FrøkenDings78
Flørter med forumet
Er det for tidlig å begynne med pute? Har lagt han med pute i sengen for første gang, og han digget å stikke nesen langt inn i puten. Har dere pute til de små?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

vi bruker ikke pute.. det er ikke noe savn for mini som ikke vet hva det vil si og ligge med pute og jeg har en bekymring mindre når det gjeller krybbedød.constanze skrev:
Men jeg er også redd får pute, får jeg er redd for kveling.
Så er vel det du også tenker på? :)
Amalie snur seg i senga, vil sove på magen, men de sier at dette er helt ok når hun kan å snu seg så jeg tar det med ro. Storebror gjorde det også. Hadde pute til han også. Jeg mistet søskenbarnet mitt i krybbedød da han var 4.5 mnd. Han lå på magen i vogna med kjeledress på og ble for varm/overopphetet mente de. Forferdelig :( Men jeg prøver å ikke tenke så masse sånne tanker :)trønder83 skrev:
Krybbedød (Sudden Infant Death Syndrome - SIDS) er en plutselig, uventet død i småbarnsalder. Barn opptil skolealder kan bli rammet av krybbedød. Det som skjer med barnet er at det gradvis, stille og rolig i løpet av søvnen, mister tilgangen på nok oksygen. I et stadium under søvnen inntreffer først en lammelse hos barnet slik at det "våkner" og må jobbe hardt for å røre på kroppsdelene sine. Normalt vil barnet ha styrke til å snu seg på dette stadiet og selv skaffe seg frie luftveier. I tilfeller hvor barnet ikke har styrke til å bevege seg, kan barnet miste bevisstheten på grunn av oksygenmangel, og omkomme av kvelning/anoksi.
Internasjonalt var det forstatt uenighet om betydningen av mageleie, men en kohortstudie gjennomført i Australia og publisert i 1991 viste at det var 4,5 ganger større risiko for krybbedød ved mageleie. Dette førte til en internasjonal aksept av at mageleie må unngås, og det ble satt i gang kampanjer over hele verden for å opplyse om viktigheten av ryggleie[4]
Det finnes en rekke andre årsaker til SIDS, og veldig ofte er dødsårsaken ukjent. Noen faktorer som er kjent å øke risikoen for SIDS[7]: