt å bli så flat i bakhodet, og det har hjulpet veldig.

Mange som begynner med pute tidlig da :)

Bruker pute og har vel gjort det en stund.. hender ofte at den bare blir krølla og forsvinner i et hjørne da :P mini sover på magen og det har gått helt fint med pute fordet :)

jeg har brukt pute til min siden han var rundt 4 mnd. Han også elsker den:)

Her bruker vi også en slik flat babypute, fikk anbefalt det fra fysioterapeuten da han var rundt om 3 måneder.

vi bruker ikke pute.. det er ikke noe savn for mini som ikke vet hva det vil si og ligge med pute og jeg har en bekymring mindre når det gjeller krybbedød.

constanze skrev:
vi bruker ikke pute.. det er ikke noe savn for mini som ikke vet hva det vil si og ligge med pute og jeg har en bekymring mindre når det gjeller krybbedød.

Krybbe død har ingenting med kveling å gjøre.
Det er noe helt annet som skjer med kroppen, det går ikke ann og
gjennopplive noen som dør i krybbedød. Folk har stått over og sett på men
det går ikke ann å gjøre noe..

Men jeg er også redd får pute, får jeg er redd for kveling.
Så er vel det du også tenker på? :)

Har hatt myk liten baby pute siden dag 1 vi.

Vi har alltid brukt ei tynn pute. Pga hun måtte gå med doble bleier de første 2 mnd ( hoftene var ikke ferdig utviklet), og da fikk vi beskjed om å legge noe under overkroppen for å jevne det ut litt.. ( brukte jo bleie str nr 3(!) oppå bleie str 1.. så hun fikk stor rumpe ;p )mn som sagt den puten er tynn og hun har aldri snudd seg i senga før nå. :)

Amalie snur seg i senga, vil sove på magen, men de sier at dette er helt ok når hun kan å snu seg så jeg tar det med ro. Storebror gjorde det også. Hadde pute til han også. Jeg mistet søskenbarnet mitt i krybbedød da han var 4.5 mnd. Han lå på magen i vogna med kjeledress på og ble for varm/overopphetet mente de. Forferdelig :( Men jeg prøver å ikke tenke så masse sånne tanker :)

trønder83 skrev:
Amalie snur seg i senga, vil sove på magen, men de sier at dette er helt ok når hun kan å snu seg så jeg tar det med ro. Storebror gjorde det også. Hadde pute til han også. Jeg mistet søskenbarnet mitt i krybbedød da han var 4.5 mnd. Han lå på magen i vogna med kjeledress på og ble for varm/overopphetet mente de. Forferdelig :( Men jeg prøver å ikke tenke så masse sånne tanker :)

Ikke får å være frekk eller sånt..
Men krybbedød er ikke kveling, oppheteing eller slikt..
Det som hendte ditt søskenbarn er kjempe fælt, men ikke krybbedød..
Når et barn dør i krybbedød er det fra 0-2,5 år. Det er feil som skjer,
men ikke kveling.. Hjulpet masse da det kom frem at det ikke var bra de sov på magen
Men ikke pga luftmangel..

Har mistet en bror, å min samboer har miste 2 søsken.
Både mine foreldre å hans har jobbet mye i krybbedød forreing..

Krybbedød (Sudden Infant Death Syndrome - SIDS) er en plutselig, uventet død i småbarnsalder. Barn opptil skolealder kan bli rammet av krybbedød. Det som skjer med barnet er at det gradvis, stille og rolig i løpet av søvnen, mister tilgangen på nok oksygen. I et stadium under søvnen inntreffer først en lammelse hos barnet slik at det "våkner" og må jobbe hardt for å røre på kroppsdelene sine. Normalt vil barnet ha styrke til å snu seg på dette stadiet og selv skaffe seg frie luftveier. I tilfeller hvor barnet ikke har styrke til å bevege seg, kan barnet miste bevisstheten på grunn av oksygenmangel, og omkomme av kvelning/anoksi.

Internasjonalt var det forstatt uenighet om betydningen av mageleie, men en kohortstudie gjennomført i Australia og publisert i 1991 viste at det var 4,5 ganger større risiko for krybbedød ved mageleie. Dette førte til en internasjonal aksept av at mageleie må unngås, og det ble satt i gang kampanjer over hele verden for å opplyse om viktigheten av ryggleie[4]

Det finnes en rekke andre årsaker til SIDS, og veldig ofte er dødsårsaken ukjent. Noen faktorer som er kjent å øke risikoen for SIDS[7]:

• Høy temperatur i rommet hvor barnet soverPreventive tiltak [rediger]
    • Hold øye med barnet så ofte som mulig når det sover.
    • Sjekk at munn og nese ikke er blokkert, eller er på vei til å bli blokkert.
    • Snu barnet hvis det ligger med munn ned mot pute, laken eller dyne.
    • Hold lakenet stramt på madrassen.
    • La barnet ligge mest mulig på ryggen eller på siden.
    • La barnet sove med en avlang tynn pute(35cm * 55cm).
  • Søsken som er døde av SIDS
  • At barnet ikke får brystmelk
  • For tidlig fødsel
  • Øvre luftveisinfeksjon
  • Lang QT-tid syndrom
Dette er tatt fra Wikipedia

Ja skal ikke diskutere med deg , det skjedde for 8 år siden. Han hadde sovnet i bagen sin, så tok tante å satte bagen inn på et kaldt soverom til nabon da de hadde småbarnstreff. Han hadde på seg en litt tykk kjeledress å lå på magen. Dama som hun var til var lege og da de fant gutten livløs gjorde de alt riktig men han var ikke å redde. De har kalt det krybbedød men kan hende de har gjort det til oss i slekta bare for å kalle det noe, det er mulig. Forfærdelig uansett, tante må leve med det resten av livet...

Back
Topp